up_icon

Lidé

facebook twitter mail

Překupníci z nás mají až 400 tisíc ročně, říká šéfka Dejvického divadla

05.05.2019 / AUTOR: Petra Jaroměřská

Oblíbená divadelní scéna vytáhla do boje proti drahým přeprodejům vstupenek.

Je to už víc než pět let. Několik měsíců po sobě se mi nedaří koupit lístky na představení 39 stupňů. Skvělá komedie v podání souboru Dejvického divadla podle předlohy stejnojmenného špionážního filmu Alfreda Hitchcocka. Došla mi trpělivost a volám do firmy, co má zadané celé představení. Ptám se, zda obsadí celé divadlo, drze navrhnu, že bych si od nich případně koupila dva lístky. Vše klaplo a o několik dní později už si jdu do pokladny Dejvického divadla vyzvednout vstupenky. Za běžnou prodejní cenu.

Věřte mi, milovníci Dejvického divadla mají pro něco takového naprosté pochopení. Ostatní si leda tak zaťukají na čelo. Pravdou ale je, že nízká kapacita divadla s počtem 130 míst v kombinaci s výjimečným souborem a skvělým repertoárem udělaly ze vstupenek na tuto divadelní scénu nedostatkové zboží. A to už v době, kdy se herci Dejvického divadla neobjevovali v každém druhém seriálu či filmu. Živná půda pro překupníky, kteří jsou ochotni vystát si frontu nebo si ohlídat předprodej, a potom vstupenku výhodně střelit.

Na internetu bylo možné koupit vstupenky za dvojnásobek původní hodnoty už před deseti lety. A pokud jste někdy večer spatřili v Dejvicích před divadlem frontu tvořenou stany, pak jste neměli vidiny. To jen druhý den ráno začínal předprodej lístků na pokladně nejoblíbenější pražské divadelní scény a skalní fandové ochotní spát na chodníku si chtěli zajistit místo, aby se na ně dostalo.

Pěkně exemplárně

Nyní došla vedení Dejvického divadla trpělivost. Minulý týden se rozhodlo nevpustit na představení majitele vstupenek, které byly přeprodávány za vyšší cenu, než za kterou ji nabízí samotné divadlo. „Řešíme to už roky, poslední měsíc se nám ale stalo, že překupníkům se nějak podařilo obelstít náš on-line systém,“ popisuje situaci ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková. „Je to sice trochu boj s větrnými mlýny a uvědomujeme si, že tím nejvíce potrestáme ty, kteří si vstupenky a asi za nemalé peníze koupili, nikoliv překupníky. Ale pokud bude ve všeobecném povědomí, že se k nám do divadla s takto získanými vstupenkami nemusí všichni dostat, neděláme si iluze, že zachytíme vše, tak to překupníkům aspoň trochu znepříjemníme,“ dodává.

Všem říkám, ať to zkusí na blind, to máte vysokou pravděpodobnost. Opravdu!

Ještě v době zveřejnění tohoto textu bylo možné na jednom online bazaru koupit dva lístky na květnové představení Elegance molekuly za 1600 korun, původní prodejní cena dvou lístků přitom vychází na zhruba polovinu. Vyčíslit případnou škodu není podle šéfky divadla jednoduché. „Pokud tím myslíte, kolik by divadlo získalo, kdyby vstupenky samo prodávalo za navýšenou cenu jako překupníci, tak to může být za rok mezi 300 až 400 tisíci korunami,“ odhaduje.

Máte-li tedy lístky na představení Racek na tuto sobotu do Dejvického divadla do sedmé řady na sedadlo s číslem sedm, osm, devět nebo deset, hru určitě neuvidíte. Nedostanete se do sálu. To samé platí pro držitele konkrétních dvou vstupenek na hru Absolutno, Interview a Spřízněni volbou. Patří totiž k těm, co neváhali za lístek utratit vyšší než prodejní cenu, a tudíž se stali terčem zájmu překupníků, říká vedení divadla s tím, že je velmi pravděpodobné, že okruh vstupenek, jejichž majitelé nebudou vpuštěni do sálu, bude rozšířen.

„Našim cílem je zabránit obohacování překupníků. Pokud nebudou kupovat vstupenky překupníci, zvyšuje se možnost, aby si vstupenky koupili opravdu ti, kteří na představení přijdou. A to za běžnou standardní cenu. Víme, že je naše divadlo malé, proto to k tomuto navyšování svádí, ale přesto s tímto postupem hluboce nesouhlasíme,“ říká Kejkrtová. Jenže překupníci mají značný náskok a slova ředitelky o boji s větrnými mlýny byla více než trefná. Stačí totiž, aby ziskuchtivci neuváděli v inzerátu místo, na které daný lístek prodává, a divadlo nemá šanci odhalit, která vstupenka byla přeprodána za vyšší cenu. 

Duch Dejvickýho divadla!

O zdražovaní divadlo vubec neuvažuje. Nejdražší vstupenka na představení Dejvického divadla vychází na 490 korun. „Nechceme, aby návštěva našeho divadla byla z finančních důvodů výlučnou záležitostí,“ vysvětluje šéfka dejvické scény a dodává: „Pochopitelně výrazné zdražení může navíc vyřadit z návštěvníků střední a nižší třídu včetně studentů či seniorů, což se sice dá řešit slevami, ale opět narážíme na malou kapacitu divadla, takže je u nás obtížné stanovit i více cenových pásem s větším cenovým odstupem, jako tomu je u velkých scén.“

Úvahy o přestěhování na větší scénu ředitelka rovněž vylučuje.  Je to více než pět let, co se na Praze 6 mluvilo o stavbě, jejíž součástí měl být i sál s prostory, kam by se mohlo divadlo přestěhovat. Sešlo nejen ze stavby, ale i z úvah o stěhování. „Xkrát jsme se o tom bavili, sice bychom mohli uspokojit více diváků, ale nakonec jsme se shodli, že k tomu není vůle. Divadlo vzniklo tady, má svoje kouzlo, hry jsou dělané na náš prostor a když se o tom bavíte se souborem, zjistíte, že by pak taky divadlo mohlo zaniknout,“ vysvětluje.

Konkrétní vstupenky, jejichž majitelé nebudou vpuštěni do sálu, zveřejnilo divadlo na svých internetových a facebookových stránkách, kde se reakce na snahu divadla zatočit s překupníky velmi rychle stočily k tématu zda a jaká divadla dotovat. Roční rozpočet divadla totiž činí 49,6 milionů korun, přičemž příjmy z vlastní činnosti a prostředky ze soukromých zdrojů pokryjí pouze polovinu, jak uvádí poslední výroční zpráva. Zbytek vychází na granty z veřejných zdrojů. Za to se ale divadlo chlubí obsazeností 99,49 procenta.

S překupníky bojují i jiná divadla. „Vnímáme to jako nešvar. Poškozuje to dobré jméno divadla, ale my se s tím nesetkáváme v takové míře jako Dejvické divadlo, protože máme mnohem větší kapacitu,“ říká Radim Vaněk, obchodní šéf Divadla Kalich, které se chlubí tím, že žádné granty či dotace nepotřebuje. Jenže zároveň disponuje kapacitou 430 míst a s tím se na provoz vydělává snadněji.

Na blind, to je tutovka

Ale zpátky k Dejvickému. Kdo někdy zkoušel kupovat vstupenky, ví, že v případě online prodeje, kam jde polovina lístků na dané představení, je vyprodáno během pár vteřin. Právě zde prý našli překupníci slabinu, neboť se jim podařilo lístky zarezervovat několik vteřin před tím, než vstupenky šly v danou hodinu do prodeje. Navíc rostl počet podezřelých emailových adres. Na první pohled šlo o stejné adresy, lišily se pouze jedním číslem a dařilo se jim rezervovat víc lístků, než oficiálně systém povoluje.

Druhá polovina vstupenek na dané představení jde do prodeje na pokladnu, kde si pěkně musíte vystát frontu. Když si ji vystojíte, můžete si koupit pouze dva lístky. Chcete-li čtyři, musíte stát ve frontě dva. Ale přijďte včas, možná raději o den dřív. „Prodejní systém řešíme více jak 15 let. Nelze dát vše na on-line, protože tím bychom znevýhodnili zájemce starší pětapadesáti, kteří nežijí v on-line světě tak intenzivně, jako mladší návštěvníci. A vzhledem k tomu, že on-line předprodej trvá pár desítek vteřin, je tato obava diskriminace oprávněná,“ vysvětluje Kejkrtová. Dát naopak všechny vstupenky do přímého prodeje u pokladny by zase podle ní diskriminovalo ty, kteří nemohou z časových důvodů nebo proto, že nebydlí v Praze, do té fronty přijít. „Některé vstupenky také dražíme právě pro ty, kteří jsou ochotni dát více, než je běžná cena, ale vydražené částky nad původní cenu vstupenek poskytuje náš dražitel na charitativní projekty, kde je Dejvické divadlo partnerem,“ popisuje systém Kejkrtová.

Počet vstupenek, co se dostanou do prodeje, navíc snižují předplatitelé. „Všechny tyto varianty kombinujeme v takovém množství, aby to bylo alespoň nějak spravedlivě rozděleno. Pokud tedy víte ještě o jiném způsobu prodeje, o kterém bychom měli uvažovat, rádi si necháme poradit,“ naznačuje Kejkrtová a uzavírá: „Všem říkám, ať to zkusí na blind, to máte vysokou pravděpodobnost. Opravdu. Takže před představením na blind, a je to tutovka.“

 

   Fotografie: Hynek Glos, archiv Dejvického divadla

commentkomentáře
A. Kryl
07.05.2019 11:24
A. Kryl
20.02 09:20
Myslím, že bránit se překupníkům lze např. následující evidencí vstupenek: Prodávat jen 1 či 2 vstupenky, pouze kupujícímu, který se prokáže občankou a jeho jméno napsat na vstupenky. Při vstupu se kupující vstupenek opět prokáže občankou. Vstupenky, které by neměl možnost využít, kupující vrátí na pokladnu divadla. Vymyslet lze jistě i jiné vhodné způsoby obrany proti překupníkům.

Jaroslav
07.05.2019 22:09
Jaroslav
20.02 09:20
Zveřejněním rady, že když přijdete "na blind", máte vysokou pravděpodobnost úspěchu, byla podle mě tato možnost zlikvidována.

Lukáš
08.05.2019 20:00
Lukáš
20.02 09:20
Všichni vymýšlí jen hovadiny, jak zabránit přeprodeji lístků? Ale co takhle jen obyčejně zvýšit cenu, jak se to dělá v normální kapitalistické ekonomice? WIN-WIN pro divadlo i diváky.

Libor
09.05.2019 18:24
Libor
20.02 09:20
Bože. Nevím jestli není paní ředitelka na hlavu. Trestat chudáky diváky, kteří koupí lístek za vyšší cenu. Její online systém je špatný, ne na každého se dostane. A někdo, kdo chce vidět představení, tak zaplatí i dvojnásobek. A pak jej pořadatelé nepustí do sálu. Logika pánů umělců. To je tak těžké? .... v 21. století udělat účet na webovém rozhraní? Člověk udělá objednávku na své jméno. Zakoupí nějaký maximální počet vstupenek (třeba 2-4 max). A u první objednávky bude muset jít do divadla na pokladnu (třeba před představením nebo kdykoliv jindy) a předložit OP. Tzv. kontrolní aktivace účtu, ověření, verifikace nebo něco takového. Tím se vytvořený účet člověka potvrdí a aktivuje zkontrolováním OP. Příště bude moct takový člověk zakoupit vstupenku online bez tohoto ověřování na pokladně. OP bude nějakým způsobem propojen s jeho účtem. Potom budou všechny online lístky na konkrétní lidi a v případě nějakých překupníků bude divadlo přesně vědět, kdo a jaké místo si online koupil. Souhlasím s tím, že pokud nepustí diváka do sálu, je to na ČOI, policii nebo jiný státní orgán

S313
09.05.2019 20:06
S313
20.02 09:20
Nejdražší vstupenka 490, málo míst, a paní naříká, že jí utíkají peníze a lidi na vstupenky čekají ve stanech? To si snad dělá srandu :D tak ať zvýší cenu, diváky mít bude... fakt netuším, z čeho platí herce při těchto tržbách... jako vážně, tuhle cenu bych čekal spíš v Brně nebo Ostravě...

Neřeknu
10.05.2019 22:22
Neřeknu
20.02 09:20
Kdybych měla platnou vstupenku a oni mi u pokladny řekli, že mě tam nepustí, tak bych si nechala zavolat paní ředitelku a následně policii. Jestliže si neumí ohlídat svůj online systém, je to jejich problém. Pokud je někdo ochoten zaplatit u překupníka dvojnásobek, jeho věc, ale pořád získal platnou vstupenku a měl by být do sálu vpuštěn. Navíc si divadlo opravdu nemůže být jisté, kdo tu vstupenku má od překupníka a kdo ne. Takže palec dolů nápadům paní ředitelky, na svém místě s takovými názory nemá co pohledávat...

Radka
17.05.2019 06:21
Radka
20.02 09:20
Chci se zeptat: ti důchodci, kteří nezvládají online nákup - jak zvládají tu noc ve stanu? A ti, kteří přijdou na blind - ti se posadí na místa těch, kteří si koupili vstupenky za dvojnásobek a proto nebyli vpuštěni?

Jiří Kejkrt
21.05.2019 07:43
Jiří Kejkrt
20.02 09:20
To jsou všechno jen takové akademické kecy. Respektuji, že cenová politika je věc zřizovatele a vedení, ale: Je nestydaté nechat se dotovat prostřednictvím města nebo ministerstva daňovými poplatníky, a pak nevyužít možnost dostat za vstupenky lepší peníze. Jiná pražská divadla mají ceny i třeba 1500,- (např. Studio Dva, Vše o mužích) a přestože disponují větším hledištěm, mají vyprodáno - a nezdá se, že by tam chodili pracháči a jiní pakulturní návštěvníci. Nelze vyloučit, že nějaký ten překupník se tam i tak vyskytne, ale už to není ten vejvar, jako v uměle vyvolaném šíleném převisu poptávky nad nabídkou v případě DD. Zkrátka, kultura v podání DD má nějakou cenu a je velmi diskutabilní ji za podpory všech poskytnout za zlomek ceny těm, kdo mají čas stanovat na ulici, nebo mají superrychlé připojení na internetu. Pěkný den.

08.05.2019 12:52
Libor Zvolánek
20.02 09:20
Myslím, že divadlo řeší něco , co není v jeho kompetenci. Mají podezřelé e-mailové adresy a podezření na podvod? Ať to řeší Policie, případně Finanční úřad. Ale nepustiti diváka do divadla s platnou vstupenkou? Myslím, že by si na mě měla posvítit ČOI a podobné věci jim zarazit. Případně i jiné orgány, neboť mám-li platnou vstupenku a nebudu vpuštěn, byl jsem podveden a okraden.

přihlásit se pomocí
nebo komentujte bez registrace
Přestat odpovídat

favouritnejčtenější

Našli jsme vakcínu proti koronaviru, tvrdí rumunští vědci

Nový lék se začíná okamžitě testovat.…

heart

Líbil se vám tento článek?
Podpořte nás!

Jsme nezávislé médium bez velkých investorů či zahraničních vlastníků. Proto budeme rádi, pokud nám projevíte svou přízeň prostřednictvím malého příspěvku. Děkujeme!

Podpořte nás a pošlete nám:
Zavřít nemám zájem close
heart

Líbí se vám náš obsah?
Podpořte nás!

Jsme nezávislé médium bez velkých investorů či zahraničních vlastníků. Proto budeme rádi, pokud nám projevíte svou přízeň prostřednictvím malého příspěvku. Děkujeme!

Podpořte nás a pošlete nám:
Zavřít nemám zájem close
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace
popupClose