Přirovnal rekonstrukci Václaváku k Potěmkinově vesnici. Nyní dlouholetý šéf stavebního úřadu skončil
City-Dog.cz | pražský žurnál
2
23.07.2019

Přirovnal rekonstrukci Václaváku k Potěmkinově vesnici. Nyní dlouholetý šéf stavebního úřadu skončil

Přirovnal rekonstrukci Václaváku k Potěmkinově vesnici. Nyní dlouholetý šéf stavebního úřadu skončil
Znal každý centimetr pod povrchem Václavského náměstí. Nebál se přirovnat chaos okolo modernizace náměstí k Potěmkinově vesnici. Nyní dlouholetý šéf stavebního úřadu pro Prahu 1 Oldřich Dajbych v úřadu skončil. A vypadá to, že se tím plány na rekonstrukci Václavského náměstí opět významně komplikují.

Znal každý centimetr pod povrchem Václavského náměstí. Nebál se přirovnat chaos okolo modernizace náměstí k Potěmkinově vesnici. Nyní dlouholetý šéf stavebního úřadu pro Prahu 1 Oldřich Dajbych v úřadu skončil. A vypadá to, že se tím plány na rekonstrukci Václavského náměstí opět významně komplikují.

Pan Dajbych odešel dohodou a více bych to nerozváděl,” poznamenal starosta Prahy 1 Pavel Čižinský s tím, že Dajbychův odchod neznamená pro úpravy Václavského náměstí žádnou komplikaci. „Ale samozřejmě, že stavební úřad prochází změnou,” dodal. Městská část vypsala výběrové řízení a nyní hledá nástupce. Přihlásilo se jedenáct uchazečů, ale do druhého kola postoupil jediný. Radnice prý zvažuje, zda dotyčného jmenovat, nebo zda vypsat nový konkurz.

Zažil čtyři primátory

Dajbych coby šéf odboru výstavby Prahy 1, který je stavebním úřadem pro celé území Prahy 1, zažil čtyři primátory. Spadala pod něj veškerá stavební administrativa k rekonstrukci Václaváku. Věděl úplně o všem a dokázal velmi kriticky zhodnotit reálnost jednotlivých částí celé modernizace náměstí.

Byl hlasitý kritik konceptu, aby tramvaje jezdily po Václaváku už v roce 2022. Tvrdil, že to lze stihnout pouze v případě, když se nikdo nebude zabývat tím, co je pod povrchem. Jen pro připomenutí: o plánu dostat tramvaje co nejdříve k soše svatého Václava rozhodla nová politická reprezentace Prahy letos v lednu a to po téměř čtrnácti letech příprav rekonstrukce.

V tuto chvíli administrujeme některé práce a soutěžíme dodavatele. Řešíme další postup. O konkrétních termínech tak zatím nelze hovořit.

Loni se začalo stavět. Jenže kvůli plánu dostat tramvaje na Václavák Dajbych veškeré práce letos v březnu zastavil. Tramvaje totiž v původním územním rozhodnutí nejsou a bylo potřeba požádat o nové. Náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr v březnu serveru City-dog.cz řekl, že podklady pro žádost o nové územní rozhodnutí jsou téměř hotové a že žádost se podá během několika měsíců.

Nyní na dotaz, zda už byla podána žádost o nové územní rozhodnutí uvedl mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hoffman: „V tuto chvíli administrujeme některé práce a soutěžíme dodavatele. Řešíme se stavebním úřadem městské části Praha 1 další postup. Musíme zohlednit nejen zákonné možnosti, ale i zvažovanou výstavbu tramvajové trati. O konkrétních termínech tak zatím nelze hovořit.”

I Čižinský nyní naznačuje, že rok 2022 nemusí být úplně reálný. „Plán dostat tramvaje na Václavák trvá, domnívám se, že to oživí Václavské náměstí, jinak vše běží podle plánu, sice ne tak rychle, jak bychom si přáli,” říká starosta Čižinský. Na dotaz, zda má odhad, kdy by mohly tramvaje po Václaváku jezdit uvedl: „Přesný odhad nemám. Byl bych rád, aby to bylo v tomto volebním období, ale nejsem si tím jistý, jestli to tak bude.”

Dajbych ještě na jaře odhadoval, že s pořádnou přípravou bude „tramvajový” záměr trvat osm let. Rok 2022 se zdá být nereálný ještě z dalších důvodů. Kromě spleti trubek a inženýrských sítí, které vedou pod náměstím a které jsou ve špatném stavu, komplikují rekonstrukci také složitá administrativní řízení a nejistá podpora občanů. Na to všechno Dajbych hlasitě upozorňoval.

V rámci správního řízení k novému územku je totiž na Václaváku více než 100 vlastníků nemovitostí. To všechno budou účastníci řízení. Jsou tam banky, obchody, do jejichž obslužnosti rekonstrukce zasáhne. „To budou námitky,“ řekl serveru City-dog.cz Dajbych letos v březnu.

Navíc podle informací serveru City-dog.cz jsou dvě třetiny obyvatel Prahy 1 tvrdě proti tomu, aby přes „Václavák“ jezdily tramvaje. A pak jsou v celém projektu další komplikace. Například u rekonstrukce horní částí Václavského náměstí. Dajbych totiž tvrdil, že magistrála neunese tramvaje směřující z Vinohradské třídy směrem na náměstí. „Bude se muset udělat projekt statického posílení horní desky, který bude schopen ty tramvaje unést. A to bude mít zásadní dopad na dopravu hlavního města Prahy,“ přibližoval už na jaře složitou situaci Dajbych.

To všechno naznačuje, že práce hned tak nezačnou. K projektu se budou rovněž muset vyjádřit hasiči, hygiena, památkáři. Těch subjektů, co se budou vyjadřovat, je asi mnoho. A projektant následně musí jejich připomínky zapracovat.

Komplikovaný Václavák

Plán na novou podobu Václavského náměstí neustále provázejí komplikace. Krátce poté, co se loni po třinácti letech příprav začalo s rekonstrukcí, přišlo rozhodnutí soudu, které rušilo územní rozhodnutí k dolní částí Václaváku. Důvodem byly procesní chyby při zohledňování námitek během řízení o původním územním rozhodnutí. Tato eskapáda skončila kasační stížností u Nejvyššího správního soudu, který dosud nerozhodl. I kdyby ovšem soud nakonec řekl, že „staré“ územko platí, nedalo by se použít, protože nepočítá s tramvajemi.

Vítězný projekt z roku 2005 od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects (studio se před třemi lety přejmenovalo na Jakub Cigler Architekti) předpokládal rozšíření prostoru pro pěší až na sedmnáct metrů a vjíždět na náměstí by směly pouze auta s povolením. V plánu je také přidání vodních prvků a pítek, základna pro vánoční strom a 55 nových stromů. V roce 2012 se pak ještě v rámci územního řízení dopracovávala větší bezbariérovost.

Tramvajový provoz zmizel z prostoru pod sochou svatého Václava na konci roku 1980. O dva roky později byly koleje vytrhány a jako památka zůstaly v půlce náměstí historické vozy, v nichž je nyní kavárna. Vrátit tramvaje na Václavák si sepsala současná koalice Pirátů, Spojených sil pro Prahu a Prahy Sobě ve svém programovém prohlášení.

 

Fotografie: Eva Malúšová pro city-dog.cz, Cigler Marani Architects