Pec pod Sněžkou kolabuje, Klínovec praská ve švech. Lyžařům dochází trpělivost
City-Dog.cz | pražský žurnál
81
24.02.2020

Pec pod Sněžkou kolabuje, Klínovec praská ve švech. Lyžařům dochází trpělivost

Pec pod Sněžkou kolabuje, Klínovec praská ve švech. Lyžařům dochází trpělivost
Víc lyžařů než unesou sjezdovky, všude fronty a neustále bující výstavba. České hory praskají ve švech a radost z návštěvy tuzemských zasněžených kopců se začíná vytrácet. Také máte tento pocit? A raději volíte alpské kopce než přecpané Krkonoše?

Víc lyžařů než unesou sjezdovky, všude fronty a neustále bující výstavba. České hory praskají ve švech a radost z návštěvy tuzemských zasněžených kopců se začíná vytrácet. Také máte tento pocit? A raději volíte alpské kopce než přecpané Krkonoše?

Musíte se vrátit zpátky dolů a dojet skibusem, hlásí řidič sněžného skútru před hlavním parkovištěm pro lyžaře v Peci pod Sněžkou. Je krátce před půl devátou ráno a není kde zaparkovat. Zajet přímo ke sjezdovce s tím, že jen vyložíte děti a hned zase odjedete pryč? Vyloučeno. Nepustí vás. Ale zase můžete být rádi, že jste se do hor vůbec dostali. Pár dní před koncem roku policie kvůli kolapsu dopravy zcela uzavřela příjezdové komunikace do Špindlerova mlýna a Pece pod Sněžkou.

Stejné to bylo v Krkonoších i první únorový týden. Doprava kolabovala tak, že musela přijet policie. V Peci policisté vraceli auta před středisko. Ucpané byly příjezdové komunikace i do Špindlerova Mlýna a Janských Lázní.

České hory praskají ve švech. Obří fronty u vleků se staly běžným standardem. Do restaurace se bez rezervace nedostanete, chcete-li se najíst, zbývá vám přehlídla smažených pochutin za ceny, které si účtují špičkové restaurace. Za plné ceny jezdíte i tehdy, když je v provozu jen jeden vlek a to ještě ve společnosti sněžných děl puštěných na plné obrátky.

Pec pod Sněžkou má oficiálně jen 619 stálých obyvatel. Počet turistů, který denně tuto lokalitu navštíví během jednoho dne velmi často přesahuje i deset tisíc. Ubytovací kapacity jsou vyprodané dlouho dopředu a výstavba s vidinou tučných zisků stále zažívá zlaté časy. Bohužel na úkor parkovacích míst. Jedete-li si zalyžovat jen na jeden den, nezaparkujete.

V nedalekém Špindlerově mlýně vás zase spolehlivě dokáže odradit fakt, že skvělá moderní vyhřívaná šestisedačková lanovka na horu Svatý Petr stojí při každém silnějším poryvu větru. Tři roky po sobě se nám stalo, že ze čtyřech strávených dní v lyžařském areálu Špindlerův mlýn jezdila tato lanovka kvůli silnému větru jen dva dny.

Kdyby tam bylo dvoulano, lanovka silný vítr zvládne, řekl nám místní vlekař. Namísto dvoulanového oběžného systému, tedy že samotná sedačka je uchycena na dvou lanech, se vybral levnější jednolanový. Vlekař se nebál ani zmínit, kolikrát už ten rok lanovka kvůli větru stála. Zda byla opravdu levnější cena důvodem, že na Svatý Petr jezdí sedačka jen na jednom laně, jsme neověřovali. Do Špidlu jsme přestali jezdit.

Ale abychom nekritizovali jen Krkonoše. Ty totiž nejsou žádnou výjimkou. Třeba svahy krušnohorského Klínovce se výstavbou sedačkových lanovek a rozšířením jižní sjezdovky proměnily v obří skiareál. Hora Klínovec není nafukovací, počet lyžařů tedy daleko přesahuje kapacity sjezdovek a lyžování v této lokalitě je v současné době jen pro silné povahy. A takhle bychom mohli pokračovat.

Jednoduché to nemají ani milovníci běžkového lyžování. Znáte Horské sedlo mezi Šerlichem a Velkou Deštnou? Je to oblíbené nástupní místo na turistické a běžkařské trasy na hřeben Orlických hor. Sice je tam parkoviště, ale doprava tam kolabuje každý víkend. Místo nezvládá nápor turistu, ti parkují, kde se dá.

Zcela logicky tak působí aktuální zpráva z oblasti cestovního ruchu. Totiž že zájem o pobyty v alpách v letošním roce extrémně vzrostl. Nejvíc prý láká Rakousko a to logicky díky příznivé dojezdové vzdálenosti a srovnatelným cenám. Dochází českým lyžařům trpělivost? Anebo už si na přecpané hory v zvykli a do Alp míří spíš kvůli lepšímu počasí? A jaké máte zkušenosti z českými horami vy? Jezdíte raději do Alp?

 

Fotografie: Unsplash.com