Batohy do Mesta
Tašky přes rameno a kožené brašny či aktovky pomalu ustupují ležérnějším batohům. Není se co divit, zvlášť v době, kdy i kravaťáci do práce spěchají na kole či koloběžce.
Vybrali jsme pro vás české zástupce, do kterých se vám vyplatí investovat a budou vás bavit, ať už jste CEO korporátu, nebo zakladatel startupu. Jsou totiž výjimečné nejen designem, ale i kvalitním zpracováním.
Bagind

Tuto značku ručně vyráběných doplňků z kůže založil v roce 2017 Lukáš Matějček z Ostravy. V 19 letech odjel do Indie a potkal Dennise, místního podnikatele, který vedl již třetí generaci rodinné produkce kožených výrobků v pouštním městě Jaisalmer. Ten mu na počkání ušil batoh, který Matějček nosil dva roky, a posléze se po domluvě se svým společníkem Václavem Staňkem (Forbes 30 pod 30, Vasky – kožené boty ze Zlína) rozhodl nechat si na dálku ušít další designy a založit Bagind.
Bagind používá k výrobě výhradně kozí kůži, která je přírodním způsobem opracována. Vznikne tak výrobek, jenž je tvořen tradičním indickým způsobem. Design batohů, kabelek, peněženek a dalších výrobků tvoří především Matějček, v Indii se pak dle návrhů produkt přenese do reality. Do výrobků je rovněž možné nechat si vyrazit své iniciály. Nejúspěšnějším modelem je batoh Rollin, který stál u zrodu značky, ovšem na paty mu v současnosti šlape novinka loňského roku, batoh Maley.
Rychter_D

Čisté linie, funkčnost, jednoduchost, tradiční řemeslné postupy a specifický rukopis v každém produktu – to je značka Rychter_D. Šití se Daniel Rychter věnuje od roku 2014, kdy skromně začínal doma v kuchyni přetvořené v malou dílnu. Necelé tři roky na projektu pracoval a vše vyráběl zásadně sám, v roce 2016 si k sobě přizval bratra. Díky přirozenému a nenucenému vývoji se o další dva roky později přesunuli do loftového prostoru v Dolní oblasti Vítkovic, kde se dnes nachází dílna, lounge i showroom.
K výrobě využívají hovězí usně z českých koželužen, čímž podporují upadající kožedělný průmysl v Česku. Návrh produktů probíhá s cílem tvořit kousky věčné, udržitelné a naprosto funkční. Nabízí také personalizaci v podobě ražby monogramů či firemních log. Do budoucna plánují některé ze stávajících produktů udělat i ve veganské verzi.
Braasi Industry

Eliška Slámová a Šimon Brabec – jména, která stojí za vznikem rodinné firmy Braasi Industry. Od samého začátku v roce 2013 probíhá veškerá výroba v dílně v prostoru staré zrekonstruované továrny v pražských Holešovicích, kde se zaměřují primárně na výrobu batohů, jež šijí z kvalitních materiálů převážně pocházejících z Česka – z bavlny v kombinaci s kůží a z cordury (armádního nylonu). Zakladatelé se drží jednoduchých pravidel – kombinovat funkčnost a estetiku, nadčasovost a praktičnost a oblíbené „méně je více“. Výrobky Braasi Industry jsou populární mezi fanoušky cyklistiky, přírody i kultury.
Jejich hlavní výhoda spočívá v naprostém minimalizování cesty mezi prvním návrhem a samotnou výrobou – nápady je tedy možné okamžitě realizovat, což dalo vzniknout kolekcím s ilustrátory Tomski & Polanski, grafickou designérkou Evou Hanzalovou, designérem Matějem Cháberou nebo malým Matějem Hoškem, géniem s poruchou autistického spektra, kterému pomáhají realizovat jeho sen stát se módním návrhářem. V současné době přes polovinu produkce exportují do EU a Japonska.
Novinkou je vlastní městské kolo vyrobené též v Holešovicích. „Inspirací pro naši tvorbu se stala užitná estetika a jednoduchost horolezeckého vybavení 80. let. Při navrhování našich vlastních kolekcí využíváme znalostí ze studia architektury,“ dodává Brabec.
NAUT

Značku NAUT představili v roce 2016 Filip Nguyen a Lukáš Procházka s vizí funkčních zavazadel vhodných pro život ve velkoměstě i pro únik mimo civilizaci. Velmi rychle si NAUT našel zákazníky nejen po celé Evropě, ale i v USA, Kanadě nebo Japonsku. Za sebou má úspěšné spolupráce s umělkyněmi Annet Charitonovou, Terezií Kovalovou a s českým streetovým prodejcem Footshop. V otázce udržitelnosti promlouvají návrháři skrze materiály, mezi kterými je zastoupeno japonské bavlněné plátno, z něhož je vyrobena nová série NAUT batohů a tašek.
Výjimečnost tohoto inovativního materiálu spočívá v kombinaci funkčních vlastností typických pro syntetické textilie se šetrností k životnímu prostředí. Plátno je voděodolné, pevné, rezistentní vůči oděru a zároveň rozložitelné. NAUT zároveň v zářijové edici Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku ukázal použití karbonu, což je hi-tech materiál ne zcela typický pro výrobu zavazadel. Pro jeho lehkost, extrémní pevnost i samotný vzhled ho značka použila jako exoskelet ručně vyráběných kabelek, které se mají stát vrcholem jejího rozšiřujícího se portfolia. Použitím karbonových komponent tak NAUT pomyslně navázal na jiné hi-tech materiály a procesy, se kterými v minulosti pracoval, ať už jde o superreflexivní a termosenzitivní látky, laserové gravírování, nebo 3D modely produktů i osob.
Alexmonhart

Alexmonhart je česká značka manželského páru, který si zakládá na eleganci, praktičnosti a minimalistickém designu. Čtenáři ho mohou znát například z naší sekce 30 pod 30. Příběh značky začíná právě třemi batohy, které se dají složit i do praktického psaníčka či messengeru, a mohou vás tak doprovázet ve dne i v noci. Před rokem vznikly ještě další dva artikly, které je možné také nosit na zádech – prostorný Weekender na cesty po světě a lehký Gymbag do posilovny či na nákup.
Alexmonhart už však není „pouze“ batohovou značkou. V jejím portfoliu nyní najdete i další doplňky denní potřeby, jako jsou drobné kožené produkty, sluneční brýle ručně vyráběné v Londýně nebo její aktuálně nejoblíbenější produkt – celokožená ledvinka, která nahrazuje všechny kabelky a peněženky. Alexmonhart je příslibem, že i v Česku může vzniknout značka, která má ambice se jednou zařadit do nabídky galerií Lafayette, Selfridges nebo do naší Pařížské ulice.
Monika Mongol

Mongol Backpack je dokonalým městským doplňkem. Prototyp vznikl před pěti lety v dílně návrhářky Moniky Mongol a v současnosti se batoh vyrábí ve dvou velikostech. Samotná výroba odráží základní hodnoty návrhářky, kterými jsou udržitelnost a řešení textilního odpadu, přičemž elegance, funkčnost a minimalistická estetika ovlivňují designový aspekt batohu.
Jeho vzhled se dá přirovnat k „messengerovským vakům“, batoh je vyroben z bavlny a recyklované kůže, které Mongol pečlivě vybírá z oděvů, jež už ztratily svoji původní hodnotu. Tím se stává každý batoh originálem. Uvnitř je jedna velká kapsa na notebook a dvě malé kapsy na drobnosti. Záda a popruhy má lehce vypolstrované pro příjemné nošení. Celý výrobní proces se uskutečňuje v Česku.
KRAS + Monolith Project

Pražskou značku KRAS založila před čtyřmi lety Helena Krásová. Specializuje se na výrobu městských batohů, tašek a doplňků. Produkty se vyrábějí výhradně v dílnách v Česku, část produkce také přímo v ateliéru KRAS v budově SmetanaQ. Materiály jsou od různých výrobců, většina pochází z Česka a z Itálie. Spojením s oděvní návrhářkou Hanou Frišonsovou vznikl kolaborativní projekt Monolith, který autorským tiskem propojuje oděv a doplňky. Součástí této kolekce jsou batohy s potiskem skal a Dolomitů.
S kolegy návrháři plánují na podzim otevřít sdílený SmetanaQ Showroom, kde bude ke koupi to nejlepší, co v ateliérech a dílnách vzniká. Do budoucna se značka rozšíří o další produkty, aktuálně vznikají dva nové typy batohů a drobnější kožené doplňky. Limitované edice budou exkluzivně k mání právě v nově vznikajícím SmetanaQ Showroomu.
Woodbag

Woodbag je značka ručně vyráběných dřevěných batohů. Firmu založili na jaře loňského roku tři kamarádi z Brna – Jonáš Kůra, Petr Starý a Jan Sláma –, kteří se inspirovali v přírodě. Rozhodli se vytvořit ten nejoriginálnější batoh na trhu, který by zároveň spojoval jedinečný design, praktičnost, kvalitní materiály, českou výrobu a ruční práci.
Po několika měsících vývoje se jim to povedlo. První model batohu sestával ze staré dřevěné lékarničky po babičce a dvou potrhaných popruhů z vojenské krosny po dědečkovi jednoho ze zakladatelů, zámku z cestovního kufru a obrázku jelena. Každý batoh je velmi odolný, lehký a plný praktických vychytávek podle představ konkrétních zákazníků. Kresbu každého batohu designuje sama příroda, proto je důraz opravdu kladen na individualitu.
Relu Bag

Relu jsou batohy z recyklovaných papírových pytlů od potravin a dalších zbytkových materiálů. Projekt vytvořila v roce 2016 průkopnice českého swapování Lucie Poubová. Papírové pytle pocházejí z pekáren či bezobalových prodejen, kde by se z nich bez dalšího využití stal odpad. Batoh se skládá z několika vrstev, aby byla zaručena jeho nosnost, pevnost a odolnost i proti dešti – batoh stačí pouze nechat uschnout. Korpus je složen z papírového pytle, který je vyztužen látkou, a každý kus je pak doplněn o zavírání a lano sloužící jako nosný popruh.
Značka se opírá o filozofii zero waste, jejímž prostřednictvím své zákazníky motivuje k prevenci vzniku odpadů a jejich dalšímu využití. Batohy si sami můžete vyrobit na některém z workshopů. Workshop trvá pět hodin a zvládne jej opravdu každý – stačí umět stříhat, lepit a bouchat kladivem. Tak vzniknou zcela unikátní módní doplňky, do kterých účastníci jakožto autoři vloží nejen své úsilí a čas, ale také kus sebe. Absolventi kurzů pak navíc díky nabytým znalostem mohou zprácovat další pytle sami, a šířit tak myšlenku bezodpadového životního stylu a inspirovat tím i ostatní. Když batoh doslouží, lze zavíraní i lano využít při výrobě nového kusu a zbylý korpus dát do tříděného odpadu.
Playbag

Playbag je malý výrobní ateliér ze Zlína, který se více než 10 let zaměřuje na výrobu a vývoj městských batohů a oděvních doplňků – jak pánských, tak dámských. To, že sedmičlenný tým spolu se zakladatelem značky Alešem Lochem pochází ze Zlína, stále ovlivňuje samotnou tvorbu. Tvůrci jsou vychováni v řemeslném prostředí s oborovou znalostí a citem pro dobrý design. Jejich produkty zaujmou krásou jednoduchosti se zaměřením na detail a kvalitní zpracování.
I díky tomu, že se nevyhýbají žádným materiálům ani konstrukčnímu řešení, prožívají v současnosti renesanci řemesel. Rovněž se těší novým výzvám, které přicházejí, a jak Loch zdůrazňuje: „Práce i život jsou hra a tam, kde se hraje poctivě pro radost, nikdy nemůžete prohrát. To je náš zlínský Playbag.“
Clasp’pin Goods

Clasp’pin je řemeslný ateliér, který funguje od roku 2016. S výrobou batohů však začal Jiří Salač experimentovat už o rok dříve. Nebyl spokojen s nabídkou a zpracováním dostupných městských batohů, a tak si pořídil první průmyslový šicí stroj. Vše vyústilo v založení značky a výrobu ve vlastní malé dílně v Mníšku pod Brdy, kde sám vyrábí nejenom nadčasové batohy, ale i další kožené doplňky.
Clasp’pin se zaměřuje především na přírodní materiály – na třísločiněnou useň, nepromokavé plátno a britské voskované plátno. Řemeslné zpracování detailů a kvalitní mosazné a nerezové kování jsou samozřejmostí i u základního modelu Fabian, který patří po nejvyšším modelu Bandit mezi ty nejžádanější. Samozřejmostí je možnost vlastní barevné kombinace, stejně tak i jistá míra kustomizace.
Bodline

Jitka a Matouš Satorianovi založili značku Bodline před sedmi lety během svých studií v Praze. Bod jako kruh symbolizuje oblé tvary ženy, linie zas přímku a ostré mužské rysy – Bodline tedy poukazuje na toto propojení a vzájemnou lásku na první pohled, jak návrháři s oblibou zmiňují. V dílně v prostorách staré jednoty u Kolína se na výrobu používá výhradně pravá česká hovězí useň, která stárne do krásy a postupně nabírá specifickou patinu.
Pro výrobky je typická nadčasovost a jednoduchý design bez zbytečných ozdob a dekorací, aby ustály krátkodobé módní výstřelky a trendy.