Zima, tma a samý psychopat. Tohle že milujeme?!
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
10.01.2019

Zima, tma a samý psychopat. Tohle že milujeme?!

Zima, tma a samý psychopat. Tohle že milujeme?!
Kdoví proč nás tak fascinují příběhy zahalené tajemnou a mrazivou atmosférou míst mnohdy až za polárním kruhem. Faktem je, že svět už nějaký ten pátek jede na severské vlně. Larssonovu trilogii Milénium hltali se zatajeným dechem všichni a jeho knihy se záhy dostaly i na filmová plátna. A brzy následovali další; Lars Kepler, Jo Nesbø, Stieg Larsson, Jussi Adler-Olsen…

Kdoví proč nás tak fascinují příběhy zahalené tajemnou a mrazivou atmosférou míst mnohdy až za polárním kruhem. Faktem je, že svět už nějaký ten pátek jede na severské vlně. Larssonovu trilogii Milénium hltali se zatajeným dechem všichni a jeho knihy se záhy dostaly i na filmová plátna. A brzy následovali další; Lars Kepler, Jo Nesbø, Stieg Larsson, Jussi Adler-Olsen…

„Noci jsou dlouhé, alkohol tvrdý a lidé vychováváni k tomu, aby skrývali city a střežili svá tajemství”, píše s jistou nadsázkou časopis Economist. Za nebývalým úspěchem severských děl mnozí vidí realistický, až surový styl s ponuře moralisticky laděným chováním postav. „Ať už jsou severské tváře smrtelně vážné, nebo se potměšile šklebí, jedno je jisté. Z paměti je hned tak nevytěsníte. Vítejte v chladném světě samotářů, kteří nás učí lidské vřelosti“, říká Vít Schmarc, dramaturg přehlídky současných severských filmů SCANDI, která letos už popáté přiváží do Čech to nejlepší z tvorby zemí svíraných po většinu roku mrazem. Od 10. do 13. ledna nabídne v patnácti městech po celé republice dvě desítky snímků, novinky i starší oblíbené tituly z islandské, dánské, švédské a norské produkce. Vůbec poprvé budou mít čeští diváci možnost vidět i čerstvého držitele LUX Prize, skvělou islandskou tragikomedii Žena na válečné stezce. „Je to zručná směsice černé komedie a dramatu o úzkosti ze stavu světa, která se stává součástí naší existence v éře pesimistických vyhlídek,“ říká Vít Schmarc a dodává: „Celou přehlídkou prostupuje charakteristicky hraniční severský humor, který nabourává konvence a dotýká se palčivých záležitostí západní civilizace. SCANDI letos vedle aktuálních snímků představí i galerii podivínů v pestrém portfoliu komedií, při kterých mrze smích na rtech.“

Seveřané servírují své story přímo a bez metafor, bezútěšná a jakoby prázdná krajina a strohé skandinávské pojetí estetiky zbytečně neodvádí pozornost od podstaty vyprávění – tou jsou emoce, myšlenky, prožitky, psychologie člověka. Je to esence lidského bytí, něco, co v té či oné formě prožívají všichni lidé na Zemi, proto mají severské příběhy takový úspěch po celém světě. Severští tvůrci svým hrdinům nadělují pořádnou porci osobních problémů, slabostí a traumat. Mají různé tělesné i psychické vady, napjaté pracovní pozice, rozpadlá manželství, komplikované vztahy k rodičům i dětem anebo třeba k alkoholu, jako cynik a notorický pijan Harry Hole spisovatele Joa Nesbøa. Hluboké fjordy, pusté náhorní plošiny, arktické noci a mrazivé sněhové vichřice jsou vrcholně atraktivní kulisy pro mezilidské drama či dokonce zločin. Děj severské krimi se obvykle odehrává v zimě, která je zdrojem spousty situací budících hrůzu, je doslova ideálním prostředím pro nějakou děs budící ohavnost. Ale jak říkají Angličané: „Dobrodružství je to, co je tak nepříjemné prožívat, ale o čem se dobře vypráví v klubu.“ A to o severské tvorbě platí dokonale, zvlášť v detektivce. „Krimi a horory jsou podivuhodnou specialitou národů, které jsou bohaté, zdravé a kde procento vražd je relativně nízké a podmínky pro život dětí stojí na čele mezinárodních žebříčků,“ říká Peter Aalbæk Jensen, jenž s dánským režisérem Larsem von Trierem založil filmovou společnost Zentropa. „Jde ale o ten kontrast mezi světlem a tmou, který lidi fascinuje.”

Kromě titulní islandské Ženy na válečné stezce představí SCANDI 2019 další čtyři premiérové distribuční tituly – dánskou tragikomedii Svátky klidu a míru, drama Goliáš režiséra Petera Grönlunda, komedii Amatéři režisérky Gabriely Pichler a rodinné drama A dýchejte klidně režisérky Ísold Uggadóttir. Budou uvedeny v sekci SCANDI AKTUÁLNĚ, kde je doplní dva další tituly z posledního roku: fantasy thriller Tina a Vore a norské drama podle skutečné události Utøya, 22. července. Určitě si vzpomínáte na hrůzné řádění šíleného střelce na ostrově, kde probíhal letní tábor Svazu dělnické mládeže – norské drama vzpomínající na masakr na ostrůvku u Osla v létě roku 2011 se stalo nejdiskutovanějším snímkem loňského Berlinale. Tragédii, při níž přišlo o život sedm desítek převážně mladých lidí, režisér Erik Poppe zpracoval jako drama natočené v reálném čase, bez hudby a bez střihu, neustále sledující mladou dívku Kaju a podle mnohých byla proměna této tragické události v napínavý filmový zážitek už přespříliš…

SCANDI ale přináší i pěknou dávku humoru, ačkoli i ten je mnohdy specifický, jak ostatně napovídá název sekce Komedie, ze kterých mrazí. V ní bude k vidění například nejlepší evropský film roku 2017 – dánský Čtverec, či Vyšší moc, oba od dánského režiséra Östlunda, dále islandskou něžnou komedii Fúsi, švédského Muže jménem Ove či drsnou elegii O koních a lidech režiséra letošní novinky Žena na válečné stezce Benedikta Erlingssona.

SCANDI 2019

10.–13. ledna

Praha | Brno | Frýdek Místek | Havířov | Hradec Králové | Jihlava | Karlovy Vary | Kolín | Krnov | Mariánské Lázně | Ostrava | Plzeň | Prostějov | Veselí nad Moravou | Zlín

SCANDI AKTUÁLNĚ

Nové filmy severských kinematografií za poslední rok

AMATÉŘI – Švédsko. Režie: Gabriela Pichler. Ospalé švédské městečko Lafors nutně potřebuje nakopnout. Postarat se o to má řetězec Superbilly. Aby město německý diskont přesvědčilo k investici, rozhodne se pořídit nabubřelé reklamní video, které vyzdvihne jeho klady. Proti se ale postaví Aida a Dana, dvě dospívající dívky z imigrantských rodin. Vyzbrojené mobily a selfie tyčemi se rozhodnou dát hlas těm, kteří se do oficiální verze vyprávění o Laforsu nehodí.

A DÝCHEJTE KLIDNĚ – Island. Režie: Ísold Uggadóttir. Okraj islandského poloostrova Reykjanes. Dvě ženy, jejichž osudy se na krátkou chvíli díky nepředvídatelným okolnostem prolnou. Mezi islandskou svobodnou matkou a africkou ženou žádající o politický azyl se vytvoří intimní pouto a obě začnou společně bojovat za to, aby se jejich životy vrátily na tu správnou cestu.

GOLIÁŠ – Švédsko. Režie: Peter Grönlund. Pro sedmnáctiletého Kimmieho přichází dospělost až příliš rychle. Jeho otec nastupuje do vězení, aby si odpykal trest, a od syna se očekává, že naváže na jeho kriminální činnost. Kimmie ale není na něco podobného připravený. Drama zasazené do neutěšeného průmyslového města kdesi ve Švédsku je zneklidňujícím obrazem společenských proměn země i rozpadu tradičních patriarchálních struktur.

SVÁTKY KLIDU A MÍRU – Dánsko. Režie: Paprika Steen. Hořká komedie dánské herecké hvězdy Papriky Steen o tom, že rodina je největší požehnání… i prokletí. Svoje o tom ví Katrine, která se vždycky děsí vánočních svátků. Znamená to pro ni nejen vařit pro třináct členů rodiny, ale zároveň vyčerpávající diplomacii mezi jednotlivými aktéry. Letošní Vánoce jsou ale obzvlášť stresující, protože za sváteční stůl má zasednout i Katrinina sestra Patricia, která právě vyšla z protialkoholní léčebny.

TINA A VORE – Švédsko. Režie: Ali Abbasi. Nepravděpodobná a odvážná směsice fantasy, hororu, Scandi noir a zrůdné romance nás zavádí na hranice na Dánska a Švédska, kde působí Tina, žena neobvyklého zjevu, a ještě neobvyklejších dovedností. Schopnost vycítit pocity druhých z ní dělá výtečnou celní úřednici, ale zároveň ji ještě více vytrhuje ze společnosti běžných lidí. Příchod podobně vyhlížejícího Voreho Tině umožní pochopit mystérium vlastní identity.

UTOYA, 22. ČERVENCE – Norsko. Režie: Erik Poppe. Norský snímek Utøya, 22. července zachycuje masakr na letním táboře Svazu dělnické mládeže na ostrůvku u Osla v létě 2011. Skutečnou tragédii, při níž přišlo o život sedm desítek převážně mladých lidí, režisér Erik Poppe zpracoval jako drama natočené v reálném čase bez hudby a střihu – vytrvale sleduje mladou Kaju, která se snaží bezhlavé střílení přežít a zároveň najít v chaosu a panice svou mladší sestru.

ŽENA NA VÁLEČNÉ STEZCE – Island, Francie, Ukrajina. Režie: Benedikt Erlingsson. Je lepší metodou záchrany světa sabotáž stožárů vysokého napětí, nebo adoptování ukrajinského sirotka? Tuto otázku řeší svérázná „zenová teroristka“ ve šťavnatém, ironickém, nádherně nasnímaném a lahodně nazvučeném filmu Benedikta Erlingssona, který se podobně jako v povídkovém filmu O koních a lidech zabývá laskavými črtami islandské svéhlavosti.

SCANDI: KOMEDIE, ZE KTERÝCH MRAZÍ

Výběr severských černých komedií a tragikomedií z posledních let

BOJ SNĚŽNÉHO PLUHU S MAFIÍ – NORSKO. Režie: Hans Petter Moland. Z Občana roku v jedné zapadlé norské vsi se vlivem tragické události stává obávaný zabiják mafiánů. Nils je pluhař, který udržuje cesty průjezdné. Po tragické ztrátě syna se ale z jeho pluhu stává nástroj pomsty. V černohumorné a nutně brutální tragikomedii Hans Petter Moland vytváří svéráznou severskou odpověď na žánr revenge movie.

ČTVEREC – Švédsko, Německo, Francie, Dánsko. Režie: Ruben Östlund. Jak prodat myšlenku rovnosti a tolerance v mediálně přehlceném prostředí, které žije především virálními událostmi? Čtverec je konceptuální tragikomedie, která zkoumá jeden egoistický charakter i povýšené pokrytectví současných západních společností, které čelí zmatení jazyků, symbolů a hodnot.

FÚSI – Dánsko. Režie: Dagur KáriI. Fúsi, zavalitý čtyřicátník, sbírá odvahu vstoupit do dospělého světa. Dosud procházel životem jako náměsíčný, jeho všední dny ovládala rutina práce na letišti a stavění papírových modýlků tanků z druhé světové války. Pak ale do jeho života nečekaně vtrhne temperamentní žena a osmileté děvčátko a Fúsi je donucen to risknout. Protože životu se nelze vyhýbat věčně…

MRZOUT – Finsko. Režie: Dome Karukoski. Mrzout je muž z minulosti. Ví, že lépe už bylo a nebude. Před vším moderním se zavírá, protože pro něj svět skončil rokem 1953. Z ulity ho vyžene až bolestivý úraz. Nutnost navštívit fyzioterapii v Helsinkách znamená pro starého muže celou řadu nepříjemných epizod – třeba jízdu autem, které řídí žena, nebo setkání se svým synem, ke kterému nikdy neměl příliš blízko.

MUŽ JMÉNEM OVE – Švédsko. Režie: Hannes Holm. Ove je tvrdohlavý bručoun, který pohrdá všemi kolem a dává jim to zřetelně najevo. Bývalý předseda družstva vlastníků, kterému nedávno zemřela milovaná žena Sonja, nyní terorizuje sousedství jako samozvaný strážce pořádku. Zvrat v jeho životní rutině nastává s příchodem jeho nových sousedů.

MY JSME NEJLEPŠÍ – Švédsko. Režie: Lukas Moodysson. Dvě třináctileté dívky Bobo a Klara vyrůstají ve Stockholmu 80. let a cítí se přehlížené vlastními rodiči. Jsou osamělé, naštvané, jen tak se potloukají po ulicích a rozhodnou se založit punkovou kapelu, i navzdory tomu, že neumí hrát na žádný hudební nástroj. Jejich protestsongy proti stavu světa začnou dávat smysl až ve chvíli, kdy se k nim připojí samotářská Hedvig.

O KONÍCH A LIDECH – Island, Norsko. Režie: Benedikt Erlingsson. Povídkový film o lásce lidí ke koním, lásce koní ke koním i k lidem a vztahu Islanďanů k vlastní krajině. Benedikt Erlingsson natočil úsporný, lakonický a nepodbízivě vtipný portrét krajiny a lidí, kteří v ní žijí. S něžným pobavením před divákem otevírá galerii fotogenických záběrů, osře řezaných tváří a lidských i zvířecích nedokonalostí.

O KUŘATECH A LIDECH – Dánsko. Režie: Anders Thomas Jensen. Gabriel a Elias se u smrtelného lože svého otce dozví, že jsou adoptovaní. Jejich biologickým otcem je Evelio Thanatos, odborník na výzkum kmenových buněk. Po příjezdu na ostrov Ork bratři zjistí, že mají další tři sourozence – velmi neortodoxní sourozence. Jako zkultivovat trio neotesaných buranů, kteří chodí spát se slepicemi a pro ránu nejdou daleko?

POTVORA – Dánsko. Režie: Christian Tafdrup. Rasmus a Maria se poznají na party a prvotní flirt nabere rychlé grády. Maria se nastěhuje do Rasmusova bytu a po malých krůčcích si podmiňuje jeho životní prostor. Je to nevyrovnaný pár. Maria je cílevědomá, dominantní, Rasmus jako by tápal mezi pubertou a dospělostí. Christian Tafdrup v civilně natočeném dramatu výstižně zachycuje všední vztahové situace.

ŘEZNÍCI – Dánsko. Režie: Anders Thomas Jensen. Svend a Bjarne pracují v malém městečku jako řezníci pod značně nerudným majitelem. Jednoho dne je ale ponižování omrzí a postaví se na vlastní nohy. Jenže v podnikání nemají štěstí. To se změní ve chvíli, kdy jim štěstěna přihraje do ruky maso, které chutná trochu jako kuřecí, ale kuřecí to není. Černá komedie o outsiderech, kteří chtějí obstát za každou cenu.

TAK PRAVIL BŮH – Dánsko. Režie: Henrik Ruben Genz. Jízlivý, sarkastický a dojemný rodinný portrét inspirovaný slavnou biografií dánského dramatika Jense Blendstrupa je zasazený do druhé poloviny 80. let, do doby, kdy explodoval Černobyl. Zachycuje nevšední rodinu, kterou pevnou rukou řídí podivínský psychiatr Uffe, muž mnoha podivných zálib. Nevšední tragikomedie o podivné lásce, odpuštění a polévce ze šnapsu.

VYŠŠÍ MOC – Švédsko, Francie, Norsko, Dánsko. Režie: Ruben Östlund. Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžovaní oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu s hřejivým sluncem a zasněženými velkolepými horami však naruší mohutná lavina, řítící se během oběda na otevřenou restauraci na terase. Rodinu však zavalí úplně jiným způsobem, než si myslíte…

ZABIJÁCI Z MALOMĚSTA – Dánsko. Režie: Ole Bornedal. Nekorektní komedie o tom, že najmout si ruského vraha vás vyjde levněji než se rozvést. Otázka zní: stojí to za ty následky? Když hledáte fajnové řemeslníky, Iba a Edwarda rozhodně nevolejte. Jsou to totiž flákači a hochštapleři. Přesto si slušně vydělávají. V cestě ke štěstí jim ale stojí otravné manželky? Co s nimi? Ib a Edward mají řešení, které mluví rusky.

 

   Fotografie: city-dog.cz