Oblouky pod Negrelliho viaduktem mají do léta 2022 zaplnit kavárny, knihovna nebo letní divadelní scéna
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
08.07.2019

Oblouky pod Negrelliho viaduktem mají do léta 2022 zaplnit kavárny, knihovna nebo letní divadelní scéna

Oblouky pod Negrelliho viaduktem mají do léta 2022 zaplnit kavárny, knihovna nebo letní divadelní scéna
Rada hl. m. Prahy schválila, že po dokončení rozsáhlé rekonstrukce Negrelliho viaduktu se promění také jeho okolí včetně prostor pod ním. Podle návrhu náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra může pod viaduktem vzniknout nový kreativní prostor s kavárnami, knihovnou nebo letní divadelní scénou. Nejenže se znovu využije prostor oblouků pod viaduktem, ale vznikne tak i nové veřejné prostranství a přibydou parkovací stání.

Rada hl. m. Prahy schválila, že po dokončení rozsáhlé rekonstrukce Negrelliho viaduktu se promění také jeho okolí včetně prostor pod ním. Podle návrhu náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra může pod viaduktem vzniknout nový kreativní prostor s kavárnami, knihovnou nebo letní divadelní scénou. Nejenže se znovu využije prostor oblouků pod viaduktem, ale vznikne tak i nové veřejné prostranství a přibydou parkovací stání.

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním a také nejdelším pražským železničním mostem přes Vltavu a celkově třetím nejdelším mostem v České republice - měří 1 100 m. Do roku 1910 byl dokonce nejdelším mostem v Evropě. Stavba viaduktu trvala od roku 1846 do roku 1849 a 1. června 1850 byl uveden do provozu jako hlavní trať mezi Vídní - Prahou - Drážďany.

Začátkem 20. století v obloucích viaduktu sídlilo několik menších dílen. V roce 1906 zřídila firma Velox ve dvanácti obloucích mostu největší garáže v Rakousko-Uherské monarchii, a to s kapacitou 50 automobilů a 100 motocyklů. Od 50. let byly prostory pod oblouky Negrelliho viaduktu vnímány jako zbytkové a využívány hlavně jako sklady nebo odstavné parkoviště.

V létě 2016 proběhl projekt CCEA Léto pod viaduktem, který si dal za cíl otestovat proměnu zanedbaného prostoru v místo s veřejným životem a kreativním duchem. Tato akce zahrnovala dočasný provoz několika rekreačních sportovišť a denního bistra s půjčovnou sportovního náčiní. Zároveň nabídla bohatý kulturní program. Potvrdilo se, že přesně takový přístup si prostor žádá a 24. června 2019 také Rada hl. m. Prahy schválila kreativní proměnu Negrelliho viaduktu.

„Pod Negrelliho viaduktem chystáme nové odpočinkové místo pro Pražany. Chceme připravit vyvážený mix nekomerčních a komerčních subjektů tak, aby si na sebe místo dokázalo samo vydělat a zůstalo různorodé. Pod viaduktem by mohla vzniknout pobočka knihovny, klub pro seniory, nové bistro nebo zajímavý start-up. O tři oblouky už projevilo zájem Hudební divadlo Karlín, které by v nich rádo vytvořilo svou letní scénu, i to bude jedna z možností,“ popsal Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Z celkového počtu 74 oblouků studie počítá se 45 oblouky pro nové využití. Od padesátých let jsou prostory pod oblouky vnímané jako vedlejší a využívané jako odstavná parkoviště a sklady. Pokud vše půjde podle plánu, nového využití oblouků Negrelliho viaduktu se Pražané dočkají v létě 2022.

„Naší vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a historicky průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací vedoucí k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby. Velký dík patří neúnavné práci kolegů architektů Yvette Vašourkové a Igora Kovačeviče, kteří dlouho dobu pracovali na vizi využití prostoru pod viaduktem. Bez aktivního přístupu města a Správy železniční dopravní cesty bychom dnes nemohli ohlásit tuto skvělou zprávu,“ řekl Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje.

Dosavadní rekonstrukce Správy železniční a dopravní cesty má vyloženě technický charakter a nepočítá s proměnou a využitím prostor v okolí mostu. Na tom teď začne pracovat Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) podle studie „Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město“ od architektonicko-urbanistického studia MOBA, které bude zároveň na práci TSK dohlížet.

„Velmi mě těší, že se nám daří zkvalitňovat prostranství i v okolí velkých infrastrukturních staveb jako je Negrelliho viadukt. Jeho okolí, které se promění po vzoru železničních viaduktů v zahraničí, se otevře lidem a bude sloužit jako další místo, kde se Pražané mohou cítit příjemně a bezpečně,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

 

Fotografie: IPR Praha