Prvních 5 let jsme dělaly kabelky spíš pro zábavu. Teď jich vyrobíme 2000 kusů ročně, říkají zakladatelky PBG studia
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
13.05.2019
Rozhovor

Prvních 5 let jsme dělaly kabelky spíš pro zábavu. Teď jich vyrobíme 2000 kusů ročně, říkají zakladatelky PBG studia

Prvních 5 let jsme dělaly kabelky spíš pro zábavu. Teď jich vyrobíme 2000 kusů ročně, říkají zakladatelk...
Aneta Vojtová a Tereza Mayer jsou kamarádky už od dětství. Před 8 lety se rozhodly spojit své síly i pracovně. Jejich společným projektem je značka designových kabelek a doplňků PBG studio, která je na trhu už od roku 2011, ale v současné době si získává čím dál větší popularitu. Povídali jsme si o tom, jak to celé začalo, proč se do módy vrátily ledvinky i o tom, co nového právě připravují. 

Aneta Vojtová a Tereza Mayer jsou kamarádky už od dětství. Před 8 lety se rozhodly spojit své síly i pracovně. Jejich společným projektem je značka designových kabelek a doplňků PBG studio, která je na trhu už od roku 2011, ale v současné době si získává čím dál větší popularitu. Povídali jsme si o tom, jak to celé začalo, proč se do módy vrátily ledvinky i o tom, co nového právě připravují. 

Holky, jak vzniklo PBG studio?

T: PBG jako značka vzniklo už v roce 2011. To se zrodila samotná myšlenka, že budeme dělat kabelky. Anet za mnou přišla s tímhle nápadem a já jsem do toho samozřejmě chtěla jít s ní. Známe se totiž už od dětství a máme toho hodně společného, což nám taky dost usnadňuje práci. Dá se říct, že tím, že jsme spolu vyrůstaly, jsme si vytvářely i podobný vkus a názory na módu. 

A: Nejdřív jsme začaly vyrábět kabelky hlavně samy pro sebe, ale jak už to bývá, začalo se to líbit kamarádkám a známým, což nás povzbudilo k dalším krokům. S prvními kousky jsme se vydaly na market ve Vídni, kde jsem tou dobou studovala. Ale až postupem času jsme si ujasnily, kam bychom chtěly směřovat a založily jsme firmu. Osobně to bereme tak, že až poslední čtyři roky jsme se do toho pustily naplno. Na druhou stranu díky tomu, že jsme předtím tolik netlačily na pilu, tak jsme si odbyly ty prvotní nedokonalosti, seznamování se s materiálem a podobně. Nastoupily jsme na trh připravenější. 

Anet, pamatuješ si na ten prvotní impulz?

A: Já jsem tenkrát jako studentka vysoké školy sháněla velkou tašku, do které by se mi vešlo kvantum věcí, a která by se mi zároveň líbila. Hledala jsem všude možně, ale nedařilo se mi najít to pravé. No a tak nás napadlo ji udělat. (smích) Tím to začalo. 

Proč vlastně PBG? Co ta zkratka znamená? 

T: To je taková naše oblíbená otázka. (smích) My jsme nad názvem dlouho přemýšlely a nakonec jsme zvolily taková tři slova, která vystihovala to, co jsme začaly dělat. Project. Bags. Girls. 

Vy jste studovaly design nebo návrhářství, že jste se pustily do výroby vlastních kabelek?

A: Vůbec ne. (smích) Obě dvě jsme studovaly dost odlišné obory. Já jsem studovala grafiku a tisk a Tereza estetiku. Co se týče výroby, tak jsme se všechno učily samy za pochodu. 

T: To, že jsme si na všechno přicházely postupně, je ale teď i naší výhodou. Nejsme na nikom závislé a jsme schopné si tašku i její prototyp udělat samy. Člověk při výrobě často narazí na nejrůznější vychytávky a alternativy, jak něco udělat lépe, což by vás jen z nákresu na papíře nenapadlo. 

Všechno vyrábíte přímo tady?

A: Ano, výroba probíhá přímo tady a já jsem za to ráda. Spousta věcí se dá vychytat právě v procesu tvorby a my tak máme okamžitě možnost to upravit, vylepšit nebo kontrolovat kvalitu. Funguje to tak, že nám sem přijde kůže, my ji na výsekovém stroji vysekáme do podoby jednotlivých kousků. Těm se potom ručně barví hrany, což je proces, který se musí opakovat minimálně čtyřikrát, aby se hrany nedrolily. Teprve pak se přechází k samotnému šití tašek na průmyslovém stroji, k ražení loga a na závěr probíhá finální kompletování kabelek s jejich páskem.

Co vy a váš vztah k módě?

T: Samozřejmě, že máme hodně pozitivní vztah k módě. (smích) Obě dvě nás vždycky zajímala. Sledovaly jsme trendy, ale to se dá říct asi o většině holek v našem věku. Já jsem ale nikdy nebyla zručná, takže jsem neuvažovala o tom, že bych se měla vydat směrem návrhářství. 

V nabídce máte především kožené produkty. Proč zrovna kůže? Považujete ji za nejkvalitnější materiál? 

A: Ano, teď určitě. Ze začátku to tak nebylo – vlastně nás to ani nenapadlo. Snažily jsme se vybírat koženky, ale postupem času jsme zjistily, že s kvalitou, jakou nám může poskytnout právě kůže, se to nedá srovnat. Kůže je skvělá v tom, že krásně drží tvar a zároveň si žije vlastním životem. 

T: Jednou ročně jezdíme na veletrh materiálů do Milána a tam také hledáme ty nejlepší dodavatele. Je totiž několik typů kůže – chromočiněná a přírodně upravovaná třísločiněná neboli vegetable tanned. Právě ten druhý druh se snažíme využívat, protože v ní není prakticky žádná chemie. Bohužel je jen málo dodavatelů, kteří ji nabízí. Najít je je docela oříšek. Nicméně se nám tam podařilo najít nový materiál, ze kterého bude vyrobena nadcházející kolekce a bude vhodný i pro vegany. Jedná se o bavlnu, která je zpevněná materiálem z pet lahví vylovených z oceánu. Takže jsme snad konečně našly kvalitní alternativu pro ty, kteří koženým produktům moc nefandí. Někteří lidé mají totiž kůži spojenou se zabíjením zvířat. My to chápeme, ale dokud budou lidé jíst maso, tak bude kůže zůstávat jako odpad. 

jako studentka jsem sháněla velkou tašku, do které by se mi vešlo kvantum věcí, a která by se mi zároveň líbila. tak nás napadlo ji udělat.

Máte představu, kolik kousků třeba za rok vyrobíte?

A: Je to různé, protože v každé fázi se vyrábí různé druhy kabelek, tašek, batohů a dalších doplňků. Některá výroba zabere víc a jiná o něco méně času. Při přípravě nových modelů to je zase pomalejší záležitost. Kdybychom to brali přibližně, tak za rok tu vznikne asi 2000 kožených produktů. 

Jedním z vašich ikonických kousků je kožená ledvinka. Jak vás napadlo, že by se měl tenhle doplněk vrátit na scénu? 

A: S tím vlastně přišli naši zákazníci, kterým se líbila naše crossbody kabelka a často nám říkali, že by to bylo fajn i jako ledvinka. Začaly jsme o tom přemýšlet a vytvořily jsme model, který byl o něco menší a byl na koženém pásku, který si můžete utáhnout podle potřeby.

T: Přesně tak, ale zároveň taky hledáme inspiraci v zahraničí, sledujeme různé módní přehlídky a tam už to bylo. První náznaky, že se ledvinky opravdu vrátí. Málokdo to ale v té době už dělal. Ze začátku jsme se o ledvince bavily jako o takovém experimentu. Nevěděly jsme, jestli se uchytí nebo ne. Nakonec je ledvinka naším nejprodávanějším kouskem. Teď už si stojím za tím názorem, že ledvinka může uspokojit opravdu každého. 

Právě teď jste představily svou novou jarní kolekci. Jak často přicházíte s novinkami? 

A: Snažíme se dělat nové kolekce tak dvakrát nebo třikrát do roka. Vždycky přicházíme s nějakou speciální barvou, která trošku oživí naše černé a šedé modely. Pro letošní jaro jsme zvolily hned dvě nové barvy – světle zelenou a pudrově růžovou.

T: Kromě toho se snažíme v rámci kolekce přijít také s novým designem. Teď je to taková kombinace ledvinky a crossbody kabelky s širším dnem. Snažíme se naslouchat přáním našich zákazníků, kteří nám dávají skvělou zpětnou vazbu. Když je to jen trochu možné, tak jim vycházíme vstříc.  

Design vymýšlíte společně?

T: Ano. Je to hlavně o tom, že vycházíme z toho, co chceme samy nosit. Jsme dvě holky a často si jednoduše řekneme, co by se nám právě hodilo. (smích) Ať už se jedná o malou kabelku nebo větší tašku, do které se vejde i notebook. Mluvíme o tom, jaká kritéria by měla taška splňovat a potom Anet přijde s prvními náčrty nebo třeba s prototypem z jiného materiálu. Sedneme si na to a každá k tomu řekne svůj názor. Za každým novým modelem stojí vývoj. Pracujeme na něm třeba i tři měsíce. Občas si musíme dát i menší pauzu nebo časový odstup, aby si člověk uvědomil, co funguje a co ne. 

Proměňuje se nějak tvar kabelek, když je srovnáte s těmi prvními?

A: Určitě se mění. Je to tím, že lidé na nás mají určitě požadavky a my se jim snažíme vyjít vstříc. Ze začátku jsme měly všechny modely takové ploché, ale pak přijde zákazník s tím, že by potřeboval, aby se mu tam toho víc vešlo. To je potom chvíle pro nás, abychom si sedly a zkusily vymyslet něco nového. Taky proto jsme u posledních kolekcí začaly mírně rozšiřovat dno. Sledujeme trendy, snažíme se naslouchat zákazníkům, ale zároveň si chceme zachovat ten charakteristicky minimalistický design. Pro nás je hlavní, aby byla kabelka tvarově jednoduchá, praktická a vyrobená z kvalitního materiálu. 

Vaše modely jsou hodně minimalistické. Začínaly jste s nadčasovou klasikou v pobobě černé a šedé. Jakou roli mají v PBG studiu barvy? 

A: Ačkoliv se to na první pohled možná nezdá, tak mají hodně důležitou roli. Na barvách si hodně zakládáme. Snažíme se podle dané sezóny zařadit do nabídky i barvu, která nás zrovna baví a zároveň doufáme, že bude bavit i ostatní. Podle vzorníku si vybereme odstín a jednotlivé kusy kůže necháme obarvit v tradičních koželužnách. Takhle barevné kůže pak vznikají skutečně na míru jen pro nás. Troufám si říct, že nikdo jiný by tyto odstíny neměl mít. Proto vznikají naše limitované edice. Daná barva je totiž k dostání jen v omezeném množství. 

V čem je podle vás hlavní síla vaší značky?

T: Osobně si myslím, že je to v tom, že jsme nikdy nešly do podnikaní s cílem vydělat spoustu peněz. Vážíme si toho, jak jde náš vývoj postupně a organicky. Kdybychom na začátku měly nějakého investora, tak bychom nejspíš mohly být tam, kde jsme teď, mnohem dříve. Ale, mám pocit, že bychom přišly o spoustu věcí. Hlavní sílu vidím v tom, že jsme nikam nespěchaly a daly jsme věcem volný průběh. Prvních pět let jsme si s tím vlastně hrály, nic nás netížilo a dělaly jsme to hlavně pro zábavu. 

Kdy jste si uvědomily, že už PBG není jen zábava, ale že je to značka, která se líbí spoustě lidí?

T: Pro mě byl důležitý milník, když jsme si s několika dalšími designéry otevřeli vlastní Showroom v Klimentské ulici. Pocitově to ale začalo ve chvíli, kdy jsem začala na ulici potkávat úplně neznámé lidi, kteří měli naši kabelku. 

A: Já jsem to hodně cítila na marketech, na které jsme ze začátku víc chodili. Když člověk stojí u svého stánku a najednou přijdou lidé s tím, že „Jé, to je PBG!”. To jsme na sebe chvíli koukaly a říkaly si, odkud nás můžou ti lidi znát. (smích)

Prozradíte nám, jestli se můžeme letos těšit nějaké další novinky?

T: Právě teď budeme otevírat vlastní obchod, což bude náš další splněný sen. Dlouho jsme hledaly prostor, ale už se nám ho podařilo najít. V polovině června ho plánujeme otevřít. To je teď taková naše velká radost a zároveň starost. 

Děkujeme Tereze a Anetě, že nás nechaly nahlédnout do zákulisí výroby stylových kabelek, batohů a peněženek. Pokud si jejich produkty chcete prohlédnout na vlastní oči (a potom si třeba nějaký i koupit), v Praze je najdete například v Showroomu v Klimentské 3, v CLAF v Centru Chodov, v Deelive Design Store, v prodejně Leeda, BellaBrutta a brzy také ve vlastním obchodě na adrese Italská 10.  

 

 

   Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz, P Studio pro PBG studio