LEMARKET se blíží, co nám o něm prozradila jeho zakladatelka Elena Janota?
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
13.12.2018
Rozhovor

LEMARKET se blíží, co nám o něm prozradila jeho zakladatelka Elena Janota?

LEMARKET se blíží, co nám o něm prozradila jeho zakladatelka Elena Janota?
Vánoce se kvapem blíží a mnozí z vás shání designové dárky pro své blízké. Pokud mezi takové Ježíšky také patříte, tak určitě vyrazte na LEMARKET, jehož letošní ročník nabízí dokonce dvojitou porci nakupování, a sice v galerii Mánes o víkendech 14.–16. 12. 2018 a 20.–23. 12. 2018.

Vánoce se kvapem blíží a mnozí z vás shání designové dárky pro své blízké. Pokud mezi takové Ježíšky také patříte, tak určitě vyrazte na LEMARKET, jehož letošní ročník nabízí dokonce dvojitou porci nakupování, a sice v galerii Mánes o víkendech 14.–16. 12. 2018 a 20.–23. 12. 2018.

Jak vznikla myšlenka uspořádat LEMARKET?

S kamarádkou jsme vždycky chodily na podobné akce a trhy, jako bylo například Code Mode. Bavilo nás to, ale zároveň to pro nás bylo moc alternativní. Takže jsme se rozhodly uspořádat něco vlastního s lepším výběrem, i když to znamenalo i vyšší ceny. A chytlo se to líp, než jsme samy čekaly: tak začal LEMARKET.

 Podle jakého klíče vybíráte prodávající?

Na to se mě ptají všichni a odpovědět je hrozně složité. Jde určitě o několik kritérií dohromady. Důležitá je kvalita a estetický dojem, který na mě značka udělá. Dále mě pak zajímá, kde jsou produkty vyráběné, protože na LEMARKETu koupíte primárně věci vyrobené u nás. Nechceme tam například výrobky nakoupené v Asii, které jsou tady jen přeprodávané dál. I když letos máme pár výjimek a na LEMARKETu bude pár věcí ze zahraničí. Ale vím, že jsou to značky, které, i když jsou vyráběné jinde, zkrátka dávají smysl. Ale pak jsou tu další kritéria. Chceme, aby na LEMARKETu bylo zastoupeno co nejvíce kategorií, aby tam bylo co nejvíce novinek, ale zároveň i stálice, na které se lidé těší. A pak aby to vše fungovalo dohromady, aby tam byla ta alchymie a příjemná atmosféra.

 Jak se LEMARKET za dobu svého vzniku změnil?

Nejvíc se změnil zájem o něj. Od té doby, co jsme v Mánesu, se LEMARKET moc nemění, i když jsou tam stále noví prodejci. Změnilo se ale to, že je stále víc a víc značek, které u nás chtějí prodávat.

 Jaký důvod vás vedl k tomu, rozložit letos poprvé akci do dvou víkendů?

LEMARKET stále roste, jen ten prostor je stále stejně velký. Proto se letos koná o dvou víkendech po sobě. I tak máme ale pořád více přihlášených, než umožňují dva víkendy. Také jsme jednoduše chtěli dát lidem možnost nakupovat dva víkendy po sobě. Zároveň spousta designérů nemá před Vánocemi jinou příležitost, kde své výrobky prodávat. LEMARKET je pro ně jedna z mála šancí, kde toho před Vánocemi mohou dost prodat.

Bude se nějak zásadně odlišovat nabídka prodejců mezi oběma víkendy?

Každý víkend se představí přibližně sto prodejců a druhý víkend to budou úplně jiní, než ten první. Myslím, že budou asi jen tři shody. Rozdíl je možná v tom, že první termín je pátek až neděle a druhý termín bude probíhat od čtvrtka do soboty. Jen několik prodejců bude v Mánesu i v neděli těsně před Štědrým dnem, kdy tam pořádáme malou vánoční hostinu, na kterou se může stavit kdokoliv, kdo bude mít cestu kolem.

Měříte nějak účast návštěvníků na jednotlivých ročnících? Je něčím limitovaná?

Limitováni jsme právě nejvíce prostorem, ale musím říct, že jsme s tím zatím neměli velký problém. I když Mánes není úplně dělaný na takovou masu lidí. Zatím největší návštěvnost byla asi 8 tisíc lidí za tři dny. Uvidíme, jak to dopadne letos, když budou dva termíny.

Jak na akci rezonují témata jako ekologie a udržitelnost?

Rezonují určitě hodně. Přemýšleli jsme nad tím, jestli to nějak víc zdůrazňovat, ale u nás je to tak nějak automaticky od začátku. Nejsme na to přímo zaměřená akce, ale všichni naši prodejci vyrábějí produkty vlastníma rukama, kvalitně a tak, aby vydržely roky. To už je udržitelnost sama o sobě.

 Vnímáte silnou konkurenci mezi vánočními akcemi s designovým zbožím?

Ne, vnímám spíš opačný problém a byla bych nejradši, kdyby se tyto akce daly nějak dohromady a navzájem si pomáhaly. Aby se co nejvíce lidí opravdu dostalo k těm poctivým dárkům, které chtějí na Vánoce nakupovat. Zatím se nám to nepovedlo, ale pracujeme na tom. Vlastně bychom spíš potřebovali nějakou konkurenci, která bude více zaměřená na design.

SNAŽÍME SE, Aby se co nejvíce lidí OPRAVDU dostalo k těm POCTIVÝM dárkům, které chtějí na Vánoce nakupovat. 

Na jaké problémy jste narazila při organizování LEMARKETů? Co vás žene pořád dopředu?

Jednoduché to není, ještě jsem ani pořádně nenastoupila na mateřskou a už mi končí. Ale dělám něco, co mě baví, věřím v to a líbí se mi, že to pomáhá designérům a dělá radost lidem, kteří si na LEMARKETu udělají radost.

Jak podle vás vypadají ideální Vánoce? Máte vůbec čas na ty svoje?

Ideální vánoce jsou pro mě tento rok takové, že je někdo připraví za mě a já pak přijdu k hotovému, sednu si k pohádkám a budu koukat, jak dcera rozbaluje dárky. A myslím, že to i vyjde. Budeme s celou rodinou, všichni přivezou jídlo, takže vaření a pečení mi odpadne. Já budu hlavně rozdávat dárky, které předtím koupím na LEMARKETu.

 

   Fotografie: archiv LEMARKET