Začali vyrábět plnohodnotné jídlo do kapsy. Teď s ním míří na Amazon
City-Dog.cz | pražský žurnál
0
02.07.2019

Začali vyrábět plnohodnotné jídlo do kapsy. Teď s ním míří na Amazon

Začali vyrábět plnohodnotné jídlo do kapsy. Teď s ním míří na Amazon
Vynikající plnohodnotné jídlo v praktickém cestovním balení anebo extrémně zdravá svačinka, která vám možná nebude chutnat? Na projekt Pokeat se můžete dívat různě. V každém případě má tento byznys s jídlem na cesty slušně našlápnuto. Po roce fungování hlásí milionové tržby a chystá vstup na zahraniční trhy.

Vynikající plnohodnotné jídlo v praktickém cestovním balení anebo extrémně zdravá svačinka, která vám možná nebude chutnat? Na projekt Pokeat se můžete dívat různě. V každém případě má tento byznys s jídlem na cesty slušně našlápnuto. Po roce fungování hlásí milionové tržby a chystá vstup na zahraniční trhy.

Vypadá to jako oblíbená kapsička s ovocnou přesnídávkou, kterou rodiče řeší svačinky pro své děti během cestování, procházek nebo jízdy autem. Ale chutná to o poznání jinak. Zapomeňte na cukr a výraznou sladkou chuť. Pokeat je jídlo, které obsahuje všechny potřebné živiny a je stoprocentně přírodní. Není ho třeba připravovat. Stačí ho vzít a jít.

Chcete-li tedy skloubit hektický pracovní život se zdravým stravováním, Pokeat je možná přesně pro vás. Využijete ho i na cestách, má vysoký obsah bílkovin, vlákniny a Omega3. Není v něm žádná škodlivá chemie a je vhodný i pro lidi s intolerancí na lepek. „Vyrábí se v České republice a zároveň je lokální i velká část použitých surovin,“ zdůrazňuje šéf a jeden ze zakladatelů projektu Pokeat Michal Kočí. „Jsem přesvědčený, že pokud bychom snížili kvalitu a soustředili se více na byznysovou část, máme mnohem větší úspěch, ale to nechceme,” dodává. Měsíčně prý prodávají čtyři až pět tisíc kapsiček.

Věci (ne)narvaný cukrem

Cena jedné kapsičky začíná na 85 korunách. Čím více jich v balení koupíte, tím výhodněji cena za jeden pokrm vychází a můžete se dostat na 65 korun za kus. V portfoliu značky Pokeat, která patří pod společnost Future Foods jsou zatím čtyři příchutě těchto svačinek. Můžete vyzkoušet variantu skořice, limeta, višeň a rybíz. V kapsičkách najdete samé zdravé vychytávky jako chia olej, lněný olej, pohanka, čirok nebo inulin z čekanky. „Už brzy bychom chtěli naše produktové portfolio rozšířit o další výrobky,” říká Kočí. Jde například o čaje nebo kapsle pro sportovce. „U nás nenajdete žádný maltodextrin nebo sójový protein, jejichž jediná výhoda je nízká cena,“ připomíná Kočí.

Je to móda. Dnes každý chce být start-up, mít investora a bez něj neumí udělat nic, co by zákazníci ocenili a co by uměl prodat.

Firma se prý zatím obejde bez investora. „Je to móda. Dnes každý chce být start-up, mít investora a bez něj neumí udělat nic, co by zákazníci ocenili a co by uměl prodat,” říká Kočí a pokračuje: „Chápu, když někdo potřebuje dvacet milionů, pak se bez investora neobejde, ale nerozumím, když někdo hledá investora na 300 až 500 tisíc. To na mě působí tak, že si nevěří natolik, když si na to nepůjčí sám,” myslí si. Právě počáteční investice v řádu stovek tisíc korun byla i případ projektu Pokeat.

Investora ale Pokeat odmítá i z obav, že by nový společník přinesl tlak na zisk a to na úkor kvality. „Oslovila nás jedna nadnárodní firma, chtěli poskytnout výrobní prostory a mít nějaký podíl v mladém inovativním start-upu, aby mohli tvrdit, my jsme ti hodní, co už nedělají jen věci narvaný cukrem. Odmítli jsme,” vypráví Kočí.

Desítky milionů ročně

Před měsícem začala produkty Pokeat prodávat společnost Alza. „Zajímají nás i prodejci jako Košík nebo Rohlík. Do řetězců nechceme,” říká Kočí. „Jednáme nyní i o tom, že by nás prodávaly velké outdoorové obchody,” dodává. Pokeat se v současné době nejvíc prodává v cyklistických obchodech. Společník a spoluzakladatel projektu Petr Vakoč je totiž úspěšný profesionální cyklista, účastník Tour de France, Olympijských her a vítěz mnoha závodů.

Ještě letos chce firma vstoupit v plné síle na slovenský a maďarský trh. Tím ovšem plány na rozvoj nekončí. Snem mnoha obchodníků je prodávat na Amazonu, i Pokeat se na tohle velké sousto chystá. Je to ale nesmírně náročná příprava, říká Kočí. Je to práce pro jednoho člověka na plný úvazek, proto je nezbytné, prodávat tam slušné objemy, ne jednotky, vysvětluje. Navíc v případě potravinářských výrobků chce Amazon vlastní laboratorní testy a celý proces schvalování produktu je velmi náročný. Amazon má rovněž celý systém pravidel, který je třeba perfektně zvládat. Na dotaz zákazníka, objednávku či jiný požadavek musí prodejce reagovat okamžitě, jinak se to projeví na hodnocení prodejního účtu. „S tím, co plánujeme, jsme schopni dělat obraty desítky milionů korun ročně,” myslí si Kočí. „Jsou tady firmy, které dělají obyčejné tyčinky, kde máte tři chemický složky, a prodávají je za sto milionů korun, tak to si pak člověk řekne, kde je ten strop v tržbách,” naznačuje. Na Amazonu by se prý značka Pokeat mohla objevit už za rok.

První kapsičku prodali loni v dubnu. Více než rok trvaly veškeré přípravy. Na začátku celého projektu stáli dva mladí nadšenci Kočí a Vakoč. Kočí pracoval jako marketingový stratég, Vakoč je profesionálním cyklistou. A spojuje je nadšení do zdravého životnímu stylu a jídla. Poznali se v cyklistickém týmu Dukla Praha, když jim bylo patnáct let. „Dlouho jsme se bavili o možnostech podnikání v segmentu zdravé stravy. Petr je profesionální cyklista a velký milovník jídla. Výživě rozumí, neznám nikoho, kdo by přečetl tolik knížek a studií, neustále spolupracuje s výživovými poradci. Já zase dokážu věci zorganizovat a poskládat, aby fungovaly. Skvěle se doplňujeme,” říká dnes Kočí, jak vznikla značka Pokeat. „Zdravé jídlo má smysl, dali jsme na to všechny naše úspory,” tvrdí. Kapsičku jí hlavě na cestách nebo když spěchá a nestihne se v klidu najíst. „Nikoho ale nenabádáme, aby s ní nahrazoval jídlo,” říká mi v kavárně, zatímco si pochutnává na míchaných vejcích.

 

Fotografie: Anežka Svobodová pro city-dog.cz