Lidé trpí podovolenkovou depresí. Stačí se dobře připravit na návrat, radí psycholog
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
18.09.2019

Lidé trpí podovolenkovou depresí. Stačí se dobře připravit na návrat, radí psycholog

Lidé trpí podovolenkovou depresí. Stačí se dobře připravit na návrat, radí psycholog
Léto je v plném proudu a s ním i naše dovolené. Ovšem málokomu se chce vracet zpátky do pracovního procesu. Často trpíme podovolenkovou depresí, přitom mnohdy úplně zbytečně. Možná by jen stačilo vyvarovat se chyb, které děláme a dobře se na dovolenou i příjezd z ní připravit.

Léto je v plném proudu a s ním i naše dovolené. Ovšem málokomu se chce vracet zpátky do pracovního procesu. Často trpíme podovolenkovou depresí, přitom mnohdy úplně zbytečně. Možná by jen stačilo vyvarovat se chyb, které děláme a dobře se na dovolenou i příjezd z ní připravit.

Podovolenková deprese

„Post-vacation blues neboli podovolenková deprese se často objevuje u lidí, kteří nejsou spokojeni se svým zaměstnáním. Nenaplňuje je, zažívají v něm stres nebo mají napjaté vztahy s kolegy či nadřízeným,“ říká psycholožka Michaela Novotná.

Zároveň také popisuje, že podovolenkovou depresí často trpí lidé, kteří si z finančních důvodů nemohli dovolit pobyt v dražší destinaci, zatímco jejich kolegové ano. „Lidé se mezi sebou neustále porovnávají. Soutěží v originalitě destinací a předhánějí se, kdo má lepší zážitky z cest. Podle toho, kam se vydali v létě na dovolenou, se často hodnotí jejich společenská prestiž. Výlety za prarodiči na chalupu, které se dřív považovaly za běžné, dnes mnoho lidí považuje za nudné.“

Jednou z dalších věcí, se kterou lidé po dovolené bojují, je, že se jim nedaří zorganizovat si pracovní povinnosti tak, aby jim po příjezdu doslova nespadly na hlavu. „Aklimatizace po dovolené je často obtížná věc. Jde ale podniknout několik kroků často ještě před dovolenou, aby návrat do pracovního procesu byl co nejplynulejší a bez většího stresu. Jde jen o to se dobře připravit a mít srovnané priority.“

Pracovní mobil na dovolenou nepatří

Na podovolenkové depresi se ale může podílet třeba i to, že jsme dovolenou sice měli, ale vlastně jsme si pořádně neodpočinuli. Třeba díky digitálním technologiím, které nás dnes doprovází úplně všude, ať už jsme pod stanem nebo v drahém hotelu. „Je několik variant, jak je možné si odpočinout. Buď si dát úplný digitální detox, což znamená úplně se od digitálních technologií odpojit nebo je alespoň vhodně regulovat. Spousta lidí ví, že jim telefon na dovolené úplně neprospívá, ale stejně ho chtějí použít jako foťák nebo navigaci,“ říká Matěj Krejčí, odborník na digidetox.

Zároveň dodává, že mnoho lidí si na dovolené neodpustí ani pracovní mobil. „Pracovní mobil podle mého názoru nemá na dovolené co dělat. U zaměstnanců to bývá bez problémů, protože za sebe mívají nějaký zástup, horší to bývá u ředitelů a OSVČ. Ti dovolenou vnímají jako ztrátu, protože nepracují. Často na dovolenou tedy jedou kvůli rodině, ne kvůli sobě. Je ale nutné si uvědomit, že dovolenou nic neztrácíte, ale že je to naopak čas, ve kterém je možné načerpat inspiraci, získat prostor pro kreativitu. Taky je pro ně prevencí vyhoření, protože prakticky nikdy neodpočívají.“

myslíme si, že jsme nejdůležitější na světě a že bez nás to v práci spadne.

„Většina lidí chce samozřejmě svoji práci odvádět dobře, takže jsou v neustálém kontaktu s pracovním prostředím. Mají neustále tendenci kontrolovat, jestli jim nepřišel email, který by museli rychle vyřešit. Je to trochu dané tím, že si myslíme, že jsme nejdůležitější na světě a máme pocit, že bez nás všechno spadne. Nespadne. A navíc – často si ti lidé myslí, že když „jen tak trochu“ pracují i na dovolené, ničemu to nevadí, ale to není pravda. Dávají tím najevo lidem kolem, že pro něj nejsou důležití, a to má samozřejmě negativní dopad na vztahy. Vždycky k tomu svým klientům říkám, aby si uvědomili, kdo bude sedět u jejich posmrtné postele. Jestli to budou blízcí lidé nebo jejich zaměstnání.“

„A pokud má člověk opravdu takovou práci, že se nemůže plně odpojit, tak je dobré si ale jasně definovat, kdy bude pracovat a kdy odpočívat, tzn. říct si, že bude na mobilu nebo počítači třeba dvě hodiny ráno a pak už ale během zbytku dne vůbec. Toto jsou ale skutečně extrémy a už můžeme s klidem mluvit o workoholismu.“

A jak se tedy nezbláznit po příjezdu z dovolené?

Důležitá je příprava před odjezdem

„Příprava na dovolenou je opravdu zásadní. Je nutné si uvědomit, že než jedeme na dovolenou, tak svoji práci většinou ještě zintenzivníme, pak dorazíme na místo dovolené, tam tři dny myslíme na to, co jsme zapomněli udělat, protože jsme možná prokrastinovali apod. Pak máme třeba 5–6 dní skutečné volno a tři dny před odjezdem zase přemýšlíme, co nás čeká. Příprava před odjezdem tedy může ledacos zachránit,“ říká Matěj Krejčí.

Mnoho lidí se obává návratu do práce z toho důvodu, že na ně bude v e-mailové schránce čekat i několik stovek emailů. K tomu Matěj Krejčí uvádí jeden tip. „Předtím, než odjedete na dovolenou, můžete nastavit automatickou odpověď, která odesílateli oznámí, v jakých dnech máte dovolenou a kdy budete opět na příjmu. Pokud vám to vaše pracovní pozice umožní, můžete k tomu ještě dodat, že všechny emaily, které vám během vaši dovolené přijdou, budou po návratu smazány. A to právě z toho důvodu, že byste celý den po dovolené nedělali nic jiného, než se brodili v záplavě doručené pošty.“

„Pokud si takový krok člověk nemůže dovolit nebo na něj nemá odvahu, doporučil bych mu, aby si prohlídnul, kdo všechno mu psal a těm lidem pak místo psaní zavolal, jestli jsou ještě jeho požadavky aktuální. Může se vám totiž stát, že se budete probírat řetězovými emaily, na jejichž konci zjistíte, že problém byl vyřešený a už není aktuální. Rychlejší je prostě zavolat.“

Před odjezdem na dovolenou je také vhodné dokončit všechny projekty, které máte rozdělané a které dokončit jdou. „Práci, která nepočká, můžete s klidem delegovat na kolegy, službu jim můžete oplatit, až budou dovolenou potřebovat oni.“

Alespoň den na aklimatizaci

„Svým klientům často radím, aby si k dovolené přidali minimálně dva dny navíc. Jeden před odjezdem na dovolenou a jeden po příjezdu z dovolené. Není nic horšího, než se vracet po dlouhé cestě z dovolené a druhý den jít do práce. Člověk by si měl dát jeden den na to, aby se aklimatizoval, zvyknul si na běžný režim, vybalil, vypral apod.“

 

Fotografie: Unsplash.com