Rekonstrukce Václavského náměstí se protáhne o několik let
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
22.03.2019

Rekonstrukce Václavského náměstí se protáhne o několik let

Rekonstrukce Václavského náměstí se protáhne o několik let
Plány úprav Václavského náměstí se významně komplikují. Stavební úřad totiž nařídil ukončení veškerých prací ke konci dubna. Důvodem je lednové rozhodnutí města, které chce na náměstí vrátit tramvaje. K tomu je ale potřeba nové územní rozhodnutí.

Plány úprav Václavského náměstí se významně komplikují. Stavební úřad totiž nařídil ukončení veškerých prací ke konci dubna. Důvodem je lednové rozhodnutí města, které chce na náměstí vrátit tramvaje. K tomu je ale potřeba nové územní rozhodnutí.

„Je to asi 14 dní, co jsem vyzval plynárny, PRE a další subjekty, aby do konce dubna zastavili všechny práce v dolní části náměstí,“ říká Oldřich Dajbych, vedoucí odboru výstavby Úřadu městské části Praha 1. Důvodem je, že nové vedení Prahy přišlo s požadavkem, aby se na „Václavák“ vrátily tramvaje. Ty ale v původním územním rozhodnutí nejsou a musí se proto vydat nové. Stavbu trati ovšem vedle složitých administrativních řízení komplikuje i spleť trubek a inženýrských sítí, která pod náměstím vede a je v technicky špatném stavu a navíc také nejistá podpora občanů. Do hry vstupují i provozovatelé obchodů a podniků, kteří mohou podat vůči stavbě námitky. V neposlední řadě se bude muset kvůli trati posílit vozovka magistrály. Tramvaje by totiž nemusela unést.

Příprava trati? Až osm let

Politici chtějí, aby tramvaje jezdily kolem sochy svatého Václava už v roce 2022. Definitivně o tom rozhodli letos v lednu. Cílem je propojit náměstí horem s Vinohradskou třídou, studii celé trasy – tedy kudy přesně tramvaj bude jezdit – má vypracovat dopravní podnik. Stavět by se mělo začít za dva roky.

Ne náhodou však tenhle plán může připomínat příběh o Potěmkinově vesnici. Dajbych, který zažil už čtyři primátory, je přesvědčen, že tramvaje mohou jezdit po Václaváku v roce 2022 pouze v případě, když se nikdo nebude zabývat tím, co je pod povrchem a co se musí opravit. Začít se prý musí kolektory, kterými vedou inženýrské sítě. „Jeden kolektor, druhý kolektor, kanalizační stoka, která akutně potřebuje opravu, litinový vodovod, kde litina je dožitá a už se nemůže používat,“ vypočítává Dajbych a ukazuje plánek řezu prostorem, který se nachází pod povrchem Václavského náměstí. „Teprve až bude území připravené, můžeme tam dát tramvaje, to může trvat šest až osm let. Samozřejmě tam můžeme dát tramvaje hned, ale co budeme dělat, až za tři roky praskne kanalizace,“ dodává a připomíná, že jenom příprava rekonstrukce spodní části náměstí trvala několik let, než vůbec začaly práce.

Banky, obchody, hasiči i památkáři

„Stále počítáme s tím, že koncem roku 2022, nejpozději začátkem 2023 budou na Václavském náměstí jezdit tramvaje,“ sdělil serveru City-dog.cz náměstek primátora Adam Scheinherr. Nové územní rozhodnutí by mohlo podle něj být na začátku příštího roku. „Všechny podklady máme pro nové územko téměř hotové, žádost k té spodní části podáme během několika měsíců,“ ujišťuje Scheinherr.

Dajbych Scheinherrův optimismus nesdílí. „V rámci správního řízení máte na Václaváku více než sto vlastníků nemovitostí, a to jsou všechno účastníci řízení, jsou tam banky, obchody, zasahujete do jejich obslužnosti, to budou námitky,“ naznačuje. Podle informací serveru City-dog.cz jsou dvě třetiny obyvatel Prahy 1 proti tomu, aby jim tam jezdily další tramvaje. A pak jsou v celém projektu i jiné komplikace, například u rekonstrukce horní částí Václavského náměstí. Odborníci totiž tvrdí, že magistrála neunese tramvaje směřující z Vinohradské třídy směrem na náměstí. „Bude se muset udělat projekt statického posílení horní desky, který bude schopen ty tramvaje unést. A to bude mít zásadní dopad na dopravu hlavního města Prahy,“ přibližuje složitou situaci Dajbych. Scheinherr přitom až dosud počítal s tím, že koleje dvakrát přetnou magistrálu a během budování tratě pro tramvaje se extrémně vytížená dopravní tepna pouze zúží. Statické posílení by ale znamenalo její úplnou uzávěru. 

To všechno naznačuje, že práce hned tak nezačnou. K projektu se budou rovněž muset vyjádřit hasiči, hygiena, památkáři. Subjektů, co se budou vyjadřovat, je asi dvanáct. Projektant následně musí jejich připomínky zapracovat. Fakt, že památkáři chtějí na Václaváku lípy, Odbor životního prostředí jasany a Dendrologickým ústavem Akademie věd zase byly vybrány platany, vypadá v tomto kontextu už jen jako drobnost. 

Rekonstrukce se řeší už 14 let

Scheinherrovo ujišťování rokem 2022 působí trochu jako utopie ještě z jednoho pohledu. Soutěž na rekonstrukci Václaváku se konala před 14 lety. A teprve loni se začalo stavět. Navíc krátce poté, co se začalo s rekonstrukcí, přišlo rozhodnutí soudu, které rušilo územní rozhodnutí k dolní částí náměstí. Důvodem byly procesní chyby při zohledňování námitek během řízení o územním rozhodnutí. Tato eskapáda skončila kasační stížností u Nejvyššího správního soudu, který dosud nerozhodl. I kdyby ovšem soud nakonec řekl, že „staré“ územko platí, nedalo by se použít, když nepočítá s tramvajemi.

Platná stavební povolení se ovšem neruší. Nemá na ně vliv ani loňské rozhodnutí soudu o zrušení územka, ani postup stavebního úřadu v podobě zastavení veškerých prací. „Stavební povolení se mohou měnit,“ vysvětluje Dajbych. „Budeme teď čekat na nové projednání územního a stavebního řízení,“ dodává. V případě rekonstrukce horní části poběží stavební řízení současně s tím územním.

Vítězný projekt z roku 2005 od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects (studio se před třemi lety přejmenovalo na Jakub Cigler Architekti) předpokládal rozšíření prostoru pro pěší až na sedmnáct metrů a vjíždět na náměstí by směla pouze auta s povolením. V plánu je také přidání vodních prvků a pítek, základna pro vánoční strom a 55 nových stromů. V roce 2012 se pak ještě v rámci územního řízení dopracovávala větší bezbariérovost.

Tramvajový provoz zmizel z prostoru pod sochou svatého Václava na konci roku 1980. O dva roky později byly koleje vytrhány a jako památka zůstaly v půlce náměstí historické vozy, v nichž je nyní kavárna. Vrátit tramvaje na Václavák si sepsala současné koalice Pirátů, Spojených sil pro Prahu a Prahy Sobě už ve svém programovém prohlášení.

 

   Fotografie: Eva Malúšová pro city-dog.cz, Cigler Marani Architects