La grande bellezza – Prahou v sedle Vespy
City-Dog.cz | pražský žurnál
3
16.05.2019

La grande bellezza – Prahou v sedle Vespy

La grande bellezza – Prahou v sedle Vespy
Jistě jste je už v ulicích města zaznamenali, jaro je totiž obdobím jejich rojení. Někdy se sdružují na různých srazech, jindy je zase můžete vidět zdatně kličkovat mezi auty stojícími v nekonečné zácpě na magistrále. Mají různé barvy, kubatury a roky výroby, jedna věc je ale spojuje: všechny vyjely z výrobní linky v italském městečku Pontedera a nesou jméno Vespa. Leckterý protřelý motorkář by možná namítl něco o vyvoněné snobárně, ale Vespy nikdy nemusely mít ambice být nejnadupanějšími skútry na trhu. Nesou s sebou totiž daleko víc a své příznivce magicky přitahují příběhem, který okouzluje svět už přes 70 let.

Jistě jste je už v ulicích města zaznamenali, jaro je totiž obdobím jejich rojení. Někdy se sdružují na různých srazech, jindy je zase můžete vidět zdatně kličkovat mezi auty stojícími v nekonečné zácpě na magistrále. Mají různé barvy, kubatury a roky výroby, jedna věc je ale spojuje: všechny vyjely z výrobní linky v italském městečku Pontedera a nesou jméno Vespa. Leckterý protřelý motorkář by možná namítl něco o vyvoněné snobárně, ale Vespy nikdy nemusely mít ambice být nejnadupanějšími skútry na trhu. Nesou s sebou totiž daleko víc a své příznivce magicky přitahují příběhem, který okouzluje svět už přes 70 let.

Čím to je, že se tahle italská kráska stále těší takové popularitě? „Vespa představuje styl, nezávislost, tradici a kvalitu. Rozhodují se pro ni tak lidé, kteří jsou silní individualisté, mají rádi krásné trvanlivé věci s příběhem, lidé, kteří nehledají jen prostou mobilitu, ale i životní styl, lehkost a eleganci,” vysvětluje Tomáš Dostál, prezident Vespa Clubu Praha. K řízení Vespy s objemem 125ccm a automatickou převodovkou vám stačí řidičské oprávnění skupiny B (pozor, v některých evropských státech, jako třeba v Německu, tato výjimka neplatí!) a plná nádrž vás přijde na něco málo přes dvě stovky. Vespu navíc zaparkujete téměř kdekoliv, což je hlavně v centru Prahy opravdu k nezaplacení.

Jak to všechno začalo?

„To bzučí jako vosa!“, ozvalo se na jaře roku 1946 z italské továrny na výrobu vlaků a letadel Enrica Piaggia při testování nového prototypu. Zdevastovaná poválečná Itálie si žádala dostupný a jednoduchý dopravní prostředek. Maličký skútr ladných tvarů, který byl snadno ovladatelný i pro dámy v sukních (které navíc při jízdě před ušpiněním chránil velký přední štít), se brzy stal hitem. Stačilo několik málo reklam a hollywoodský trhák Prázdniny v Římě, kde se na Vespě proháněl Gregory Peck s Audrey Hepburn, a už to jelo. Doslova.

Dalo by se říct, že pro lidi, kteří mají tu smůlu a potřebují denně centrem dojíždět do práce, se skútr v posledních letech stal téměř ideálním dopravním prostředkem. Z cesty, která by se jinak v autě neobešla bez klasické půlhodinky v zácpě, se najednou stává celkem příjemný výlet spojený s frajerským kličkováním kolonou zoufale stojících aut. Jsou ale řidiči na skútry zvyklí? Nebo se jim spíš snaží jízdu znepříjemňovat? Podle Tomáše se pomalu blýská na lepší časy: „Pozoruji, že situace se zlepšila a to nejen vůči vespařům. Už dlouho se mi nestalo, že by mi nějaký „autíčkář“ udělal vyloženě nějaký naschvál, jako třeba otevřel dveře v koloně apod. Auta v kolonách motorky a skútry respektují, dokonce je často i pouští. Motorka totiž zmizí tak rychle, jako se objevila a auta nijak nebrzdí. Větší problém vidím v obecně vzrůstající agresivitě řidičů a také v jejich nepozornosti  myslím tím hlavně telefonovaní nebo chatovaní během řízení.“

K řízení Vespy s objemem 125ccm vám stačí řidičské oprávnění skupiny B, plná nádrž VÁS přijde na něco málo přes dvě stovky.

Při jízdě centrem by vás kromě nepozorných řidičů mohly potrápit také cesty dlážděné „kočičími hlavami“ a tramvajové koleje, zejména po dešti… pozor si dejte taky na všudypřítomné díry v silnici, které jsou někdy opravdu nečekané a dokážou vás sejmout ze sedla, než stihnete vykřiknout jadrné italské „merda!“. Obrubníky také většinou bývají vyšší, než by člověk býval čekal… Když potkáte jiné vespaře, nezapomeňte se usmát a pozdravit pozvednutím prstů ze řidítek.

Jaké modely si do městského provozu lidé pořizují nejčastěji? Zeptali jsme se Pavla Musila z prodejny Vespacentrum, která je oficiálním dealerem skútrů Vespa: „Zdaleka nejžádanějším modelem je v současné době Vespa Primavera 125. Co se barev týče, největší zájem je o bílou, červenou, světle modrou a zákazníci začínají přicházet na chuť také barvám s matnou úpravou. Pro Vespy si k nám přicházejí hlavně muži, ale stále častěji se stává, že u nás vybírají skútr pro své drahé polovičky.“

Snad žádný jiný skútr kolem sebe nevytváří tak silnou komunitu, jako právě Vespa. Po celém světě fungují stovky Vespa Clubů, ten český – Vespa Club Czech Republic – byl založen v roce 2004 a aktuálně čítá 230 členů, z toho 150 registrovaných přímo v Praze. „V klubu najdete podobně „postižené“ jedince, kteří vám poradí do začátku, ať už s výběrem toho pravého modelu, nebo s doporučením na servis či koupi vybavení a doplňků. Můžete se taky přidat na různé tuzemské i mezinárodní srazy, což je zajímavé hlavně pro ty, kteří se zatím bojí sami jezdit na delší vzdálenosti, třeba až k moři,“ říká Tomáš Dostál. 

Je fakt, že u Vespy se na ega nehraje. Neexistuje machrování a dohadování o tom, kdo má lepší tuning a nadupanější kubaturu. Nezáleží na tom, jaké máte povolání nebo kolik vám je let. V momentě, kdy se společně začnete rozplývat nad tím, jak je krásné kochat se při vyjížďkách krajinou, jste najednou všichni na jedné lodi. Teda vlastně v jednom sedle…

 

Už jste také propadli kouzlu Vespy, nebo stále ještě odoláváte?

 

   Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz