Z hasičáku květináč nebo lustr. Upcyklaci zvládnete i doma
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
02.05.2019

Z hasičáku květináč nebo lustr. Upcyklaci zvládnete i doma

Z hasičáku květináč nebo lustr. Upcyklaci zvládnete i doma
Dvojice brněnských designérů tvořících značku Nahaku se rozhodla dát nový život odpadu. Vysloužilé hasicí přístroje nebo jednorázové nádrže na helium ručně přetváří v industriálně působící mísy, vázy, květináče nebo svítidla.

Dvojice brněnských designérů tvořících značku Nahaku se rozhodla dát nový život odpadu. Vysloužilé hasicí přístroje nebo jednorázové nádrže na helium ručně přetváří v industriálně působící mísy, vázy, květináče nebo svítidla.

Designérská dvojice Jakub Kraus a Josef Rozehnal uspořádala v minulém týdnu přednášku, na které představila svoje designérské poklady a také přiblížila proces recyklace a upcyklace. A my se na jejich přednášku vydali.

Recyklace? Je to složitější...

„Naprostá většina lidí si to představuje tak, že zboží se bere v regálu, potom si ho tam jdou koupit a jakmile se jim už nelíbí nebo nefunguje, tak ho vyhodí do koše a myslí si, že to nějak vyřešili. Těm, co o tom přemýšlí trochu víc, je jasné, že se produkt musí někde vyrobit, takže to má nějaký dopad – ať už na společnost, nebo na přírodu. Potom se dostane do užívání, a v rámci života toho produktu můžou vznikat další odpady. Když výrobek doslouží, tak by se měl zrecyklovat a výstupem toho může být zase základní surovina. Koloběh se tedy uzavírá. Většina lidí si myslí, že když hodí petku do žluťáku, že to vyřešili, že je to takový odpustek, ale je nutné si uvědomit, že ta struktura je mnohem složitější a těch vstupů je tam ještě mnohem víc,“ přibližuje Jakub Kraus.

Recyklace vs. upcyklace

„Rozdíl mezi recyklací a upcyklací je podstatný. Při upcyklaci vyhozený produkt ještě jednou vrátíme k uživateli, takže se prodlouží doba užívání a oddálí se recyklace, která pak stejně může nastat. Třeba PET lahev je recyklovatelná beze zbytku. Když tam není nějaký problém, tak 100 % z ní se zužitkuje. Neznamená to, že z jedné PET lahve se vyrobí další, ale třeba 5 % z té vyhozené se přimíchá do nového granulátu. PET lahev je navržená na oběh jeden měsíc. Pokud budeme schopni lahev zastavit nebo ji vrátit na nějakou dobu a zpomalíme o nějaký čas její likvidaci, tak to má neskutečný přínos. A my jsme opravdu schopni z produktu navrženého na jeden měsíc udělat produkt, který je navržený teoreticky na deset let.“

„Upcyklaci by šlo zasadit do procesu výroby toho prvotního produktu. Můžete rovnou přemýšlet nad tím, že z toho uděláte jiný produkt. Je to ale komplikované, protože dnes musí být všechno udělané rychle a co nejefektivněji a nejlevněji. To je to, na co chceme poukazovat. Proto děláme to, co děláme,“ říká Josef Rozehnal.

Ne vždy má upcyklace smysl

Jakub Kraus a Josef Rozehnal také upozorňují na to, že ne vždy má upcyklace smysl. „Jako designéři bychom se také měli zabývat tím, jestli není lepší prudukt vyhodit a navrhnout něco nového, protože ne vždycky to má smysl. Plno lidí to má tak, že nakupuje všechno bio a eko a nezvažují ty zdánlivě neekologické alternativy. Když si to ukážeme na příkladu auta, tak nové auto se skvělými emisemi je papírově ekologické, ale když si uděláte analýzu, jaké jsou potřeba všechny vstupy na výrobu nového Volva, tak ten starý Mercedes, kterému poladíte motor za deset tisíc a který ale produkuje z výfuku svinstva, z toho bude vycházet líp na dalších třicet let a až pak se to obrátí. Je důležité si tedy uvědomit, že i když je něco vyrobené z nějakého neekologického materiálu, má to obrovskou trvanlivost a je to kvalitní, tak to může být lepší než nějaká eko varianta.

CHCEME LIDEM UKÁZAT, ŽE I TAKHLE SE DÁ PRACOVAT. JE TO TĚŽŠÍ, ALE MÁ TO SMYSL.

Sami designéři přiznávají, že často sahají i po jiných materiálech, než jsou ty vyhozené. „Zároveň ale pracujeme s materiály, které už jsou vyrobené. Často bereme materiál, který je dost běžný, ale jen se používá na něco jiného a my mu dáváme jinou funkci a estetickou hodnotu. Platí takové pravidlo, že upcyklovaný produkt musí mít minimálně stejnou nebo lepší funkci, stejnou nebo lepší životnost a estetickou hodnotu. Pokud všechny tyhle atributy má ten ekologický design oproti novovýrobě, tak je to výhra.

Design NAHAKU a komu je určen?

A jaké produkty vůbec NAHAKU vyrábí? „Navrhujeme a vyrábíme bytové doplňky. Mezi naše produkty patří svítidla, misky, vázy, květináče, popelníky a jiné. Materiál pro výrobu získáváme z odepsaných tlakových nádob, polotovarů a odpadu z výroby. Je to materiál, kterého je nadbytek, a přesto ho nikdo nezpracovává. Kromě jednotlivců chceme oslovit architekty a bytové designéry. Děláme i zakázkovou výrobu. Cílem je dostat naše produkty i do veřejných interiérů, a zvýšit tak povědomí o udržitelném designu, který u nás ještě není moc rozšířený.

Nadčasový design? To se teprve ukáže

„Produkt může být ekologický, ale pokud bude za pár let nebude hezký, tak to nemá smysl. Honba za nadčasovým designem je nekončící boj. A designér, který o sobě říká, že dělá nadčasové věci, buď lže, nebo je hloupej, protože nadčasový design se tak jmenuje proto, protože se musí počkat nějaký čas. Ale můžeme se o to snažit. Důležité je nepodléhat módním trendům. Na naší práci je pro nás důležité, že když děláme světlo třeba z hasičáku, tak že vy ho v tom nepoznáte. Přitom my respektujeme celou formu toho materiálu,” říká Jakub Kraus.

Upcyklujte sami doma

„Nemáme ambice si z toho trhu ukrojit velký kus, spíš chceme dělat věci, které šokují v tom dobré slova smyslu. Jde nám o to ukázat společnosti, vám i nám, že se takhle dá pracovat. Je to těžší, ale dává to smysl. S tím nápadem může přijít kdokoli, často to nic nestojí, jen to přemýšlení nad tím bolí. Většina lidí jsou jen „spotřebáci“, nakupují a vyhazují. A my jim chceme otevřít oči a taky je oslovit, aby to zkusili dělat sami doma. Dáme jim klidně celý návod, jak se to udělá. Planetu pravděpodobně nespasíme a praktický přínos toho, když se s kamarády zvednete a půjdete uklidit les, bude vyšší. Ale my se snažíme změnit myšlení lidí. Aby se místo eliminování důsledků, snažili eliminovat příčiny.“

 

   Fotografie: NAHAKU, Anežka Svobodová pro city-dog.cz