Vadí vám vizuální smog? Zapojte se do projektu Přidej se a strhni to!
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
09.05.2019

Vadí vám vizuální smog? Zapojte se do projektu Přidej se a strhni to!

Vadí vám vizuální smog? Zapojte se do projektu Přidej se a strhni to!
Plakáty, které upozorňují na rozličné druhy akcí, pokrývají sloupy veřejného osvětlení, zdi, zábradlí a dveře na mnoha místech po celé Praze. Snaha zviditelnit informace za co nejméně peněz přidělává výdaje nejenom správě města, ale i dopravním podnikům. Nelegální reklama ale obtěžuje i samotné obyvatele. Jedním z nich je i Zdeněk Jahn, který ze své vlastní iniciativy strhává nelegální reklamu. Na Facebooku dokonce založil stránku Přidej se a strhni to.

Plakáty, které upozorňují na rozličné druhy akcí, pokrývají sloupy veřejného osvětlení, zdi, zábradlí a dveře na mnoha místech po celé Praze. Snaha zviditelnit informace za co nejméně peněz přidělává výdaje nejenom správě města, ale i dopravním podnikům. Nelegální reklama ale obtěžuje i samotné obyvatele. Jedním z nich je i Zdeněk Jahn, který ze své vlastní iniciativy strhává nelegální reklamu. Na Facebooku dokonce založil stránku Přidej se a strhni to.

Zdeněk Jahn založil stránku před několika měsíci. „Původně jsem si fotky ukládal jen na svůj soukromý profil, ale setkal jsem se s tak pozitivní odezvou, že jsem si řekl, že s tím půjdu ven a udělám nějakou skupinu.“ Založil tedy stránku, která se jmenuje Přidej se a strhni to. Zatím se k ní připojilo něco málo přes 400 lidí. „Občas se mi ozývají lidé, kteří říkají, že to dělají už roky, akorát to takhle neprezentují.“

FB stránku založil Zdeněk Jahn s cílem motivovat a inspirovat další lidi. „Hlavně na začátku je z toho člověk trochu nesvůj, protože se prostě zastavíte u nějakého kandelábru, vytáhnete kleštičky a začnete stříhat. Většina lidí má z toho trochu obavy. Za celé ty roky, co to dělám, se mi ale ještě nestalo, že by se nad tím někdo pozastavil. Občas se najdou komentáře, kde mi lidé píší, že je to sice nelegální, ale že ničím cizí majetek. Tuhle logiku já ale neuznávám. A odpovídám na to oním známým výrokem, že „Vražda na tyranu není zločinem.“ Je to vizuální smog. Není možné, aby si každý z nás pověsil reklamu někam na zábradlí, kam bychom to dopracovali.“

Víte, já se na ty plakáty nechci dívat, když jdu po městě. Jedna věc je, že to na pohled není hezké a druhá, že je to obohacování firem na úkor veřejného prostoru. Pověsí si někam reklamu, na které vydělávají, a přitom neplatí nájem.“

Samotné strhávání plakátů je podle Zdeňka Jahna často o vytrvalosti, a to bohužel na obou stranách. „Na jednom z mostů přes Vltavu byl výlep vymahačů dluhů a mě to praštilo do očí. Strhnul jsem to a za tři dny to tam bylo znovu. A takhle se to opakovalo několikrát. Nejprve to měli pověšené jenom nějak provizorně, tak to šlo jednoduše, pak tam začali dávat nějaké tmely, tak jsem od toho byl celý špinavý. Ale nakonec se povedlo a už to tam nějakou dobu nevisí.“

A kdo jsou největší pleveliči?

Strhnutých plakátů má na svém kontě Zdeněk Jahn už pár stovek. Podle něj jsou největší „pleveliči“ právě vymači dluhů, ale třeba i jazyková škola JIPka. „Myslel jsem si, že je to normálně fungující společnost, která dbá na svoji pověst. Psal jsem jim už před dvěma lety a oni na to reagovali tak, že to předají marketingu, který se tím bude zabývat. Nakonec jejich reakce byla taková, že to není jejich reklama a že pravděpodobně některý z jejich konkurentů chodí po městě a věší reklamu na ně, aby je tím poškodil. Takový nesmysl jim přece nemůže nikdo uvěřit.“

„Dalším tématem jsou poutače na dočasné akce, třeba na cirkus. Někomu to nevadí z toho důvodu, že je to pouze dočasné. Pokud to po sobě uklidí, pak je to v pořádku, ale pro mě je to trochu na hraně.“

Chytit někoho, kdo v ulicích umísťuje černou reklamu, je obdobně těžké jako chytit sprejera. Samotné umístění trvá jen pár minut. Navíc to není tak velký prohřešek jako čmárání sprejem po zdi. Svědci z řad náhodných chodců často ani netuší, že se jedná o umísťování nepovolené reklamy, tedy bez souhlasu vlastníka objektu nebo zařízení.

Jak poznám, že jde o nelegální reklamu

A jak tedy poznám, že se jedná o nelegální reklamu? „Pokud vím, neexistuje žádná databáze, kde bych si jako občan mohl ověřit, zda je nebo není reklama legální. Co lze skoro s jistotou říct, že pokud je to na zábradlí a nebo na svodidlech, tak je to nelegální. Pak jsou další případy, kdy je to diskutabilní, v takových případech to nestrhávám. A kdybych přeci jen strhnul legální reklamu, tak jsem samozřejmě ochotný za to nést následky.“

Zdeněk Jahn také dodává, že pokud tomu chce člověk věnovat nějaký čas, může se také obrátit na Magistrát a vznést dotaz, případně vyžádat odstranění. „Naposledy jsem si třeba všimnul nelegálního výlepu na tramvajové trati z Bráníku do Modřan, kde to bylo na opravdu velké ploše, což jeden člověk prostě sundat nezvládne. Tak jsem se obrátil na Magistrát, který mě přehodil na TSK, a nakonec to odstranil Dopravní podnik. Je nutné počítat s tím, že to řešení přes úřady trvá delší dobu.“

Problémem ale zůstává, že i když se možná majitelům budov a zařízení a obyvatelům města černé výlepy nelíbí, jejich úplné odstranění pomocí policejních hlídek je pravděpodobně v nedohlednu. Strážníci totiž mohou pokutovat pouze člověka, který reklamu vylepuje, ty, kteří výlepy financují a organizují, se již stíhat nepokoušejí, protože na to nemají právní rámec.

Zdá se, že boj proti černé reklamě se tak bude vést ještě nějakou dobu. Zdeněk Jahn se ale nenechává odradit. „Nakazil jsem i svoje okolí, obrací se na mě spousta nabuzených lidí, abychom udělali i nějakou hromadnou akci a já se tomu vůbec nebráním. Tak uvidíme. Ale určitě bych byl rád, kdyby se to víc začalo řešit i na úrovni města.“

 

   Fotografie: facebook.com/pridejseastrhnito, Unsplash.com