Co se nesní, nabídnou večer restaurace se slevou. Spouští se aplikace Nesnězeno
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
09.04.2019

Co se nesní, nabídnou večer restaurace se slevou. Spouští se aplikace Nesnězeno

Co se nesní, nabídnou večer restaurace se slevou. Spouští se aplikace Nesnězeno
V současné době stále přibývá restaurací a kaváren, které řeší, jak naložit s neprodaným jídlem. Některé z nich nabízejí na internetu nesnědené porce s výraznou slevou, nebo dokonce zadarmo. Zasloužil se o to projekt Nesnězeno Michaely Gregorové a Jakuba Henniho.

V současné době stále přibývá restaurací a kaváren, které řeší, jak naložit s neprodaným jídlem. Některé z nich nabízejí na internetu nesnědené porce s výraznou slevou, nebo dokonce zadarmo. Zasloužil se o to projekt Nesnězeno Michaely Gregorové a Jakuba Henniho.

Michaela i Jakub dlouhodobě vnímají problémy, se kterými se společnost potýká. Pravděpodobně i to je přivedlo k projektu, kde se káva neplatila penězi, ale dobrým skutkem. Zde komunikovali omezování plastu, třídění odpadu, neplýtvání zdroji, mluvili s kolemjdoucími o mezilidských vztazích a podobně.

Inspiraci pro projekt Nesnězeno získali v zahraničí. „Inspirovali jsme se dánským projektem, který funguje na podobném principu. V létě jsem byla v Paříži a tam jsem podobný projekt také využívala. Když jsme se pak setkali s Jakubem u projektu Dobrokáva, sedli jsme si a začali rozvíjet myšlenku Nesnězena. Oba nás trápilo dívat se na to, jak se u nás plýtvá jídlem.“

Zachránili jsme už 2000 jídel 

O plýtvání kvalitním jídlem, které se v kavárnách, pekárnách, restauracích, marketech a například i v hotelích nestihnou prodat a likvidují se jako potravinový odpad, se tedy začali zajímat intenzivněji.

Michaela a Jakub nejprve oslovili drobné brněnské podniky, kde si problematiku ověřili. Některé provozy mají politiku plýtvání nastavenou velmi dobře, v jiných se opravdu stává, že jídlo v průběhu dne ve větším či menším množství zůstává. „Zkusili jsme si ověřit v podnicích, které jsme znali, jestli je problematika plýtvání palčivá i u nás a zjistili, že ano. Velmi těžko se vyčíslí, kolik restaurací neumí hospodařit se surovinami. Když máte meníčka a jeden den vám přijde na oběd 100 lidí a druhý den 140, je těžké to předem odhadnout.“

Nejjednodušší cestou pro oslovení uživatelů a nabídnutí neprodaných jídel se pro ně stal Facebook. Vytvořili minimální produkt, kde nyní týdně nabízí kolem 500 jídel zlevněných na 30–100 % původní ceny. Za čtyři měsíce fungování se v Brně zapojilo 40 podniků, zachránilo se k 2000 menších či větších jídel.

„Naší krátkodobou vizí je, abychom plýtvání eliminovali. Abychom se učili od těch, kteří mají politiku neplýtvání nastavenou dobře. Chceme dělat i workshopy a další společné akce. Dlouhodobá vize pak spočívá v tom, abychom jako projekt vůbec nemuseli existovat, abychom vyřešili příčinu.“

Jak funguje objednávání jídel na Facebooku? 

„Nejdříve jsme vytvořili šablony pro konkrétní podniky. Pak jsme je přidali jako editory na stránku, takže sami můžou přidávat počty porcí. Dají se tam seřadit komentáře podle přesného času, takže když tam fanoušek uvidí, že je k dispozici deset porcí a napíše, že chce dvě, tak může napsat, že o ně má zájem. Pokud je mezi prvními, kdo žádají, tak by mu podnik měl odpovědět nebo alespoň lajknout komentář. Jídlo pak zaplatí přímo v podniku. Může si ho odnést s sebou nebo si ho sníst přímo v podniku.“

Do projektu je zapojených asi 30–40 brněnských podniků a přidávají se další z celé republiky. Objednávání jídel přes Facebook jsme chtěli nechat jen pro Brno, aby v tom nebyl nepořádek, ale aplikace už bude i pro Prahu. „Teď mám velkou radost z toho, že se zapojují i menší města, protože je pořád rozdíl mezi tím, jak přemýšlí lidé v Praze a jak v menších městech. Určitě platí, že v těch větších mají o této problematice větší povědomí, ví, že by se měli chovat šetrněji k životnímu prostředí.”

„Vytvořili jsme také síť ambassadorů. Jsou to dobrovolníci, kteří pomáhají rozšířit myšlenku Nesnězena ve městech, kde bydlí. Jsou to takoví srdcaři. Určitě bychom byli moc rádi, kdyby se připojovali další.“

Jak bude fungovat aplikace?

„Aplikace se spustí 10. dubna, a Nesnězeno tak bude dostupné kdekoli v republice. Bude tam konkrétní nabídka podniku, možnost objednání i platby. Obsluha vám to pak potvrdí a vy si jídlo vyzvednete. Budete si tam moci označit i svůj oblíbený podnik, který když přidá nějakou porci, přijde vám upozornění.“

   Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz