Parfém na míru? Žádný problém. V parfumerii pod Pražským hradem si každý přijde na své!
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
13.03.2018
Rozhovor

Parfém na míru? Žádný problém. V parfumerii pod Pražským hradem si každý přijde na své!

Parfém na míru? Žádný problém. V parfumerii pod Pražským hradem si každý přijde na své!
Zámeckou parfumerii najdete na nových Zámeckých schodech pod Pražským hradem. Už šestým rokem si sem dámy, ale i muži přicházejí namíchat parfém přímo na tělo. V malém obchůdku vás přivítá voňavkář František Drozdek, který vám pomůže najít vaši osobitou originální vůni nebo vás závanem fialky přenese do doby Marlene Dietrich.

Zámeckou parfumerii najdete na nových Zámeckých schodech pod Pražským hradem. Už šestým rokem si sem dámy, ale i muži přicházejí namíchat parfém přímo na tělo. V malém obchůdku vás přivítá voňavkář František Drozdek, který vám pomůže najít vaši osobitou originální vůni nebo vás závanem fialky přenese do doby Marlene Dietrich.

Kolik najdeme ve vašem obchůdku esencí?

Je jich tu něco kolem čtyřiceti. Některé přibývají, některé ubývají. Ale všechno nejsou čisté esence, máme tu už i namíchané směsi.

Je možné je míchat dohromady?

Ano, tak dvě, tři. Mícháním totiž ztrácíme intenzitu esence a je třeba mezi nimi najít nějakou rovnováhu. Kdybychom míchali čtyři, tak už musíme víc zkoušet. Někdy vtipkuji a přirovnávám míchání vůně k manželství. Manželství je náročná věc. Pro parfémy je také těžké, když se mají sžít dvě esence dohromady, a co teprve to soužití ve třech. Potřebují tak tři dny, než se sjednotí, ale nemusí mít obavy, protože je to lepší než manželství, které je hezké jen ty tři dny. Parfém je sice hezký až po třech dnech, zato ale vydrží dlouho. (smích)

Mezi lahvičkami jsem našla jednu, na které je vyobrazená Marlene Dietrich, povězte mi o tom víc...

Ano, Fialka. Tu používala Marlene Dietrich. Byla to její vůně, když byla mladou herečkou v Berlíně. Naše Fialka voní hodně poctivě jako ta ze 20., 30. let, je to opravdu starobylá vůně. Pro takovou vůni si přichází mladé hipsterky, dívky, které chodí s fotoaparátem na kinofilm a nosí kabáty po babičce. Chtějí autentické vůně jako třeba Fialku nebo Hyacint. A proč ne. Ve dvaceti letech je důležité dbát na čistotu stylu a když tomu můžeme pomoct, jsme rádi.

To nejlepší, co můžete od parfému OčekÁVat, je to, že vám navodí pohodu.

Chodí k vám i muži?

Chodí. Samozřejmě. I muž si tu vybere svůj parfém. Hodně záleží na kultuře. Třeba jižané – Italové, Španělé nosí parfémy víc. U Němců hodně záleží na společenské vrstvě. No a Rusové se potřebují vyrovnat, začínají být takoví světoví. Ale jen tak mezi námi – víte, jak poznáte pánskou vůni? Tak, že je na krabičce napsáno FOR MEN. Pánská vůně neexistuje. Existují jen dámské a unisex. Mám třeba zkušenost s mužem, který si vybral čistou Konvalinku. Já bych měl problém ji dát do parfému a on si ji vzal čistou.

Proč si vybrat parfém u vás a ne v konfekční parfumerii?

U nás si vyberete osobní parfém – parfém na tělo. Naše parfémy vydrží déle než ty konfekční. Nemůžeme použít fixační látky, proto omezíme vyzařování parfému, což je vlastně takové nechtěné kouzlo. Vyzařování parfému, to je takové „to“, co se táhne. Třeba Rusky to mají rády a vyloženě si to přejí. Naše parfémy jsou proti tomu diskrétnější, ale vydrží déle. Voníte především sobě a tomu, komu se dostanete do blízkosti. Další výhodou je to, že nehrajeme na vonný akord hlava, srdce, základ. To je znouzectnost. Jde o to, že konfekční výrobce potřebují sjednotit hodně tónů, protože jednoduché vůně jsou příliš konfliktní. Třeba Konvalinka – někdo z toho má šok, jak je to hnusné. Něco takového by nemohlo být v konfekční parfumerii samostatně, přestože třeba Dior má Konvalinku téměr ve všech parfémech. Čili když vůní bude víc, je menší pravděpodobnost, že to bude někoho urážet. Zároveň ale 15–20 tónů nejde udržet rovnoměrně. Něco zmizí dříve, něco později. Kvalitní vůně má být co nejlineárnější, nemá se měnit. Proč by vůně měla první hodinu vonět jako citrus, další hodinu jako růže a večer jako santal?

Stává se často, že chtěji lidé imitace parfémů?

Stává. Hlavně, když parfém přestávají vyrábět. Někdy se mi podaří něco napodobit. Ale úplně všechno samozřejmě nezvládneme. A navíc se snažíme o to, aby náš parfém žádný jiný spíš nepřipomínal než obráceně.

Při pohledu na vás člověk žasne, jak obratně saháte po lahvičkách a okamžitě víte, co s čím smíchat. Jak se tohle člověk naučí?

Je to stejné jako naučit se vařit. Také víte, čeho můžete dát víc, čeho míň. Také po čase víte, že na pizzu můžete dát víc bazalky než kajenského pepře. Řekněme, že za dva roky už znáte 90 % z toho a pak už jen ladíte detaily. Samozřejmě mě stále může něco překvapit. Dámy jsou všetečné a vždy objeví něco, co by mě nenapadlo. Ale obecně řečeno – ty vůně jsou různé, lehké a těžké. A všechny mají svůj manévrovací prostor. Třeba nemá smysl dát 10 % lehké vůně do 90 % těžké. Pak jsou vůně intenzivní, které nejsou ani tak těžké, ale dovedou hodně „sežrat“ ostatní. Třeba Levandule je potvora, které pohlcuje. Používala se dřív i proti naftalínu, dobře ho pohltí. Ale i s Levandulí si umíme poradit. Stačí ji smíchat s něčím, co proniká, třeba s Pomerančem nebo Citrónem, ty ji dokážou srovnat.

Kupují si ženy pro různá období různé parfémy?

Ano, to je objektivní vliv. Většinou jdou ženy vstříc tomu, co cítí ze vzduchu. Takže když kvete šeřík, prodáváme Šeřík. A také věci, které jsou těžší, vám voní víc v zimě a obráceně. V létě potřebujete vůni, která vás ochladí. Nejsou ale vůně jen letní nebo zimní. Jsou i denní a večerní. Denní vůně by měla být lehčí, večerní může být klidně výraznější.

Jaké vůně jsou nejoblíbenější?

Tulipán je náš evergreen, který je nejprodávanější hlavně u cizinek. Je to sobec, nepotřebuje nikoho k sobě. Je to nejméně konfliktní vůně a také se hodí jako dárek. Češky mají najraději Lípu, tu prodáváme nejvíc v červnu.

Další užití materiálů city-dog.cz je možné pouze s písemným souhlasem redakce. Více zde.

   Fotografie: city-dog.cz