Nikdy jsem si nepředstavovala, že budu podnikat, říká Kateřina Šachová z Papelote
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
14.03.2019
Rozhovor

Nikdy jsem si nepředstavovala, že budu podnikat, říká Kateřina Šachová z Papelote

Nikdy jsem si nepředstavovala, že budu podnikat, říká Kateřina Šachová z Papelote
Vybavuji si, jak jsem se poprvé setkal s výrobky od mladé začínající papírenské firmy Papelote. Moje sestra, jakožto jedna z největších fanynek papírnických potřeb, mi tehdy z jedné designové akce přinesla blok a obal na knihu. Od prvních chvil jsem cítil, že je to něco na svoji dobu revolučního. To už je ale deset let zpátky. Papelote na našem trhu působí už celou dekádu a samotná značka je symbolem moderní, zároveň inovativní a inspirující české firmy. I proto jsme vyzpovídali zakladatelku Kateřinu Šachovou, která Papelote vdechla život.

Vybavuji si, jak jsem se poprvé setkal s výrobky od mladé začínající papírenské firmy Papelote. Moje sestra, jakožto jedna z největších fanynek papírnických potřeb, mi tehdy z jedné designové akce přinesla blok a obal na knihu. Od prvních chvil jsem cítil, že je to něco na svoji dobu revolučního. To už je ale deset let zpátky. Papelote na našem trhu působí už celou dekádu a samotná značka je symbolem moderní, zároveň inovativní a inspirující české firmy. I proto jsme vyzpovídali zakladatelku Kateřinu Šachovou, která Papelote vdechla život.

Jak byste popsala svoji cestu od projektu na UMPRUM až k dnešní podobě vašeho papírnictví?

 Jako cestu velmi dobrodružnou, plnou překvapení, úspěchů i neúspěchů, radosti z tvoření, inspirace, výzev, přátelství… Nikdy jsem si nepředstavovala, že budu podnikat, prostě jsem dělala to, co mě v tu chvíli bavilo a co mi dávalo smysl. Až jsem si jednoho dne uvědomila, že vlastně podnikám. A dnes si myslím, že je to cesta velmi smysluplná, protože mi umožňuje s mnohem větším dopadem svobodně dělat to, co mi připadá důležité, a přispívat k takovému světu, jaký bych si přála mít.

 Papelote slaví desáté výročí. Kam se za tu dobu posunulo? Jak se měnila filozofie firmy?

 Posunulo se velmi. Od studentského snu přes začínající „start-up“ až po dnešní profesionální firmu.

V posledním roce jsme se hodně ohlíželi zpět, ne ve všem se nám dařilo tak, jak bychom si představovali, a tváří v tvář tomu nezdaru jsme byli nuceni podívat se na smysl naší existence znovu, nově. Zjistili jsme, že to základní poslání – vnášet do života více tvořivosti – je s námi od začátku. Jen jsme si to museli znovu uvědomit. A teď s tím musím začít vědoměji a soustředěněji pracovat.

Věříme, že tvořivost je jedna ze základních lidských dovedností, klíčová pro spokojený život osobní i pro celou společnost. Dovednost, kterou je třeba neustále rozvíjet. Každý den. A věříme, že právě papír je díky svým kvalitám a možnostem pro to ideálním pomocníkem.

 Proč vlastně Papelote? Jak vznikl samotný název?

Slovo papelote pochází ze španělštiny a má dva významy. Prvním je odřezek papíru, který použijeme k výrobě něčeho nového – fyzická matérie, něco, čeho se dotýkáme, co naší interakcí proměňujeme. Druhým významem je papírový drak – pojítko mezi nebem a zemí, mezi sférami bytí, mezi tělem a duší. Dlouho jsem hledala název, který v sobě propojí tyto dvě roviny – fyzickou a duchovní. Našla jsem ho právě ve slově papelote.

Jak moc vás ovlivňují trendy a nová témata, jako jsou udržitelnost a ekologie?

Témata udržitelnosti a ekologie jsou pro nás důležitá od začátku. S novými informacemi a s novými možnostmi se snažíme stále víc posouvat a být stále důslednější. Někde se nám to daří více, někde méně. Témata jsou to pro nás ale naprosto zásadní. Cítíme zodpovědnost za svět, ve kterém žijeme, a tak se v našem působení snažíme být co nejohleduplnější a co nejšetrnější.

Jak vnímáte konkurenci na českém trhu? Přijde vám, že je na trhu pořád místo pro nová papírnictví?

Konkurence za těch deset let vyrostlo neuvěřitelné množství. I pro nás to znamená určitý posun. Nutí nás to neustrnout, stále hledat nové cesty, být o krok napřed. A to je dobře. Jestli je místo ještě pro další značky, si nejsem jistá, český trh přeci jen není největší. Ale třeba ano. (smích)

 Jaký diář z vaší dílny je váš nejoblíbenější? Který z vašeho repertoáru používáte?

Dlouho jím bylo elemento, naše klasika, ale přešla jsem k většímu formátu. V současné době používám diář s názvem Vega L s trvanlivými deskami z pratelného papíru a vyměnitelným vnitřkem. K němu pak na týdenní pracovní plány náš planblok, na který nedám dopustit!

Jak jste se dostali k materiálu TYVEK? Je oblíbený mezi vašimi zákazníky? Co na něm máte nejraději? 

Hledali jsme materiál, který bude odolnější a trvanlivější než papír, jenž má přes všechny své kvality také jasné limity. A našli Tyvek. Tyvek je výjimečný tím, že v sobě snoubí vlastnosti papíru, fólie a textilie. Je omyvatelný, voděodolný a neroztrhnutelný. A právě proto ho myslím mají lidé rádi. Pro mě je to takový na první pohled normální papír, ze kterého ale můžu šít. Otevírá to nové možnosti. A to se mi líbí. (smích)

Máte showroom ve Vojtěšské ulici. Kolik procent obratu tvoří showroom a kolik zboží prodáte přes e-shop?

Větší procento má i přes velké prostorové limity stále náš kamenný obchod. Myslím, že je to především tím, že přijít k nám a vidět vše dohromady, nasát jedinečnou atmosféru, moci se věcí dotknout, nechat se inspirovat, je pro lidi opravdový zážitek. Zažít to všemi smysly, na vlastní kůži. Tuhle možnost vám internet zkrátka neposkytne.

Plánujete otevírat nějaké další showroomy, popř. expandovat do světa?

Především z kapacitních důvodů přemýšlíme o možnosti nového obchodu. Náš obchod ve Vojtěšské nás už delší dobu hodně limituje v představě toho, jak a v jakém kontextu bychom chtěli naše výrobky lidem představovat. Větší obchod by nám otevřel nové možnosti.

 

Navštěvují váš showroom v centru často turisté? Jak na vaše produkty reagují? 

Již v začátcích se nám nějakou šťastnou náhodou podařilo dostat do různých průvodců a vzhledem k tomu, že jsme v blízkosti některých turistických tras, nás turistů navštěvuje velké množství. Reagují, myslím, velmi pozitivně. Oceňují originalitu, lokální výrobu, čistý minimalistický design a z jejich pohledu možná i cenu. 

Je možné vás stále vídat i na nějakých designových akcích? Které máte nejradši?

Nejsme pravidelní návštěvníci, ale objevujeme se na Designbloku, Meat Design Ostrava, Knihexu a LEMARKETU. Pravidelně jsme se účastnili designSUPERMARKETu, který se ale loni bohužel nekonal a jehož jedinečná atmosféra nám chybí. Vedle toho jezdíme každý rok také na Tabook – knižní festival nezávislých nakladatelů, který se koná v Táboře a který je pro svůj kreativní náboj jednou z našich nejoblíbenějších akcí.

S novými informacemi a s novými možnostmi se snažíme stále víc posouvat a být stále důslednější. Cítíme zodpovědnost za svět, ve kterém žijeme, a tak se v našem působení snažíme být co nejohleduplnější a co nejšetrnější. 

Spolupracujete často i s velkými firmami a vyrábíte pro ně speciální série. Jak vás tato spolupráce těší a je B2B spolupráce pro vaši firmu důležitá?

Těší nás moc. Díky ní máme možnost setkávat se a spolupracovat s řadou nesmírně zajímavých lidí, firem, institucí, příběhů, projektů… Můžeme neustále zkoušet nové cesty, nové materiály, nové postupy. Trénujeme a rozvíjíme naše myšlení, fantazii a dovednosti, posouváme se stále vpřed.

Také se díky ní naše výrobky (a s nimi i náš pohled na svět a hodnoty, které zastáváme) dostanou k mnohem širší veřejnosti. Do ruky je dostanou i lidé, kteří by se o nás a o tom, co děláme, třeba nikdy nedozvěděli.

Jak dlouho trvalo, než jste se dostali do černých čísel? Byl rozjezd papírenské firmy těžký, nebo jste naopak vyplnili prázdné místo na trhu?

Začátek byl náročný, ale na papírenském poli nebyl obdobný koncept a tak jsme měli prostor. V rozvoji sortimentu jsme šli krok po kroku a postupně jej rozšiřovali. Zhruba po pěti letech jsme se více ekonomicky ukotvili. Firmy, které začínají dnes to mají složitější. Vzhledem k velkému nárůstu papírenských značek je trh již dost přesycený…

Jaké máte plány do budoucna? Máte v hlavě i jiné projekty?

Plánů máme pořád spousty (smích). Jiné projekty ale nechystáme. V minulých letech se nám často stávalo, že se naše pozornost a energie rozptýlila do mnoha různých projektů. Teď ji chceme naopak soustředit. Chceme se maximálně soustředit na to hlavní, o co nám jde – tedy o rozvoj tvořivosti kreativity ve společnosti a komunikaci toho, jaký přínos má pro člověka na osobní i celospolečenské rovině.

 

   Fotografie: Papelote