Pražský Semmering – nejmalebnější železniční trať v Praze
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
03.01.2019

Pražský Semmering – nejmalebnější železniční trať v Praze

Pražský Semmering – nejmalebnější železniční trať v Praze
Právem je železniční trať mezi pražským Smíchovem a Řepy považována za nejkrásnější na území hlavního města. Vlaky po ní jezdí od roku 1872 a kvůli svému profilu a okolním přírodním scenériím si železnice záhy vysloužila označení Pražský Semmering podle rakouské horské železnice zapsané na seznamu UNESCO. Ten náš je zase chráněný jako kulturní památka.

Právem je železniční trať mezi pražským Smíchovem a Řepy považována za nejkrásnější na území hlavního města. Vlaky po ní jezdí od roku 1872 a kvůli svému profilu a okolním přírodním scenériím si železnice záhy vysloužila označení Pražský Semmering podle rakouské horské železnice zapsané na seznamu UNESCO. Ten náš je zase chráněný jako kulturní památka.

Úsek byl vybudován v letech až 1872 (z toho v posledních dvou letech se budovaly viadukty) společností Buštěhradská dráha jako součást trati, která spojila tehdejší Smíchovské společné nádraží a Hostivice. Provoz na Pražském Semmeringu byl pro nákladní dopravu (hlavně uhlí a dřevo) zahájen 3. července 1872. Osobní vlaky se zde rozjely od 16. září 1872. Zestátněny byly Buštěhradské dráhy 1. ledna 1924.

V sedmdesátých letech 20. století se započalo s modernizací této trati, což spočívalo především v tom, že se z ní stala dvoukolejka. Dokonce měla být výhledově i elektrifikována. Nicméně koncem devadesátých let téhož století se objevily úvahy o jejím zrušení a došlo k redukci spojů.

Při povodních v roce 2002 sloužila trať jako forma náhradní dopravy za nefunkční trasu B pražského metra, zároveň byla využívána i pro odkloněné nákladní vlaky.

Zajímavosti na trase

Ojedinělý výhled na Prahu  Pokud pojedete vlakem ze Smíchova, sedněte si vpravo po směru jízdy. Až vlak překoná Dalejské údolí po dvou obloukových viaduktech, pozorně se dívejte z okna. Za zastávkou Praha-Žvahov se před vámi otevře poutavý výhled na metropoli. Uvidíte Vltavu s podolskou vodárnou, Vyšehrad s věžemi chrámu Petra a Pavla, mrakodrapy na Pankráci i žižkovský vysílač.

Malebná příroda  Uznáváme, že přírodní krásy se lépe vychutnávají na jaře nebo v létě. Ale jestli se tentokrát meteorologové nespletou, mohli bychom si v lednu užít sněhové nadílky. A oblast mezi zastávkami Praha-Cibulka, Praha-Stodůlky a nádražím Praha-Řepy, kdy vlak projíždí Přírodním parkem Košíře – Motol, pokrytá bílou peřinou by jistě byla nezapomenutelným zážitkem i v zimě. Tento úsek tratě snese srovnání s romantikou venkovských lokálek, a tak dost možná při rytmické jízdě motoráčku zapomenete, že jste stále ještě v Praze.

Hlubočepské viadukty – Souhrnné označení pro dva železniční mosty. Delší a vyšší z viaduktů, jihovýchodní (označován též jako dolní) je 115 metrů dlouhý a 23–25 metrů vysoký. Most má sedm oblouků a částečně leží v oblouku. Pole mezi třetím a čtvrtým pilířem je vyplněno ocelovou konstrukcí. Severozápadní viadukt (označován též jako horní) leží 500 metrů od jihovýchodního a překlenuje Hlubočepskou ulici v místě před začátkem Prokopského údolí. Most má pět oblouků a je 92 metrů dlouhý a 20 metrů vysoký.

Jihovýchodní viadukt

Severozápadní viadukt

Železniční zářez  Toto chráněné území bylo vyhlášeno v roce 1988 především díky tomu, že je zde významné naleziště fosilní fauny a flóry. Pokud jste tedy fandové do hledání trilobitů, určitě se sem vyplatí procházka. Ale dávejte pozor. Trať je stále v provozu, tak ať se vám něco nestane. Jestli vám stačí pokochat se pohledem, železniční zářez je dobře viditelný právě z Pražského Semmeringu a to v místech křížení s tratí ze Smíchova do Slaného.

Tato jedinečná železniční trať má nyní za sebou první etapu rozsáhlé rekonstrukce. Od června do prosince roku 2018 musely být na obou mostech odtěžené zásypy a vyměňovala se i ocelová nosná konstrukce na jihovýchodním viaduktu. Tato část je tedy hotova a nyní se dělníci přesunují pod viadukty, kde budou opravovat především narušené zdivo.

Pokud si chcete užít tuto jedinečnou železniční trať, můžete na ni nastoupit buď na Hlavním nádraží nebo na Smíchově (nebo kdekoli potom, ale to byste přišli o veškerý zážitek). Platí zde klasické předplacené kupony nebo si můžete koupit lístek na MHD. Ze Zličína se vrátíte zpátky buď metrem nebo počkáte na zpáteční jízdu.

 

   Fotografie: wikimedia commons