Velryby na Kapverdách, sázení rýže ve Vietnamu. Češi chtějí letos na dovolené experimentovat
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
18.03.2019

Velryby na Kapverdách, sázení rýže ve Vietnamu. Češi chtějí letos na dovolené experimentovat

Velryby na Kapverdách, sázení rýže ve Vietnamu. Češi chtějí letos na dovolené experimentovat
Odletíte ve čtvrtek odpoledne po práci a vrátíte se v pondělí večer. Strávíte čtyři plnohodnotné dny u moře a vyčerpáte pouze dva dny dovolené. Ještě před pár lety by vás s takovým plánem většina cestovních kanceláří hnala. V současné době už něco podobného lze označit jako standard. Díky technologiím jsme schopni nabídnout zájezd v libovolném termínu na libovolný počet dní, slibuje například cestovní kancelář Fischer. A není sama. Češi si ale chtějí vybírat nejen den a čas odletu, ale vyžadují i pestřejší program. 

Odletíte ve čtvrtek odpoledne po práci a vrátíte se v pondělí večer. Strávíte čtyři plnohodnotné dny u moře a vyčerpáte pouze dva dny dovolené. Ještě před pár lety by vás s takovým plánem většina cestovních kanceláří hnala. V současné době už něco podobného lze označit jako standard. Díky technologiím jsme schopni nabídnout zájezd v libovolném termínu na libovolný počet dní, slibuje například cestovní kancelář Fischer. A není sama. Češi si ale chtějí vybírat nejen den a čas odletu, ale vyžadují i pestřejší program. 

Týden na pláži nestačí

„Vypadá to, že hlavním hitem letošní sezóny budou poznávací zájezdy rodin, rodiče chtějí dětem ukázat trochu jiný svět, než je jenom moře a pláž. Ne všechny cestovky jsou na to připravené, ale ty, které jsou, hlásí veliký zájem,“ říká šéf Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Jako příklad uvádí zájem o jízdu na kole v Himálaji, sázení rýže ve Vietnamu nebo dvoudenní výlet na dovolené v Thajsku, který rodina s dětmi strávila ježděním v typickém asijském vozítku tuk-tuk, přespávala u místních a děti šly ráno se zemědělcem na pole.

„Obrovský zájem je o pozorování keporkaků na Kapverdských ostrovech,“ přidává další zážitky obchodní ředitel Exim Tours Petr Kostka. Během května v těchto místech velryby vyvádějí mladé, takže jaro se i díky tomuto zážitku stává pro Kapverdy nejvytíženějším měsícem. Posun zájmu o dovolené na jiný termín, než jsou prázdninové měsíce červenec a srpen hlásí i další cestovky. Pláže nejsou tak plné, hotelový personál je odpočatý. Hotely v tomto období dokonce začaly nabízet třeba jednolůžkové pokoje bez příplatku, výlety zdarma, ochutnávku místní gastronomie přímo v hotelu. „Letos poprvé kvůli zájmu o předsezónní zájezdy otvíráme Turecko, Krétu a Rhodos už v půlce května,“ poznamenal marketingový šéf cestovky Alexandria Petr Šatný.

Albánie vystrkuje růžky

Absolutním hitem mezi dovolenkovými destinacemi se v letošním roce stalo Turecko, které hlásí většinu termínů vyprodaných. Tato země výrazně poklesla, pokud jde o zájem Čechů trávit zde dovolenou, zejména kvůli bezpečnostní situaci krátce po útoku na istanbulské letiště v roce 2016. Nyní se Turecko znovu vrací na pozici jedničky.

Křehkou rovnováhu dalších tradičně oblíbených přímořských zemí, jako jsou Itálie, Chorvatsko a Řecko, letos narušila Albánie. Například zmíněná cestovka Alexandria ji v tomto roce nabízí vůbec poprvé a potvrzuje obrovský zájem. Hornatá balkánská země na pobřeží Jaderského a Jónského moře je v současnosti zemí s nejrychleji rostoucí silniční infrastrukturou. Buduje se obzvláště v oblasti u moře. „Máme tam pět hotelů, jeden z nich nabízíme v Česku pouze my,“ říká Šatný. Sedmidenní all inclusive zájezd startuje na patnácti tisících, během července a srpna cena šplhá k dvaceti tisícům. Červnové termíny přitom Alexandrie má v drtivé většině vyprodané. „Rozhodnutí otevřít novou destinaci je třeba správně načasovat. Některá místa se Čechům začala nabízet předčasně, když nebyla ještě dostatečně připravená,“ připomíná Šatný s tím, že klienti tam jedou a pak se nechtějí vracet, protože turistický ruch v daném místě není tak rozvinutý. „To se třeba stalo u Černé Hory, což je krásná země, ale otevřela se zde v době, kdy ještě místní služby nebyly na úrovni, kterou český turista očekával. Albánie je v tomto mnohem dál,“ uzavírá Šatný.

Vedle Albánie také Češi začínají objevovat Jordánsko nebo Panamu. Zatímco v minulosti byl třeba Egypt považován za exotickou destinaci, dnes se tyto hranice posouvají a za exotické se začínají destinace označovat až od Spojených Arabských Emirátů. Například letní Dubaj prý už také není tak výjimečným požadavkem, jako tomu bylo v minulosti.

Rekordní sezóna

Ekonomice se daří, lidem rostou platy, a to se projevuje i na částkách, které Češi vydají za dovolenou. Průměrná cena zájezdu byla v loňském roce kolem sedmnácti tisíc korun, letos to podle odhadů Asociace cestovních kanceláří bude kolem devatenácti tisíc. Češi si neváhají dopřát lepší hotel a více se přesouvají do pětihvězdičkových hotelů. Například největší tuzemská cestovní agentura Invia hlásí meziroční nárůst tržeb ze zájezdů do pětihvězdičkových hotelů o 45 %. Naopak u dvouhvězdičkových hotelů zaznamenala meziročně pokles tržeb o třetinu. S vyššími útratami rovněž souvisí fakt, že si klienti dopřejí raději dvě týdenní dovolené v jednom roce namísto jedné čtrnáctidenní.

Česká republika je rekordmanem v počtu cestovních kanceláří. Máme jich zhruba 900, což v přepočtu na obyvatele znamená třikrát víc, než mají třeba Němci. Podobné je to i ve srovnání s Polskem nebo dalšími okolními zeměmi. I tak ale tuzemské cestovky očekávají rekordní sezonu. „Momentálně registrujeme víc než desetiprocentní nárůst zájmu ve srovnání se stejným obdobím loni, takže předpokládáme, že letošní rok bude v tomto ohledu ještě úspěšnější než loňská rekordní sezóna,“ říká za cestovku Fischer Jan Bezděk.

 

   Fotografie: Unsplash.com, CK Exim tours