10 let zkušeností: Vyšla bible městského cyklisty
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
11.09.2018

10 let zkušeností: Vyšla bible městského cyklisty

10 let zkušeností: Vyšla bible městského cyklisty
Jízdní kolo má v našich městech obrovský potenciál. Prostě sednete a jedete. Žádné zácpy, ani autobus, který jste nestihli doběhnout. Jen se k tomu ale odhodlat. V tom vám může pomoct příručka Městem na kole, kterou vydalo nakladatelství Grada. Ze svého laického pohledu, z pohledu rekreační cyklistky, musím uznat, že v ní najdete úplně všechno, co se jízdy na kole týče. A až jednou dám městské hromadné vale, budu za každý jejich řádek neskonale vděčná. 

Jízdní kolo má v našich městech obrovský potenciál. Prostě sednete a jedete. Žádné zácpy, ani autobus, který jste nestihli doběhnout. Jen se k tomu ale odhodlat. V tom vám může pomoct příručka Městem na kole, kterou vydalo nakladatelství Grada. Ze svého laického pohledu, z pohledu rekreační cyklistky, musím uznat, že v ní najdete úplně všechno, co se jízdy na kole týče. A až jednou dám městské hromadné vale, budu za každý jejich řádek neskonale vděčná. 

Příručka Městem na kolem vznikala zhruba deset let a je založená na webu Prahou na kole. „Web vzniknul kolem roku 2008 a postupně se v něm vytvářel obsah, články. Na základě článků jsme to přetavili v knihu," říká jeden z autorů Jiří Motýl. 

Příručka může být inspirativní jak pro začátečníky, tak pro pokročilé cyklisty. „Třeba v Torontu se cyklisté často setkávají s krádeží sedla. Zamknou si kolo a někdo jim vytáhne sedlo. Kniha tam občas nabízí tipy, jak sedlo zabezpečit. Ať už tak, že si můžou vyměnit rychloupínák za matky, na což by zloděj potřeboval klíč, aby to odšrouboval, nebo se sedlo dá pevně připevnit. Člověk ho zamkne k rámu kusem starého řetězu nebo pevným lankem a pak bez násilné techniky sedlo nejde ukrást. Takovéhle zabezpečení u nás vidím málokdy. Je tam spousta různých dalších drobných tipů.".

Kniha je koncipovaná tak, že hned na začátku jsou základy: jaké si vybrat kolo, jakou pořídit výbavu, je tu také kapitola o bikesharingu nebo o parkování. Ve třetí části pak najdete dopravní předpisy pro cyklisty, cyklistickou infrastrukturu pro laiky, informace k mistrovské jízdě v provozu nebo cyklistickou etiketu. Čtvrtá kapitola je už pro pokročilejší cyklisty – najdete v ní návod, jak jezdit v noci, za šera, za mokra a deště, a dokonce i ve sněhu, co dělat při nehodách nebo při krádeži kola. „Jak člověk postupně čte, měl by se dostávat ke kapitolám pro pokročilejší jezdce až na konec, kde jsou opravdu nějaké perličky pro ty nejodvážnější a nejvytrvalejší. Někomu může stačit klidně i první polovina knihy. Kdo chce jezdit jen čas od času, vůbec zadní kapitoly nemusí využít. A naopak někdo, kdo už jezdí a ví, tak si naopak otevře knihu na konci a najde si pro sebe to své, co ho obohatí," říká Jiří Motýl. 

Smutným faktem zůstává, že v Praze tvoří cyklistická doprava pouhé 2 %. „Odpovídá to zdejším podmínkám. Před 10 lety jsme ale byli jen na nějakém 0,4 %. Není tu dostatečná infrastruktura, která by byla uspokojivá pro většinu cyklistů. Říká se, že Praha je kopcovitá, ale jsou města, která jsou kopcovitá mnohem víc a podíl mají vyšší, třeba Bern má 11 % na cestách. Takže je to opravdu hodně záležitost infrastruktury," popisuje Jiří Motýl. 

Prolistujte si kapitolu Jezdíme za mokra a deště

Tento článek vznikl v rámci speciální spolupráce s Grada Publishing a. s.

 

   Fotografie: Tomáš Vodňanský pro City-dog.cz