Objevte japonské tajemství dlouhého a šťastného života. Najděte své ikigai!
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
04.01.2019

Objevte japonské tajemství dlouhého a šťastného života. Najděte své ikigai!

Objevte japonské tajemství dlouhého a šťastného života. Najděte své ikigai!
Na japonském ostrově Okinawa najdete více stoletých lidí než kdekoliv jinde. Kromě toho, že žijí déle než obyvatelé v jiných částech světa, také méně trpí chronickými nemocemi, jako jsou srdeční choroby nebo rakovina. Je to díky jejich čajové kultuře nebo zdravému stravování? Studie dokazují, že kouzlo dlouhověkosti je ukryté jinde. V aktivním způsobu života s jasným cílem – s ikigai.

Na japonském ostrově Okinawa najdete více stoletých lidí než kdekoliv jinde. Kromě toho, že žijí déle než obyvatelé v jiných částech světa, také méně trpí chronickými nemocemi, jako jsou srdeční choroby nebo rakovina. Je to díky jejich čajové kultuře nebo zdravému stravování? Studie dokazují, že kouzlo dlouhověkosti je ukryté jinde. V aktivním způsobu života s jasným cílem – s ikigai.

Co je to ikigai?

Japonská životní filosofie, která se přirovnává k umění stárnout mladý. Podle obyvatel Okinawy je to „důvod, proč ráno vstáváte“. V překladu ikigai znamená „štěstí mít stále co na práci“. Najít své vlastní ikigai není úplně snadné. Nejdříve musíte udělat důkladný průzkum svojí osobnosti a zamyslet se nad tím, co je tím základním palivem vašeho života. 

Kdo by řekl, že při popisu něčeho tak abstraktního, jako je smysl života, můžeme použít matematický diagram? Je to ale ten nejsnazší způsob, jak ikigai najít. Podívejte se pozorně na diagram Marca Winna, který ukazuje ikigai jako průnik čtyř množin: toho, co milujete, toho, v čem jste dobří, toho, za co můžete dostat zaplaceno a toho, co svět potřebuje. Ikigai má být vaší vášní, něčím, pro co máte nadání, má být vaším posláním a ideálně také povoláním. 

10 pravidel, díky kterým se spokojeně dožijete 100 let

Když své ikigai najdete, snažte se nesejít z cesty. Jsou vaší vášní knihy? Zkuste přijít na způsob, kterým z něčeho, co milujete, uděláte něco, za co dostanete zaplaceno. Ať už se jedná o vaření, cestování, módu, výrobu marmelád, pěstování květin nebo zeleniny, myslete na to, že všechno je možné. Překonejte překážky, protože ty váš život jen posílí a držte se svého ikigai. Ve chvíli, kdy si uvědomíte smysl svého života, budete se cítit šťastní i při vykonávání rutinních činností. Řiďte se 10 moudrými pravidly ikigai podle starých obyvatel japonského ostrova Okinawa:

1. Žijte aktivně

Lidé v Japonsku zůstávají aktivní i po odchodu do důchodu. Když jim to zdraví dovolí, věnují se práci, kterou mají rádi, i nadále. Ve skutečnosti v japonštině ani nenajdete slovo, které by znamenalo „odejít do důchodu“. Když mají nějaký životní cíl, věk jim nemůže bránit v jeho uskutečnění. Buďte aktivní, nežijte v rutině, zajímejte se o nové věci, vycházejte ze své komfortní zóny. Jen tak si udržíte dlouhotrvající zdraví – tělesné i to duševní.

Známe to všichni – „ve zdravém těle, zdravý duch“. Chcete se cítit mladý i v 90 letech? Zaměstnávejte svou mysl a cvičte ji. Neurony začínají stárnout už po dvacátém roce! Jestli chcete tento proces zpomalit, nezůstávejte v zajetých kolejích svých každodenních činností. Učte se novým věcem, nevyhýbejte se neznámému, stýkejte se s jinými lidmi a myslete pozitivně. 

2. Chce to klid

Asi pro vás nebude žádnou novinkou, že dlouhodobý stres způsobuje také většinu našich zdravotních problémů. Spousta lidí, kteří jsou pod neustálým tlakem, také vypadají mnohem starší, než ve skutečnosti jsou. Studie dokázaly, že lidské tělo reaguje na stres podobně jako na patogeny – aktivuje bílkoviny a vyvolá imunitní reakci. Bohužel pro nás tyto bílkoviny nejen neutralizují škodlivé látky, ale také poškozují zdravé buňky. Ty pak předčasně stárnou. 

Stres v menší míře je pro naše tělo prospěšný, protože nám pomáhá překonávat obtížné překážky a výzvy. Všeho moc ale škodí. Jak můžete stres zmírnit? Japonci doporučují dát si delší koupel a pustit si oblíbenou hudbu. Dále je dobré cvičit nebo se během dne alespoň protahovat a zhluboka dýchat. Mějte kolem sebe uklizeno, abyste se lépe mohli soustředit na práci, kterou právě potřebujete dokončit. V neposlední řadě byste neměli zapomínat na meditaci.

3. Nepřecpávejte se 

Lidé z japonského ostrova Okinawa mají své tajemství osmdesáti procent. Z generace na generaci se u nich předává tato moudrost, která říká, že se nemá jíst k prasknutí, ale o něco méně, než nám velí hlad. Kdybyste měli váš hlad očíslovat na škále od 1 do 10, kde je 10 označení pro „mám hlad jako vlk“, měli byste se nasytit vždycky jen po číslo 8. Naplnit žaludek z 80 % a nepřecpat se! Nezatížíte tak tělo dlouhým trávením.

Váš jídelníček by měl být rozmanitý a obsahovat hodně zeleniny a ovoce. Čím barevnější, tím lepší. Nejvíce konzumovaným jídlem v Okinawě je rýže. Naopak se tu prakticky nesetkáte s cukrem a vlastně také se solí (používají méně než 10 g soli denně). Chcete to zkusit? Pro začátek vynechte dezert nebo trošku zmenšete porce jídla. Uvidíte, že se budete cítit lépe, když se od stolu nebudete muset odvalit.

4. Usmívejte se

Užívejte si život a usmívejte se na něj i na lidi kolem sebe. Každý den možná není posvícení, ale pořád si musíme uvědomovat, jaká je to výsada, že jsme na světě. Kromě toho, stáří se projevuje hlavně na naší pokožce. Lidé, kteří se pořád mračí, vraští obočí nebo jsou neustále rozzlobení, na to doplatí dřívějším zestárnutím. 

5. Ve společnosti přátel

Radost je dvojnásobná a starosti poloviční, když se o ně podělíte s přáteli. Obyvatelé Okinawy, zejména pak vesničky Ogimi, které se říká „vesnice stoletých“, mají smysl pro sounáležitost. Vědí, že bez vzájemné pomoci by jejich život na ostrově nebyl prakticky možný. Komunita pomůže tomu, kdo se právě dostal do těžké situace. Vytvářejí silná mezilidská pouta, která jim přináší osobní jistotu. Stejně tak je to i s přáteli, kteří tu jsou vždy pro vás. Naslouchají i poradí, když cítíte nejistotu, můžete se jim svěřit se svými sny i smutky a většinou se všemu nakonec ještě společně zasmějete. 

6. Buďte v kondici

Sedavý způsob života je nepřítelem mládí. Přispívá k výskytu kardiovaskulárních onemocnění, osteoporózy nebo vysokého krevního tlaku. Dlouhé sezení v práci (nebo doma) zvyšuje chuť k jídlu a samozřejmě také snižuje svalovou aktivitu. Svaly ochabují, vy pořád jíte a navíc přestáváte mít zájem dělat něco motivujícího a zajímavého. Bojujte proti tomu! Choďte do práce pěšky. Jestli jezdíte MHD, vystupte například dvě zastávky od domova a zbytek cesty se projděte. Vyhněte se výtahům. Místo koukání na televizi radši vyrazte na večerní procházku. Vyměňte brambůrky za ovoce nebo zeleninu. 

Myslete na to, že nemusíte každý den sportovat, ale je potřeba se pohybovat. Pro zdraví a dlouhověkost jsou prospěšná klidná východní cvičení: jóga nebo tchaj-ťi. Kromě zlepšení pružnosti a síly pomáhají také na emoční úrovni. Uvolňují stres a napětí. 

7. Spojení s přírodou

Ačkoliv spousta lidí žije ve městě, je potřeba udržovat spojení s přírodou. Výlety po okolí, procházky v lese nebo v parcích, komunitní pěstování zeleniny, tvoření hotelů pro hmyz, včelaření nebo neustálé oživování vaší domácnosti zelení, větvičkami a dalšími dary přírody. To vše vám pomůže dobít baterie. 

8. Žijte přítomným okamžikem

Minulost už se stala a o budoucnosti nic nevíme, tak se jí nebojte a žijte přítomností. Užívejte si každý den naplno. Cvičte svou mysl, aby byla soustředěná a nic ji nerozptylovalo. Když cítíte, že se vaše mysl vrací do minulosti nebo letí k úkolům, které vás teprve čekají, projděte se, meditujte. Najděte místo, kde vás nikdo a nic neruší, abyste se mohli plně věnovat práci. Ve chvíli, kdy je vaše mysl soustředěná, čas letí a práce vám jde od ruky. Přesně víte, co máte dělat a máte z toho skvělý pocit. 

9. Umění poděkovat

Učí nás to už od dětství. No co se říká? Děkuju. V tu chvíli si možná ještě neuvědomujeme, jak důležité to skutečně je, a to nejen pro náš sociální život, ale i pro nás samotné. Být vděční za každou maličkost, která udělá náš den krásnějším. Být vděční za každou náhodu, která se nám stala. Až si večer lehnete do postele, zavřete na chvilku oči a v duchu poděkujte za dnešní den. I když vás třeba pocákalo auto, pes rozkousal vaše oblíbené boty a v práci to nestálo za nic, zkuste najít nějakou maličkost, která vám udělala radost.

10. Následujte své ikigai

Našli jste svoji vášeň, smysl života, motor, který vás pohání? Nepouštějte se toho! A pokud své ikigai teprve hledáte, nevzdávejte to. Buďte trpěliví a stateční v realizaci vašich snů.

 

   Fotografie: city-dog.cz, unsplash.com

Zdroj informací: Ikigai – Šťastný a dlouhý život, Héctor García (Kirai) a Francesc Miralles