Zahájení rekonstrukce nádraží Bubny se posune minimálně o rok
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
16.07.2019

Zahájení rekonstrukce nádraží Bubny se posune minimálně o rok

Zahájení rekonstrukce nádraží Bubny se posune minimálně o rok
Vyjížděly odsud židovské transporty do nacistických vyhlazovacích táborů. Dnes je to chátrající polorozpadlá budova nádraží Praha-Bubny, která roky čeká na významnou rekonstrukci. A nyní to vypadá, že si bude muset ještě nějakou dobu počkat.

Vyjížděly odsud židovské transporty do nacistických vyhlazovacích táborů. Dnes je to chátrající polorozpadlá budova nádraží Praha-Bubny, která roky čeká na významnou rekonstrukci. A nyní to vypadá, že si bude muset ještě nějakou dobu počkat.

Zatím největší zdržení způsobuje fakt, že Praha zatím nevypsala výběrové řízení na zhotovitele celé rekonstrukce. Navíc není hotová prováděcí studie, bez které nelze výběrové řízení vypsat. „Už to řeším šest let. Peníze sice jsou, ale hlavní problém je administrativa, lhůty. To není tím, že by to někdo bojkotoval, jde o ten složitý systém schvalování,” říká ředitel Památníku Šoa Praha Pavel Štingl. Právě Památník byl založen jako obecně prospěšná společnost za účelem rekonstrukce holešovického nádraží Bubny.

Na konci května se na tiskové konferenci sešli zástupci všech dotčených úřadů včetně Prahy 7, magistrátu hlavního města Prahy či ministerstva kultury a veřejnosti oznámili, že investují 150 milionů korun do rekonstrukce nádraží Bubny. A že stavět by se mohlo začít ještě letos.

Po pěti letech vyjednávání, posouvání termínů zahájení stavby, shánění financí a nezbytných povolení se jednalo o zásadní posun v oblasti plánované modernizace objektu. Nyní je jasné, že se letos určitě nezačne. „Na konci května to opravdu vypadalo, že se ještě letos začne stavět, ale teď si vůbec netroufám odhadovat, kdy rekonstrukce nakonec začne,” tvrdí Štingl.

Nebylo také jasné, jakou právní formu bude mít nově vzniklý Památník. „Bude to zapsaný ústav. A také jsme se dohodly, že to nebude na magistrátě spadat pod oblast kultury, ale pod oblast vzdělávání," říká zastupitelka Mariana Čapková coby šéfka Výboru pro výchovu a vzdělávání. Také Raková potvrzuje, že se letos zahájení rekonstrukce nestihne, ale to zpoždění nebude nijak dramatické.

Magistrát přitom v oficiálním vyjádření trvá na tom, že zahájení stavby se letos stihne. „V květnu jsme zahájili přípravu výběrového řízení na dodavatele prováděcího projektu,” říká Vít Hofman coby mluvčí mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy. Kdy se úřady vypíší výběrové řízení ale neupřesnil. Štingl předpokládá zdržení minimálně o rok.

Budovu nádraží Praha-Bubny z roku 1923 převzala před třemi lety Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do svého majetku spolu s dalšími šestnácti sty nádražními budovami po celé republice. S Památníkem Šoa Praha se nakonec SŽDC dohodla, že objekt dlouhodobě bezplatně zapůjčí hlavnímu městu. Právě tato dohoda se SŽDC coby majitelem pozemku znamenala průlom, bez kterého by se rekonstrukce vůbec nemohla uskutečnit.

Cílem rekonstrukce je, aby vzniklo místo pro stálou expozici o holocaustu, ale také prostor pro přednášky, vzdělávání, dočasné výstavy a rozjímání. „U nás není systematická prevence proti současným projevům antisemitismu a neonacismu a to se musí změnit,” vysvětluje Štingl snahu o vybudování Památníku Ticha, jak se projekt rekonstrukce nazývá. Společnost Památník Šoa přitom už nyní pořádá v Bubnech i jinde výstavy a další osvětové akce, které se snaží přinášet poučení z minulosti pro budoucí generace.

Ve výběrovém řízení na budoucí podobu nádražní budovy vyhrálo architektonické studio ARN. Z interiéru zůstane zachováno jen schodiště, hala a perón coby symboly místa, kde v polovině minulého století proběhly desítky tisíc tisíc tragických osudů, v letech 1941 až 1945 bylo odsud transportováno téměř 50 tisíc židů do Terezína a dalších nacistických vyhlazovacích táborů.

Vznikne padesát metrů dlouhý sál určený pro stále i dočasné expozice. Okna budou zaslepena betonovými odlitky historických oken a do interiéru má proudit světlo pouze z proskleného stropu, jak ukazuje vizualizace. Historickou stavbu nádraží také chápeme jako jeden z exponátů, vystavěli jsme na ní takový sarkofág,” popisuje architekt Michal Krejčí.

Měla by vzniknout i nová železniční zastávka u metra Vltavská, která nahradí bubenské nádraží. A součástí je nové pojmenování ulice vedoucí kolem památníku. „Navrhli jsme zároveň pražské místopisné komisi, aby byla Wintonova,” poznamenal Štingl.

Nezávisle na rekonstrukci nádraží Bubny se bude postupně modernizovat i přilehlé okolí, což je největší brownfield centrální části Prahy. Vlastní ho developerská společnost ORCO, která zde společně s městskou radou plánuje výstavbu bytů, kanceláří, obchodů či zdravotnických zařízení.

Součástí projektu s plánovanými investicemi v řádu desítek miliard korun je dále moderní vlakový přestupní terminál na Vltavské a velké množství zeleně. Na rozdíl od rekonstrukce samotné nádražní budovy je modernizace okolí v začátcích. Se zahájením stavby se počítá nejdříve za pět let.

 

Fotografie: Magistrát hlavního města Prahy