Obchodníci na výprodejích netratí. Mají marži i 200 procent
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
08.08.2019
Léto v Praze

Obchodníci na výprodejích netratí. Mají marži i 200 procent

Obchodníci na výprodejích netratí. Mají marži i 200 procent
Šněrovací kotníkové boty Timberland, luxusní lodičky značky Guess a kožené dámské kotníčkové boty italské značky Paola Firenze. Celková cena nákupu činí 10 440 korun. Začátkem července jsme ho ale pořídili v e-shopu Zalando za 3 132 korun, tedy za třicet procent původní ceny. Slevami ve výši 70 procent však útočí na naše peněženky i další on-line prodejci módních značek.

Šněrovací kotníkové boty Timberland, luxusní lodičky značky Guess a kožené dámské kotníčkové boty italské značky Paola Firenze. Celková cena nákupu činí 10 440 korun. Začátkem července jsme ho ale pořídili v e-shopu Zalando za 3 132 korun, tedy za třicet procent původní ceny. Slevami ve výši 70 procent však útočí na naše peněženky i další on-line prodejci módních značek.

Začalo to Zalandem. Z kraje července odstartoval německý on-line prodejce gigantické slevy ve výši sedmdesáti procent na veškeré zboží. Čeští zákazníci ji mohli po stažení aplikace uplatnit na celou objednávku oblečení v maximální hodnotě 10 tisíc korun. Pak ještě následoval 70procentní slevový kupon na boty. Tuhle akci ale musel obchod předčasně ukončit s tím, že zájem předčil očekávání a nestíhal uspokojovat objednávky.

Prodejci to mají velice dobře spočítané, a ví, že se jim tato strategie vyplácí. V případě Zalanda jsou slevy ještě o poznání větší, zvlášť když se týkaly kompletního sortimentu, což ne vždy bývá zvykem,” říká zakladatel módního vyhledávače Glami Tomáš Hodboď a dodává: „V tomto případě je to tedy především investice do dlouhodobého vztahu se zákazníky. Zalando se tímto zařadilo mezi největší hráče na českém trhu a dalo o sobě vědět.”

S obřími slevami následně přišly další. Sedmdesáti procenty se aktuálně chlubí například e-shop Bibloo, který prodává oblečení značek jako Tommy Hilfiger, Guess, Armani nebo Calvin Klein. Do slevových akcí se už přitom nedostávají jen ležáky, které nikdo nechce. Můžete nakoupit opravdu luxusní kousky.

Polovina Čechů nakupuje oblečení a obuv minimálně jednou za 3 měsíce nebo častěji a to výhradně ve slevách.

Dámskou koženou bundu značky Hugo Boss lze v době publikace tohoto textu pořídit na stránkách dalšího e-shopu AboutYou namísto původních 11 674 korun za příjemných 5 694 korun. Anebo přechodovou bundu Naketano. Její cena spadla z původních 3 649 na lákavých 1 805 korun. Vše za půlku v těchto dnech prodává i oblíbená španělské značka Desigual.

Slevy ve výši 50 až 70 procent z původních cen jsou v módě typické, především pro dvě hlavní výprodejové sezóny. Tu zimní začínající hned po Vánocích, a pak tu letní, typicky červencovou, kdy se prodejci zbavují všech skladových zásob a chystají se na nové kolekce, podzimní, která se začne v obchodech objevovat během srpna.

Lovci slev

Mohou vůbec obchodníci na tak velkých slevách vydělat? „Na to se nedá odpovědět úplně obecně, průměry tady nefungují. Záleží také na jednotlivých značkách, a zda-li jsem přímý výrobce prodávající vlastní značku, nebo prodávám značky, které jsou dostupné v dalších obchodech. V takovém případě určitě prostor pro tak velkou slevu nemáte, zvlášť pokud neodebíráte zásadní objemy. Naopak pokud prodávám vlastní private labels, zde se k takové slevě dostat mohu,” domnívá se Tomáš Hodboď .

Společnost Incoma Research odhadla před několika lety marže prodejců oblečení na 100 až sto padesát procent. Jde o přirážku, o kterou obchodník prodává zboží dráž, než ho pořídil. Tvoří tím zisk a pokrývá náklady. A jaká je aktuální situace? Marže se posunuly. Směrem vzhůru.

I v období výprodejů obchodníci vydělávají. Nakoupím za sto a prodávám za tři sta, což je marže 200 procent. Výprodejová cena je prostě normální cena, za kterou obchodník předpokládá, že bude zboží prodávat. Když zlevním o sedmdesát procent, stále neprodělám,” popisuje situaci jeden z prodejců značkového oblečení. Otevřeně o maržích ale nikdo příliš mluvit nechce.

Češi slyší na slevy v porovnání s ostatními národy snad úplně nejvíc, jak ukazuje aktuální studie společnosti GfK. Obchodníci s módou to dobře vědí. Honba za levnými nákupy přitom už dávno není znakem sociálně slabších vrstev. Lovci slev jsou životní styl.

Na slevy ve výši třicet procent už ani nereaguji, poznamenala k tématu trefně jedna slečna v diskuzi na sociálních sítích. Zajímá ji prý jen oblečení se slevou padesát a více procent. Už si ani nepamatuji, kdy jsem něco koupila za plnou cenu, je to zábava, napsala další lovkyně slev. V anglosaském světě se milovníkům slev říká bargain hunters. Zatímco ale dřív bylo této vášni nutné obětovat hodně energie, s rozvojem on-line obchodů s módou tento fenomén spolkne daleko méně času.

Češi zuří, slevy nám neberte

Obří slevové akce přitom musí prodejce dobře naplánovat. „Obecně platí, že prodejci musí k plánování slevových a dalších marketingových akcí, které mají podpořit prodej, přistupovat obezřetně a mít dobře naplánované, že zvládnou procesně vše vyřídit, není nic horšího, než zklamaný zákazník,” říká Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci.

S naštvanými zákazníky se musel popasovat zmíněný obchod Zalando. Na sociálních sítích se totiž objevovaly stovky komentářů od naštvaných zákazníků, na které se zlevněné kousky nedostaly. Původně přitom Zalando avizoval jen přerušení slevové akce, následně obchod potvrdil, že v ní nebude pokračovat. Místo toho obchod nabízí slevu sedmdesát procent ale už ne na vše, pouze na vybrané zboží. I tak lze na stránkách ulovit luxusní kousky.

Abychom dodrželi náš příslib slev, zahájili jsme dřív naši slevovou kampaň plánovanou na konec sezony. Nabízíme široký sortiment se slevou až 70 procent. Tím plníme náš hlavní cíl, kterým jsou investice do zákazníků a jejich spokojenosti,” řekla serveru city-dog.cz Barbara Debowska z berlínské centrály Zalanda.

Online prodejce Zalando přišel na český trh loni a obří slevová akce měla být oslavou prvního výročí na tuzemském trhu. Své působení na českém trhu hodnotí jako velmi úspěšné. „Předčilo naše očekávání,” uvedla Debowská s tím, že konkrétní čísla za Českou republiku nezveřejňuje, nicméně z domovského Berlína hlásí raketový růst a rekordní množství objednávek za druhý letošní kvartál.

Češi jsou podle průzkumů ochotni utrácet za módu stále více. A čím větší sleva, tím větší ochota utrácet, jak ukazuje studie GfK Fashion 2019 společnosti GfK. Z ní vyplývá, že přibližně polovina Čechů nakupuje oblečení a obuv minimálně jednou za 3 měsíce nebo častěji a to výhradně ve slevách. Tato zákaznická skupina průměrně utratí za odívání a obuv přibližně 20 000 Kč za rok. Alespoň někdy nakupuje oděvy nebo obuv na internetu jeden z devíti spotřebitelů. S tím korespondují i data společnosti Shoptet, ze kterých vyplývá, že mezi nejčastější sortiment nakupovaný loni v e-shopech patřilo oblečení. Z celkového podílu prodaného zboží si móda a doplňky zabraly téměř jednu pětinu.

 

Fotografie: city-dog.cz