Žranice, Úhlavní přátelé a Human Locomotion. Víte, o čem je řeč?
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
26.05.2018

Žranice, Úhlavní přátelé a Human Locomotion. Víte, o čem je řeč?

Žranice, Úhlavní přátelé a Human Locomotion. Víte, o čem je řeč?
Ať už chcete vyrazit do divadla sami, nebo vymýšlíte dárek pro své blízké, vždycky je dobré mít přehled o tom, která divadelní představení stojí za to. Kde nejčastěji získáváte doporučení? Od kamarádů a známých? Zeptali jsme se na názor těch, kteří se přímo na scéně nebo v její blízkosti pohybují prakticky denně. Jaká představení vám doporučí talentovaná herečka, divadelní překladatelka nebo začínající režisérka? Jedno město, šest osobností a patnáct skvělých inscenací!

Ať už chcete vyrazit do divadla sami, nebo vymýšlíte dárek pro své blízké, vždycky je dobré mít přehled o tom, která divadelní představení stojí za to. Kde nejčastěji získáváte doporučení? Od kamarádů a známých? Zeptali jsme se na názor těch, kteří se přímo na scéně nebo v její blízkosti pohybují prakticky denně. Jaká představení vám doporučí talentovaná herečka, divadelní překladatelka nebo začínající režisérka? Jedno město, šest osobností a patnáct skvělých inscenací!

denisa barešová

Denisa Barešová je mladá a talentovaná herečka, která v současné době studuje na katedře činoherního divadla DAMU. Můžete ji vidět v inscenacích divadla DISK, ale také v Národním divadle v inscenaci Pýcha a předsudek a od 26. května také ve Švandově divadle v nové hře Úklady a láska.

Něco za něco 

Jedno z vůbec nejlepších představení, které jsem kdy u nás viděla, je Něco za něco v Divadle pod Palmovkou. Jedná se o jednu z méně známých Shakespearových komedií, která moderní interpretací polského režiséra Jana Klaty o humor přichází a odhaluje tvrdou realitu střetnutí víry, ženského jádra a mužského principu. Někomu by mohla inscenace přijít kontroverzní. Rozhodně to není pro vyznavače klasického zpracování Shakespeara, ale o to víc by to ovšem měli i oni vidět. A to nejen kvůli Tereze Dočkalové, která v titulní roli podává naprosto odzbrojující výkon.

Vstupenky: od 230 do 320 Kč 

Hamleti

Divadlo Na zábradlí je ve výborné kondici. Představení Hamleti je jednou z autorských inscenací režiséra Jana Mikuláška, dramaturgyně Dory Viceníkové a kolektivu. V podstatě jde o vykreslení zákulisí divadelního a hereckého světa. Nejedná se v žádném případě o konkrétní pikanterii. Koláž nesmírně vtipných situací z herecké šatny, různé úryvky textů o divadle, špičkově vykreslený vnitřek hercovy duše s nadsázkou i v syrové pravdě. Představení jsem viděla čtyřikrát a ještě si na něj určitě zajdu znovu. Herci jsou bez výjimky výborní a sehraní. Jana Plodková jako jediná žena mezi muži a bezvadně funkční scénografie Marka Cpina jsou třešničkou na dortu!

Vstupenky: od 150 do 380 Kč

kateřina volánková

Po začátcích v amatérských divadelních souborech založila Kateřina Volánková svůj vlastní – Diverzanti. Právě s tímto souborem nazkoušela svou první autorskou hru (Ne)chtěná útěcha, která získala čestné uznání v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2016. Byla přijata na DAMU, obor režie – dramaturgie.

Lámání chleba

Lámání chleba ve Švandově divadle v režii Dodo Gombára je působivá inscenace, která nastiňuje různá historická období skrze osudy sedlácké rodiny na jižní Moravě. Místy působí mrazivě bolestně, a to především svou aktuálností. Inscenační tým si zvolil nelehké téma, ale kdy jindy se bavit o významu svobody, než právě teď?

Vstupenky: od 200 do 430 Kč (z důvodu rekonstrukce Velkého sálu bude toto představení znovu uvedeno v listopadu 2018)

Hamlet

Další skvělou inscenací ve Švandově divadle je bezesporu inscenace Hamlet v režii Daniela Špinara. V titulní roli exceluje Patrik Děrgel (za roli Hamleta byl nominován na Cenu Thálie 2014). Špinar svou režijní koncepcí zpracovává Shakespearovu klasiku netradičně a moderně, avšak s pokorou k původnímu textu. Skvělé herecké výkony, zajímavá scénografie, ale především silně působící inscenace! 

Vstupenky: od 200 do 430 Kč

Kabaret Calembour

Chcete se skvěle pobavit a smát se tak, že vás bude břicho bolet? Vyrazte na Kabaret Calembour! Na svém repertoáru mají momentálně čtyři autorské inscenace zpracované formou kabaretu, které disponují hudebními výstupy, slovními hříčkami, ale především chytrým humorem. Základní herecké trio je složeno z Igora Orozoviče, Jiřího Suchého z Tábora a Milana Šotka. To, že vás Kabaret Calembour donutí se od srdce zasmát a přijít na jejich další inscenace, dokazuje i divácky zájem, protože vstupenky se na jejich představení shání skutečně těžko. Kabaret Calembour můžete vidět v Divadle pod Palmovkou a v Ypsilonce.

Vstupenky: od 230 do 320 Kč 

Žranice

Jestli jste zvědaví na letošní absolventy herectví na DAMU, rozhodně vyrazte na jejich absolventské autorské představení Žranice do divadla DISK. Lehce absurdní až morbidní inscenace o tom, že lidé se množí víc a víc, zatímco jídla je míň a míň. Prezident je nucen zřídit ministerstvo výživy a otevřít Masoráj. Odkud se maso ale bere? Skvělé herecké výkony a mladistvé nasazení. Skvělá sci-fi groteska, která vám utkví v paměti. Pozor, zbývají poslední dvě uvedení a to 28. 5. nebo 6. 6. 2018! 

Vstupenky: od 90 do 120 Kč 

Karolína Břinková

Blogerka Karolína Břinková je zastánkyní férové a slow fashion, milovnicí knih, kultury, cestování a života celkově. Její divadelní výběr je výběrem člověka, který miluje právě ty okamžiky, kdy ho divadlo pohltí. Chvilky, kdy máte příběh i jeho postavy opravdu „na dosah ruky“ . Podívejte se také na její blog Inkpotstories

Podivný případ se psem

Už delší dobu sleduji režisérské duo SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), které tvoří tak trochu odlišná představení. Rádi si hrají se světlem a jeho stínem, rekvizity jsou propracované do posledního detailu. V jejich hrách hraje prim pohyb, který často dokáže říci víc než tisíc slov. Oblíbila jsem si například jejich Podivný případ se psem v Divadle Kalich, což je alternace slavné knihy od Marka Haddona o autistickém chlapci, který se snaží vyřešit záhadnou vraždu. Právě tady mě nejvíce zaujalo použití rekvizit – například kovové klece, které nabudou úplně jiného rozměru, když je v temném sále najednou ozáří kužel světla. Navíc díky skvělému scénáři a výkonům Jana Ciny a Hanky Vágnerové divák snadno proklouzne do křehké duše autistického Christophera.

Vstupenky: od 199 do 599 Kč 

Čarodějky ze Salemu

Americké městečko Salem, Massachusetts, 17. století – skupina dívek je nachytána v noci v lese, jak tancují u ohně. Tímto činem začíná představení Čarodějky ze Salemu ve Vinohradském divadle. Příběh zfanatizovaných dívek, které dostanou možnost mluvit a s cílem zachránit si vlastní život začnou postupně udávat všechny jim nepohodlné obyvatele městečka. Ty tam jsou najednou morální dogmata; každý z hrdinů se snaží zachránit sám sebe a svou rodinu. Oceňuji, jakou atmosféru dokázali herci v divadle vytvořit – ticho, že by bylo slyšet spadnout špendlík, všichni diváci napnutí, jak bude příběh pokračovat. Myslím, že v nejednom z nás tato hra zanechala spoustu nezodpovězených otázek.

Vstupenky: od 180 do 430 Kč 

Human Locomotion

Od již zmiňovaného dua SKUTR musím uvést ještě Human Locomotion – představení z Laterny Magiky o fotografovi posedlém touhou vyfotografovat koně v klusu a jeho mladé vášnivé manželce, toužící po jeho pozornosti. Nikdy nezapomenu na mistrné použití kamery obscury, která přetvořila intimní sexuální záležitost v křehké poetické drama dvou postav nebo scénický tanec dostihových koní v podání baletek. 

Vstupenky: od 350 do 490 Kč 

Klára Čoupková

Produkční výroby kostýmů Klára Čoupková se pohybuje na divadlení scéně také denně – tedy ne přímo na ní, ale v její velmi těsné blízkosti. Pracuje totiž na přípravě divadelních kostýmů. Komunikuje jak s výtvarníky, tak s krejčovskými dílnami, které je vytváří. 

Korespondence V+W

Srdeční záležitostí je pro mě představení Korespondence V+W z repertoáru Divadla Na zábradlí. Dojemný příběh je založený na reálné korespondenci Voskovce a Wericha po roce 1948, kdy se jejich cesty rozdělily. Ve stylu Osvobozeného divadla a jemu typických forbín si oba interpreti přeříkávají vlastní dopisy určené tomu druhému. Toto vizuálně minimalistické představení dává prostor vlastní fantazii a zároveň je přesnou výpovědí člověka žijícího v tehdejší nelehké době. Já jsem navíc představení viděla na improvizovaném jevišti v zahradě Werichovy vily. Byl to pro mne jeden z nejhlubších divadelních zážitků.

Vstupenky: od 180 do 380 Kč

Marná opatrnost

Pro změnu naprostou oddechovkou je balet Národního divadla Marná opatrnost. Barevná inscenace záměrně připomíná kreslený film a pro mě je toto představení uměleckým dílem ve všech směrech. Krásné kostýmy, rukou a štětcem malované kulisy a dokonalá choreografie v podání těch nejlepších, a sice tanečníků Národního divadla. Pohled na takovou scénu orámovanou zdobeným jevištním portálem „zlaté kapličky” opravdu připomíná dílo malířských mistrů. A přestože příběh pochází z 18. století, je velmi sofistikovaný, nadčasový a hlavně vtipný! Já jsem se bavila od začátku do konce. Marná opatrnost je vlastně baletní komedie, která zaručeně vykouzlí úsměv na tváři úplně každému. A vůbec není marná.

Vstupenky: od 150 do 990 Kč

anežka svobodová

Anežka Svobodová několik let žila ve Francii, což ji také nasměrovalo k její budoucí pracovní náplni. Kromě překladů knížek a divadelních her je také skvělou fotografkou a kreativcem, který miluje umění. Divadelní hry si pečlivě vybírá a snaží se vždy volit tituly, které by oslovily naše publikum. 

Ani spolu, ani bez sebe

Jakožto překladatelka francouzských her mám slabost právě pro francouzské, hlavně bulvární komedie. Jde v nich o dialogy, gagy a atmosféru, při níž se člověk dokáže uvolnit, odhodit veškeré osobní těžkosti a smát se jako blázen několik hodin při představení (a často ještě několik dní poté jen při vzpomínce). To mě baví, je to terapie smíchem. Takové komedie si vlastně dělají reklamu samy, protože o nich jejich diváci nadšeně mluví ve svém okolí. Mojí srdcovkou je hra Ani spolu, ani bez sebe v divadle Kalich, která je francouzskou obdobou principu „muži jsou z Marsu a ženy z Venuše“ .

Vstupenky: od 199 do 549 Kč

Úhlavní přátelé

V Divadle v Rytířské mám ráda hru Úhlavní přátelé o tom, jak je snadné narušit dlouholeté přátelství a o tom, že být pokrytcem se nevyplácí. Výborná zábava a skvělé herecké výkony Terezy Kostkové, Nely Boudové, Miroslava Vladyky a Radka Holuba. Tohle představení si vás získá stejně jako publikum v Paříži, kde tuto hru vidělo už víc než milion diváků. 

Vstupenky: od 450 Kč

kateřina matějková

Kateřina Matějková vystudovala práva a diplomacii, teď jako manažerka v korporaci řeší fúze a akvizice a přitom se sama cítí jako moderní skautka. Nejradši je na horách, nebo se taky učí programovat a jednou možná zase bude chtít být kosmonautka. 

Maryša 

Maryša jelasika všech klasik, kterou by alespoň jednou v životě měl vidět každý. Nové podání Národního divadla ale vlastně jako klasika vůbec nepůsobí. Je moderní, tiše dramatické, s minimalistickou a dokonale estetickou scénou, jakou obvykle obdivuji u baletů. K těmto moderním prvkům přitom kontrastně využívá původní moravské nářečí. 

Vstupenky: od 100 Kč do 490 Kč

 Honey

Spojení nového cirkusu a činohry Dejvického divadla nabízí kontroverzní, ale o to lepší dějovou linku propojenou různorodými surreálnými i melancholickými obrazy. Každý je jiný, kontrastují a přitom se doplňují. V inscenaci Honey, které připravilo Dejvické divadlo spolu s Cirk La Putyka, nechybí ani pandy, což je u mě konkrétně půlka úspěchu.

Vstupenky: 350 Kč

 

Vybrali jste si? Napište nám do komentářů, na které představení se chystáte, nebo které byste naopak doporučili ostatním vy.

 

Další užití materiálů city-dog.cz je možné pouze s písemným souhlasem redakce. Více zde.

   Fotografie: divadlopodpalmovkou.cz, nazabradli.cz, svandovodivadlo.cz, facebook.com/cabaret.calembour, divadlodisk.cz, divadlokalich.cz, divadlonavinohradech.com, narodni-divadlo.cz, divadlovrytirske.cz.