Jedinečná plavba s Presidential Cruises: zážitek, který si nenechali ujít ani Rolling Stones
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
13.08.2018
Rozhovor

Jedinečná plavba s Presidential Cruises: zážitek, který si nenechali ujít ani Rolling Stones

Jedinečná plavba s Presidential Cruises: zážitek, který si nenechali ujít ani Rolling Stones
Plavbu po Vltavě jsme s kapitánem Adamem Chroustem domluvili na osmou ranní. Na smluvené místo jsem ale dorazila o chvilku dřív, a tak jsem ho přistihla ještě bez kompletní uniformy. Nic lepšího jsem si nemohla přát. Nestihl si totiž ještě pořádně nasadit svoji profesní masku, a tak se celá plavba nesla, nebo spíš plula, v přátelském a uvolněném duchu.

Plavbu po Vltavě jsme s kapitánem Adamem Chroustem domluvili na osmou ranní. Na smluvené místo jsem ale dorazila o chvilku dřív, a tak jsem ho přistihla ještě bez kompletní uniformy. Nic lepšího jsem si nemohla přát. Nestihl si totiž ještě pořádně nasadit svoji profesní masku, a tak se celá plavba nesla, nebo spíš plula, v přátelském a uvolněném duchu.

Adame, prozraďte mi, jak dlouho funguje firma Presidential Cruises?

Založili jsme ji přesně loni o Velikonocích. To jsme si přivezli první loď – President Masaryk.

President Masaryk? Pojmenováváte lodě po prezidentech?

Máte pravdu. První loď jsme pokřtili President Masaryk. A byla to vůbec první elektroloď v Praze. Vyrobila nám ji tradiční rodinná firma v Itálii, která už po dvanáct generací vyrábí lodě pro Benátky a další krásná města světa, kterými protéká řeka. Právě od nich máme naše ekologické luxusní mahagonové lodě s teakovou podlahou, z nichž představujeme Prahu návštěvám z celého světa.

Plavby s vaší společností mají celou řadu specifik. Čím jsou tak výjimečné?

Jak už jsem zmínil, lodě jsou na elektropohon, což znamená, že vás během plavby nic nevyrušuje. Zažijete zcela tichou plavbu jako na benátské gondole. Nejmodernější pohon umožňuje nerušený rozhovor i příjemný poslech hudby světových skladatelů. Žádná další společnost v Praze se touto cestou dosud nevydala. Zážitek z plavby je tím násobený. Můžete si vychutnat příjemné šumění města a spatříte proslulé pražské památky ze zcela nové perspektivy. Zážitek je úplně jiný, než kdyby nám tu vrčel klasický dieslový motor a z reproduktoru k vám promlouval předem namluvený výklad. Velká výhoda je, že naše lodě mají ponor pouze 30–40 cm, takže se s nimi dostaneme i do míst, do kterých se žádná velká výletní loď nedostane. Můžeme zaplout k bezprostřední blízkosti Staroměstského jezu, podíváme se do všech míst vodního kanálu Čertovka, můžeme se dostat až na dosah pilířů Karlova mostu nebo proplout obloukem Čechova mostu, kam se žádná jiná loď na Vltavě nevejde.

Kdo jsou vaši klienti?

Jsme privátní služba, může si nás objednat kdokoli, kdo si nás vyhledá. První sezonu, kdy jsme měli jednu loď, jsme jezdili především pro náročné hosty hotelu Four Seasons a pro návštěvníky restaurace Marina Ristorante. Na podzim jsme přivezli druhou loď, Charlottu Garrigue, a máme tak volnější ruce. Jezdíme převážně se zahraniční klientelou, která má srovnání z celého světa a chce v Praze zažít něco mimořádného. Máme možnost se seznámit s obrovským množstvím zajímavých lidí. Třeba když tu byli Rolling Stones, vezli jsme celou kapelu a byl to úžasný zážitek. Když se v Praze točí filmy pro zahraniční produkci, vozíme nejslavnější hollywoodské herce, ale často máme na palubě zpěváky, osobnosti z kultury, politiky i sportu.

Vltava je krásná v každou denní dobu. Pokaždé nabízí něco jiného.

V jakých jazycích jste schopni dělat výklad při plavbě?

Plavby děláme v několika světových jazycích. Angličtina je ale základ. Tu musí každý kapitán bez problémů ovládat. Samotný výklad máme zpracovaný až ve 30 jazycích. Hosty chceme pozdravit v jejich rodném jazyce, znát prezidenta dané země, hlavní řeku, nejvyšší horu, čím se v zemi platí apod. Naši hosté jsou pro nás priorita a chceme jim vždy připravit speciální zážitek.

Tím se prolamuje bariéra, viďte?

Je to perfektní, protože když plujete na lodi s Francouzem a řeknete mu, že Vltava je něco jako jejich Seina, okamžitě si uvědomí, co ta řeka pro nás znamená. Pro každý národ máme zpracované zajímavosti, které se s jejich zemí nějak pojí. Kupříkladu, když máme na lodi někoho ze zmíněné Francie, tak se s ním bavíme o Petříně, o tom, že je to kopie špičky Eiffelovy věže nebo že Čechův most se inspiroval Mostem Alexandra III. v Paříži. Přibližujeme návštěvám Prahu tak, aby to pro ně z jejich pohledu bylo zajímavé a odnesli si něco domů.

Kolik plaveb uděláte za den?

Každý den je jiný. Ale v podstatě jsme plně vytížení. Většinou plujeme od jedenácté hodiny dopoledne do desáté až jedenácté večerní. Ale děláme samozřejmě i plavby se snídaní a klientům vycházíme vstříc.

A jaké máte nejraději vy?

Moje nejoblíbenější jsou plavby od sedmé hodiny ráno.

Protože je řeka prázdná?

Přesně tak. Brzy ráno potkáte na Vltavě pouze rybáře, kteří už ve čtyři ráno vyplují na pramičkách, zakotví uprostřed Vltavy a čekají na pražského kapra. Ale řeka je krásná v každou denní dobu a pokaždé nabízí něco jiného. Noční Praha má taky svoji neopakovatelnou atmosféru. Třeba když se pražské památky rozsvěcují podle toho, v jakém století byly postaveny – to je nádherné.

Když se na chvilku obrátíme k vám... Jak jste se k práci kapitána dostal?

Vystudoval jsem historii na Masarykově univerzitě v Brně. Hned po vysoké škole jsem začal pracovat v managementu největší společnosti tady na Vltavě v Praze. Po dvou letech spolupráce jsem trošku změnil směr a pracoval na knize o našem velkém cestovateli a zároveň nejpublikovanějším českém spisovateli Miloslavu Stinglovi. Knize jsem věnoval celkem čtyři roky přes čtyři tisíce hodin práce, poslední rok a půl na full time. V listopadu 2016 jsme ji vydali a získali za ni Magnesii Literu v kategorii Litera za nakladatelský čin nebo cenu Český bestseller v kategorii cestopisy a reportáže. A když kniha byla hotová, založili jsme s kolegou společnost Presidential Cruises a pustili se do nového dobrodružství.

Ale přeci jen, když člověk vystuduje historii, pravděpodobnost, že půjde dělat kapitána, asi velká není.

Mě to už od vysoké školy táhlo k podnikání. Nikdy jsem neměl v plánu učit historii tím tradičním způsobem. Studoval jsem ji proto, že mě baví a vždycky mě nesmírně zajímala. Po VŠ humanitního zaměření jsem začal pracovat v managementu obchodní společnosti v Praze, což také není příliš běžné spojení. Zkuste se na to podívat takhle – Prahou kráčely dějiny naší země a k mému oboru má nesmírně blízko. Mám možnost připravit opravdu krásnou, luxusní, privátní plavbu na špičkové úrovni a představit Prahu návštěvníkům tak, jak si zaslouží.

Je v tom svoboda...

Svoboda dělat věci tím nejlepším možným způsobem, což nás nesmírně baví. Můžeme hostům představit Prahu nenásilným, přijatelným způsobem. Tak, jako by se vám to ve školní lavici nikdy nepodařilo. K dispozici máme album starých fotografií, na kterých jsou vyobrazena místa, kolem kterých plujeme, tak, jak vypadala před sto až sto padesáti lety. Pouštíme historické nahrávky a ukazujeme, jak Prahou procházely dějiny. Neděláme ale pokaždé stejný výklad, nemáme stejnou šablonu. Nejprve zjišťujeme, co člověka zajímá a u každého je to něco jiného. O Praze toho musíte vědět tisíckrát více, než jste na plavbě schopna prezentovat. Člověk se může zeptat úplně na cokoliv.

Když pro vás začíná sezona?

Jsme schopni plout 12 měsíců v roce. Pro tyto nekryté elektrolodě začíná sezona v dubnu a končí řekněme v listopadu. Pro větší lodě je sezona 12měsíční. Oblíbené jsou třeba adventní či novoroční plavby.

Četla jsem rozhovor s vaším kolegou Štěpánem Rusňákem, ve kterém říkal, že život s kapitánem je specifický v tom, že jeho žena v létě nemá manžela a v zimě peníze...

To je krásné přirovnání, které v minulosti určitě platilo. V minulosti byla plavba limitovaná tím, jak zamrzala řeka. Díky regulaci Vltavy a Labe už mnoho dekád řeka nezamrzá a je splavná celoročně. Kapitáni, kteří pluli kolem světa s nákladními loďmi, trávili na cestách šest až sedm měsíců v roce, a pak se třeba na čtyři měsíce se vrátili domů. V zimních měsících se vrátili s výdělkem, prohýřili ho a pak se zase vrátili do práce. (smích)

Při naší plavbě jste zmínil, že na Vltavě je provoz stejný jako na silnici... K tomu, abyste se mohl plavit, potřebujete průkaz vůdce malého plavidla. Jak těžké je takový průkaz získat?

Zvládne to bez problémů každý člověk. Je to podobné, jako když si děláte řidičský průkaz na auto. Velká výhoda je, že jde o mezinárodní průkaz, to znamená, že jste schopna plout na jachtě třeba i v přímořské oblasti na dovolené v zahraničí. Vltava je mezinárodní vodní cesta a provoz se přirozeně musí řídit pravidly, která všem umožní bezpečnou plavbu.

Stalo se vám někdy, že jste při plavbě uvízli?

Přiznám se, že jeden takový zážitek jsem letos s hrdostí absolvoval. Vltava je v tomhle taková nevyzpytatelná, její dno se díky dešťům a naplaveninám neustále mění. Plujeme v místech, kde je mnohdy čtyřicet, padesát centimetrů vody a může se stát, že se zachytíte o dno.

A co se v takové situaci dělá?

Není to nic dramatického. Na lodi máme pro tyto situace připravena dřevěná pádla a bidla, s nimiž se odstrčíte ode dna a vesele plujete dál. Občas se to stane každému. Mám kolegu, který jezdí na řece už 20 let, a stalo se mu to mnohokrát.

Uměl byste dát první pomoc, kdyby se vám někdo topil?

Samozřejmě. Jsem celoživotní skaut. Před lety jsem absolvoval zkoušky od Červeného kříže, bez problémů ovládám první pomoc. Neváhal bych ani vteřinu. Ale nemusíte se bát, za roky na Vltavě se nám nic podobného nikdy nestalo.

Co byste vzkázal našim čtenářům?

Rád bych všechny pozval k objevování nových pohledů na stověžatou Prahu z hladiny Vltavy tak, jak ji ještě neznají. Naše hlavní město patří mezi nejkrásnější místa na světě a stojí za to vychutnat si ho v tichu doprovázeném jen vlnami narážejícími na bok lodi. Je to opravdu nezapomenutelný zážitek.

Kontakt na Presidential Cruises naleznete na jejich webových stránkách zde

Další užití materiálů city-dog.cz je možné pouze s písemným souhlasem redakce. Více zde.

   Fotografie: Tomáš Rubín pro City-dog.cz