7 divadelních premiér v Praze, na které se můžete těšit tento podzim
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
04.10.2018

7 divadelních premiér v Praze, na které se můžete těšit tento podzim

7 divadelních premiér v Praze, na které se můžete těšit tento podzim
Nová divadelní sezóna už je v plném proudu a kromě přestavení, která jste mohli vídat před létem, vám pražská divadla nabízí i několik premiér. Pár jsme jich pro vás vybrali, abyste věděli, co je nového na naší kulturní mapě, na jaké inscenace se můžete těšit a které rozhodně stojí za návštěvu.

Nová divadelní sezóna už je v plném proudu a kromě přestavení, která jste mohli vídat před létem, vám pražská divadla nabízí i několik premiér. Pár jsme jich pro vás vybrali, abyste věděli, co je nového na naší kulturní mapě, na jaké inscenace se můžete těšit a které rozhodně stojí za návštěvu.

David Jařab/Artur C. Doyle: Podivuhodný případ pana Holmese

V Divadle Na Zábradlí se rozhodli pro inscenaci Podivuhodného případu pana Holmese. Režie inscenace se ujal nový kmenový režisér divadla David Jařab. Premiéru plánují na 5. a 6. 10. 2018. V hlavních rolích zazáří Jan Hájek jako Sherlock Holmes a Miloslav König jako Watson

Čím bude inscenace vyčnívat nad ostatními zpracování Sherlocka Holmese, jsme se zeptali Jana Búrika, vedoucího produkce Divadla Na Zábradlí. „Tohle nebude klasická detektivka. David Jařab přepracoval předlohu Sherlocka Holmese a upravil ji dle svého specifického divadelního jazyka. Sice se hledá viník zločinu, ale nakonec ho možná najdeme v tom, u koho bychom to čekali nejméně. Přeci jenom zlo má mnoho podob,“ říká Búrik.

Jan Kačena a Jakub Deml: stojím ve tmě abych viděl světlo dělám zlo aby dobro kvetlo MIRIAM

V A Studiu Rubín vás čekají na podzim hned dvě premiéry. První z nich se uskuteční 3. a 4. listopadu a bude se jednat o hru Miriam (Kartotéka světa) v režii Jana Kačeny, kterou volně napsal na motivy stejnojmenného textu Jakuba Demla.

„Miriam je světlo. Mezi každodenními předměty, květinami, před oknem i za oknem, ve vrzání dveří. Miriam stojí uprostřed. Možná i ve středu Jakuba Demla. Jako pevný bod. (Dvojznačnost? Ale jo!) Miriam je sestra, ta druhá lepší polovina. Je to fetiš. Je to obsese. Vzpomínka na to, co už není, nebo ještě vůbec nenastalo,“ píše se v textu k nově vznikající hře. Scénické svěcení slovem a světlem na pozadí české vesnice a touhy se odlepit z podlahy polité kořalkou a neprostupnou samotou.

Ondřej Štefaňák/Dagmar Radová a kol.: Liked

Druhou premiéru můžete čekat před Vánocemi, a to 14. 12. 2018. Jedná se o inscenaci Liked, kterou vytvářel autorský kolektiv okolo režiséra Ondřeje Štefaňáka a dramaturgyně Dagmar Radové.
Na světě je sedm miliard lidí. Bez těch, co nemají internet, to dělá asi čtyři miliardy. Půlka pryč, to jsou děti, a pryč i s těma, co nemají profilovou fotku, nechceme přece kupovat zajíce v pytli. Zůstane půl mega jedinců. Pak čtyři vteřiny na jednu fotku, než ji swajpnu – doleva nebo doprava. Rozhoduje ksicht, výška, váha. Max dvě stě padesát hodin a je to. Swajp swajp swajp. 

„Bude to komedie, romantika, nebo thriller? Především je to autorská inscenace o hledání vztahu já & ty, já & on, on & ona a my v době netové. Nejen mileniální virtuální mišmaš s kvalitním soundtrackem,“ říká o své inscenaci samotný režisér Ondřej Štefaňák.

Masopust: Antieva

Divadlo Masopust uvedlo svoji první premiéru v této sezóně v Eliadově knihovně v Divadle Na Zábradlí 28. 9. 2018. Inscenace Antieva: Divočinu slov mi nech! je inspirovaná osudem a tvorbou Anny Pammrové (1860–1945). Prožila velmi pestrý život, do nějž patří i intenzivní platonický vztah s Otokarem Březinou, s nímž vedla živou celoživotní korespondenci. Tento dotek s oficiálním světem literatury ale doposud zastiňoval její vlastní tvorbu – napsala mnoho filozofických statí, básní a prozaický portrét svého dětství, jménem Antieva. Tato novela nekompromisně zachycuje citovou krutost a chlad, který malou Annu provázel.

„Představení určitě stojí za zhlédnutí už jen kvůli tomu, že je to předposlední režie Anny Davidové (dříve Petrželkové) v Praze, než nastoupí do brněnské Husy na provázku na pozici umělecké šéfky,“ říká PR manažerka divadelní společnosti Masopust Zdeňka Valečková.

René Levínský: Tři ženy a zamilovaný lovec

Při rekonstrukci lékárny U Granátového jablka na hospitálu Kuks v červenci 2018 byla objevena jedinečná barokní hra z doby kolem roku 1730. Nález v podstatě mění pohled na českou kulturu zásadněji než Rukopis královedvorský či zelenohorský. Hru, jejíž hlavní postava hry je zjevně inspirována postavou barokního malíře Petra Jana Brandla, uvedou Geisslers v moderní úpravě René Levínského ve světové premiéře 25. 11. 2018 ve Vile Štvanice.

„Petr Jan Brandl v novém světle i stínu. Přináší pokušení vždycky jen to špatné? Existovalo by vůbec umění bez pokušení? Vizuálně propracovaná hra světla a stínu v kompozici postav a objektů inspirovaná obrazy Petra Brandla,“ říká o hře Tři ženy a zamilovaný lovec její režisér Petr Hašek.

Václav Havel: Dopisy Olze

Další premiéra se uskuteční v Divadle v Dlouhé 17. 11. 2018 a jedná se o první scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení z let 1979–1983 pod taktovkou režijního dua SKUTR

„O žádném jiném období v Havlově životě nevíme tolik jako o jeho životě ve vězení. Samozřejmě postrádáme detailnější záznamy o jeho svářečské práci, o dost jednotvárném jídelníčku a dalších drobnostech vězeňského života. Pokud však šlo o život vnitřní, málokdy se někdo věnoval sebezpytu tak důkladně a zaznamenal ho tak výmluvně jako Havel v dopisech Olze,“ říká o textu překladatel, dramatik a diplomat Michael Žantovský.

Claude Magnier: Lady Oskar

Modernizovaná verze komedie, která posloužila jako předloha ke kultovnímu filmu s Louisem de Funèsem, dává tentokrát velkou hereckou příležitost v hlavní roli ženě – komičce. Po podnikateli Bertrandovi tedy nyní přichází Clara Barnier, stejně rázná podnikatelka, matka, šéfová i manželka, kterou nic na světě nezlomí. Nic, kromě její vlastní rodiny. Premiéru bude mít tato inscenace 1. 11. 2018 v Divadle KalichLady Oskar je režisérským debutem Jany Paulové, která zde zároveň ztvární i hlavní roli.

„Lady Oskar je francouzská komedie o bývalé modelce, ze které se stane tisková magnátka a je na vrcholu své kariéry. To všechno se ale může změnit během jediného dne,“ říká o své inscenaci režisérka Jana Paulová.

 

   Fotografie: Divadlo Na Zábradlí, A Studio Rubín, Geisslers Hoffcomedianten, Masopust, Tomáš Hejný, Divadlo Kalich