Z vystudovaného antropologa majitelem úspěšné brašnářské značky EGGO
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
15.11.2018
Rozhovor

Z vystudovaného antropologa majitelem úspěšné brašnářské značky EGGO

Z vystudovaného antropologa majitelem úspěšné brašnářské značky EGGO
Na Žižkově kousek od Rajské zahrady má svůj showroom a dílnu značka EGGO, která před pár dny oslavila třetí narozeniny. Kromě gratulace jsme zde i vyzpovídali jejího majitele, původně vystudovaného antropologa a skatera Jakuba Jarolíma.

Na Žižkově kousek od Rajské zahrady má svůj showroom a dílnu značka EGGO, která před pár dny oslavila třetí narozeniny. Kromě gratulace jsme zde i vyzpovídali jejího majitele, původně vystudovaného antropologa a skatera Jakuba Jarolíma.

Kubo, letos jste slavili na Žižkově třetí narozeniny. Jak dlouho vlastně značka EGGO funguje? A proč se tak jmenujete?

Byly to třetí narozeniny obchodu, ale už někdy před šesti lety jsem se stěhoval do Mánesovy ulice na Vinohradech a ještě celý rok předtím jsem to šil v podstatě doma na koleni. Název vznikl z mé skateové přezdívky, kdy mi většina kamarádů říkala vejce – egg. Z toho pak vzniklo EGGO.

Jak tě vůbec napadlo šít tašky, peněženky a další kožené doplňky?

Začalo to celkem jednoduše. Chtěl jsem ušít tašku pro svoji holku. Byli jsme spolu na výletě v Berlíně a neměl jsem na tašku, co se jí líbila, tak mě napadlo jí tu tašku ušít. Pak mě to začalo bavit, tak jsem to začal dělat pro kámoše a pak jsem to ze srandy začal prodávat na Fleru.

Jak si se dostal ke kůži jako materiálu? Zkoušel jsi jich víc, nebo jsi věděl, že kůže bude ten správný materiál?

O kůži jsem měl jasno od začátku. Je to materiál, kterej je příjemnej a extrémně trvanlivej.  Znal jsem ho už od malička, protože jsem jako dítě chodil do skautu, kde jsme s kůží občas pracovali. Používáme hovězí hlazenou useň. Useň je půlka – v podstatě je to kůže z půlky krávy a používáme ji na tašky. Ta nejkvalitnější kůže je ze zad – tu používáme na opasky a říká se jí krupón. 

Jaký byl tvůj rozjezd podnikání?

Na začátku jsem všechny peníze dával zpátky a byl jsem šťastnej za každou, i malou objednávku. Rozjelo se to vlastně až díky Fleru. Celej start toho byznysu stál do 3000 Kč, který jsem v té době měl. Byla to hrůza, začínal jsem bez vlastních fotek, webu, jakékoliv propagace.

Kubo, přišel jsi se svojí značkou v době, kdy se z kůže zase stával oblíbený materiál, a vyrojilo se několik značek. Myslíš, že je místo pro další? Nebo je možné trh přesytit? 

Když jsi takhle malej jako já, tak ty lidi si tě najdou a uživí tě to. Lidi, kteří si nás oblíbili, si u nás často kupujou úplně všechno, co nabízíme. Ta myšlenka je o tom, že chceme dělat kvalitní věci, co vydrží. Vlastně si u nás člověk jednou za čas koupí tašku za pět tisíc a může vydržet třeba i 20 let a déle. Takže v tom jsme trošku sami proti sobě. Na druhou stranu lidi, kteří si nás oblíbí, si často u nás koupí i další produkty a často naše věci dávají jako dárky svým blízkým.

Koukal jsem, že každá taška má své šablony, podle kterých se kůže vyřezává. Co se zbytky?

Snažíme se o maximální výtěžnost a řešíme ji pořád dokola. Máme sice dost zbytků, ale spotřebováváme to na malé díly – na řemínky pásky, etc. Nemáme kapacitu na to, všechno zpracovat úplně komplet do posledního zbytku, ale snažíme se maximálně využít každý kousek.

Vzhledem k tomu, že vyrábíš produkty z hovězí usně, jak se k tvým výrobkům staví třeba vegani?

Měl jsem dobrou zpětnou vazbu. Stává se občas, že vegani napíšou, že se jim to líbí a že by to chtěli z vegan materiálu. Bohužel ale náš produkt stojí a padá právě na materiálu, i kvůli konstrukci. A nikdo zatím bohužel neumí kůži napodobit natolik, aby se jí ten umělý materiál vyrovnal. Bohužel, aby to splňovalo naše parametry, tak ještě takový materiál neexistuje. Nechceme se dostat do fáze, že bychom prodávali míň kvalitní produkt za více peněz, protože ty umělé materiály jsou často dražší. Poslední a hodně důležitá věc je, že na to nemáme vybavení a stroje. Museli bychom nakoupit téměř komplet nové nástroje.

Koukal jsem, že máte speciální edici ke sto letům výročí republiky. V čem je tolik speciální?

Vyhráli jsme na Praze 3 minulý rok cenu podnikatele roku a jedna paní si to přečetla v místním plátku a zavolala nám, že její tatínek byl brašnář a jestli bych po něm nechtěl koupit zbylé materiály. Jel jsem se za ní podívat a moc se mi ta kůže líbila, tak jsem ji koupil. Paní mi pak říkala, že její otec se vyučil brašnářem, aby se vyhnul totálnímu nasazení. Pak mu komunisti v roce 1948 vzali živnost a on už dělal jen sem tam brašny doma jako melouchy pro kamarády.

Když jsem tu kůži koupil, tak jsem zjistil, že to je od obchodníka Adalberta Riedla z Třebechovic pod Orebem. Ty dva lidi spolu obchodovali a museli se znát. To už se dneska jen tak nestává. Přišlo mi dobrý, že když je teď ten osmičkový rok, tak že k výročí dáme do oběhu hovězí ušně z roku 48. Ta kůže byla skvěle vydělaná a zakonzervovaná. Paní to měla doma za pokojový teploty v novinách. 

Jak kůži zpracováváte vy? Máte mnoho barevných provedení svých produktů.

Barvíme si to ručně lihovými mořidly. Pak se musí vyleštit a na povrchu zbavit pevnejch částeček a pak se to leští balzámem z včelího vosku. Je to proti vodě, puchření.

Celej start tohoTO byznysu stál do 3000 Kč, kterÝ jsem v té době měl. Byla to hrůza, začínal jsem bez vlastních fotek, webu, jakékoliv propagace.

Dřív jsme tě mohli často potkat na různých design marketech. Jezdíš ještě pořád? Jaké jsou tvoje hlavní prodejní kanály?

Je tu pořád Fler, kde máme velký prodeje. Zásadní je e-shop, showroom a markety jezdíme většinou tak čtyřikrát do roka, a to spíš objíždíme celou republiku. V Praze už nejezdíme, protože tady máme showroom a chceme nalákat lidi sem. Když vyrazíme, tak je pro nás důležitý hlavně Brno, Bratislava,...

Kdo se ti stará o design výrobků? Vymýšlíš ho sám?

Náš design je pro nás důležitý, a tak si všechny výrobky navrhujeme sami. Často je to metodou pokus-omyl. Když jsem vymýšlel první návrhy, tak mě fascinoval materiál, jak je kvalitní a nadčasový. Chtěl jsem, aby to bylo funkční i za 20 let. Přišlo mi, že tady nejsou a dost mi chybí jednoduché a funkční věci. 

Kubo, ví se o tobě, že jsi dlouhou dobu závodně jezdil na skatu. Odráží se to nějak i v tvém podnikání?

Zcela zásadně, hned v několika ohledech. Všichni, co děláme v dílně, se známe hlavně přes skate. Je na nás navázaná komunita a kámoši u nás řeší věci a dárky. Třeba nedávno se nám povedla spolupráce s kamarádem, co má takovej corovej skateshop a dohromady jsme navrhli několik věcí, který jsou spjatý se skateboardingem. Já sám jsem dlouho jezdil závodně a mám v sobě velkou soutěživost, takže jsem se potom, co jsem pověsil prkno na hřebík, potřeboval realizovat jinak... 

Je něco, co bys chtěl ušít, ale zatím sis na to netroufl?

Hrozně dlouho jsem se chtěl naučit šít boty a pár jsem jich ušil, ale dobrý to nebylo. Bohužel teď už na to nemám čas.

Máš nějaký další projekt kromě EGGA?

Chtěl jsem dělat hezký a vkusný BDSM doplňky pod značkou Mňau. Dostal jsem se mezi komunitu, kterou tyhle věci zajímají. Zjistil jsem, že je to buď vlastní kutilství, anebo je to fakt nevkusný. Mám už navrhnutou kolekci, kterou mám hotovou. Máme doménu, web, první kolekci a pak nám trošku ztroskotalo focení, na kterém to celé stojí.Už jsem v tomhle směru dělal hodně zakázek. My jsme na dílně v podstatě schopní speciálně udělat cokoliv, co dokážeme vyrobit. Teď třeba děláme sem tam sedla na motorky přes dalšího kamaráda, který vlastní motorkářskou dílnu. 

EGGO showroom

Adresa: U Rajské zahrady 965/6, 130 00 Praha 3

Otevírací doba: Po–Pá: 14:00–20:00, So: 11:00–16:00

E-shop: eggobag.com

   Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz