Nakupujte bez obalu. Je to snazší, než si myslíte
City-Dog.cz | pražský žurnál
5
25.04.2019

Nakupujte bez obalu. Je to snazší, než si myslíte

Nakupujte bez obalu. Je to snazší, než si myslíte
„Zero waste dělá život zodpovědnějším, ale rozhodně ne snazším,“ přiznává Jakub Zvelebil. Se svojí ženou Lucií dnes otevírají bezobalový obchod Zemidluh a všem, kteří k nim přijdou nakoupit, tak nabídnou zcela jedinečný a osobní zážitek a také možnost snížit svoji ekologickou stopu.

„Zero waste dělá život zodpovědnějším, ale rozhodně ne snazším,“ přiznává Jakub Zvelebil. Se svojí ženou Lucií dnes otevírají bezobalový obchod Zemidluh a všem, kteří k nim přijdou nakoupit, tak nabídnou zcela jedinečný a osobní zážitek a také možnost snížit svoji ekologickou stopu.

Jakub a Lucie Zvelebilovi otevírají Zemidluh na Praze 9, kde ještě žádný podobný obchod není. „Třeba v Bezobalu na Hradčanské bývá hlava na hlavě pokaždé, když tam přijdeme. A my jsme chtěli udělat obchod ještě někde, kde zatím nic podobného neexistuje, abychom tu síť doplnili. Na sociálních sítích nás mnoho lidí podpořilo. Píšou nám, že se těší a že k nám budou chodit, jen čekají, až otevřeme.“

K čemu jsou bezobalové obchody dobré?

„Lidé uzurpují Zemi a přetváří ji svojí obrovskou spotřebou, která pořád roste. Má to negativní dopady na životní prostředí a je třeba tomu dát nějakou stopku a přírodu zamořovat méně. V názvu zero waste je „nula“, ale není to o té nule, ale o opatřeních – aby se člověk snažil o nějakou redukci. Často se nám stává, že lidé, kteří dělají pramálo pro to, aby svoji ekologickou stopu snižovali, chodí a dobírají si nás třeba za plastové kryty a poukazují na ně, snaží se nás utáhnout na nějakém pokrytectví. Ale je nutné si uvědomit, že ty plasty jsou, existují, je to skvělý vynález, ale musí se s ním zacházet jako se vším. Určitě se shodneme na tom, že některé věci jsou zbytečně balené.

Lucie a Jakub Zvelebilovi také upozorňují na to, že samotná recyklace lidstvo nespasí a je třeba přemýšlet o věcech, které nakupujeme. „Lidé, kteří recyklují, mají pocit, že dělají maximum. Moji rodiče třeba recyklují PET lahve a vnitřně si připadají jako neuvěřitelní ekologové, protože už to je něco, co ne každý dělá. Jenže samotná recyklace je až úplně posledním krokem v tom řetězci. Prvním krokem by mělo být, že přemýšlíte a rozhodujete se o tom, co si koupíte a co ne. Vždy byste měli zvážit, zda potřebujete nový model výrobku, když ten starý dobře funguje. Lidé by se měli naučit říkat NE trhu a jeho marketingovým snahám prodávat vám věci, které nepotřebujete.“

„Máme pocit, že jsme na vrcholu potravního řetězce a jsme pány tvorstva. A pokud jimi jsme, tak bychom se taky tak měli chovat. S tou silou by měla přijít zodpovědnost, která ještě bohužel nepřišla.“

Jak bude probíhat nakupování?

„U vchodu bude váha, kde si zákazník zváží nádobu, vytiskne se lepicí štítek a pak si tu bude sám naplňovat sklenice jednotlivými produkty, které potřebuje. Některé produkty budou i za barem. Tam máme lednici na mléčné produkty, které budou ve vratných obalech. Nakonec se při platbě odečte váha nádoby, která bude na štítku.

Zero waste je způsob života, který je o hodně víc nepohodlný, než klasický život. Musíte odnést nádoby do obchodu a pak je plné odnést zpátky. Dělá to život zodpovědnějším, ale rozhodně ne snazším.

Tlačení ceny dolů je důvod, proč máme v obchodech nekvalitní potraviny.

Jak vyjde bezobalové nakupování cenově?

„Setkáváme se pořád dokola s tím, že lidé očekávají, že to bude levnější. Mají pocit, že když nakupujeme ve velkém a je to bez obalu, tak by měli ušetřit na obalu. Jenže jsou tu dvě věci, proč tomu tak není. My když nakupujeme ve velkém, tak se bavíme o 25kilovém pytli a když Tesco nakupuje ve velkém, tak se bavíme o 25 paletách. Tam ta cena jde opravdu dolů. U nás 25 kilo cenu tolik nesníží. Ve výsledku jsme pořád maloobchod. A další věc je ta, že se snažíme nejen redukovat odpad, ale chceme, aby ty potraviny byly co nejkvalitnější. A to samozřejmě tlačí cenu nahoru. Náš cíl není dostávat cenu dolů, protože chceme, aby lidé, co s tím pracují, to dělali kvalitně a chceme jim za tu práci zaplatit. Sami chodíme nakupovat do takového obchodu a nikdy nás ta cena nezarazila.

„Tlačení ceny dolů je to, co nás dostalo do nekvality potravin, které tu dnes máme. Lidé pořád ukazují na německé potraviny, ale je to z toho důvodu, že český spotřebitel odjakživa koukal na cenu a vždycky šel po levných potravinách. Pokud lidé kupují levné věci, tak motivují firmy, aby vymýšlely další způsoby, jak ušetřit a z 90 % je to na úkor kvality.“

Jaké zboží bude k dostání?

Máme tu sušené plody, koření, čaje, také budeme odebírat kávu. Budeme tu mít těstoviny, luštěniny, semena, věci na pečení, kakao, snídaňové müsli, ovesné vločky, sušenky, slané krekry, drogerii, gel do myčky, nádobí, sůl do myčky, jedlou sodu, odličovací tamponky, produkty ze včelího vosku, prací prášky a spoustu dalších věcí.

Buď zerowasťákem s rozmyslem

„V poslední době se v komunitě mluví o tom, že se z lidí se stanou zerowasťáci, vyhážou všechno, co doma mají, nakoupí nové bio oblečení, drogerii a nádoby. Často si neuvědomí, že ale vytvoří obrovské množství odpadu. Lidé by o tom určitě měli přemýšlet a přecházet na zero waste způsob života s rozmyslem. Aby si nekupovali krabičku se včeličkou, protože je trendy, když doma jednu mají, byť ne úplně vystajlovanou.“

 

   Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz