up_icon

Téma

facebook twitter mail

Vlakem na letiště pod půlhodinu? Stále jen sen

23.11.2020 / AUTOR: Jan Boček

Jednoduchá, přímá a komfortní, taková má být za osm let cesta na ruzyňské letiště.

Jednoduchá, přímá a komfortní, taková má být za osm let cesta na ruzyňské letiště. Říká to aspoň projekt IPR Praha a hlavního města, který se představil na webu campuj.online. Modernizovaná železniční trať, která spojí centrum města a jeho severozápadní část má vést z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt, pokračovat přes holešovické Bubny, dále do Dejvic a na okraji Prahy buď odbočit k letišti, nebo se nechat dovézt až do Kladna.
 
Do největšího města Středočeského kraje se dá dopravit vlakem i v současné době, spojení je však zajištěno pouze jednokolejnou tratí, což značně omezuje kapacitu i technickou kvalitu dráhy. Díky rekonstrukci a novostavbě nového úseku pod Ořechovkou a plné elektrifikaci trati bude cestování mezi středem Prahy, Dejvicemi a Kladnem rychlejší a dostupnější, a krom toho budou všechny nové zastávky bezbariérové. Elektrifikace umožní nahradit zastaralé motorové vozy jejich novějšími a ekologičtějšími nástupci. Součástí celkové modernizace kolejí bude výstavba odbočky na Letiště Václava Havla. Hlavní město se tak zařadí mezi metropole, které svým občanům a turistům nabídnou přímé spojení vlakem z letiště do centra a zpátky. 
 
První ze sedmi úseků trati určených k modernizaci je téměř dokončený. Jedná se o Negrelliho viadukt, po kterém projíždí vlaky přes Vltavu a Karlín od roku 1850. Jelikož most nikdo po dobu jeho užívání výrazně nerekonstruoval, bylo nyní nutné do chátrající stavby výrazně zasáhnout a prodloužit její životnost alespoň o dalších 170 let. Oprava a obnova by se dala přirovnat k restaurování, jelikož při práci na kulturní památce, za kterou byl Negrelliho viadukt prohlášen, je třeba postupovat velmi šetrně a pod přísným dohledem památkářů. Díky moderním technologiím zásahy do železničního mostu snížily jeho hlučnost, zlepšily kvalitu cestování i technického stavu a zvýšily bezpečnost jízdy. Rekonstrukce byla důležitým krokem pro celkový rozvoj tranzitní dopravy a veřejné dopravy v Praze s návazností na obslužnost Středočeského kraje.
Letos na podzim byl po téměř tříleté rekonstrukci otevřen nejstarší železniční most v Praze - Negrelliho viadukt. Zdroj: IPR Praha
 
Podle informací zadavatele projektu, Správy železnic, bude vlak z centra do Kladna vyrážet ve špičce každých 10 minut a do cíle dorazí za půl hodiny. Traťová rychlost dosáhne v Praze až 120 km/h a mimo Prahu pak 160 km/h. Aby byl zmírněn dopad stavby na hustě zastavěné oblasti, budou koleje v úseku mezi Výstavištěm a Nádražím Veleslavín vedeny pod zemí. Velkým přínosem trati bude zvýšení kapacity vlaků a z toho plynoucí zmírnění vytíženosti silnic. Železnice by měla ulevit zejména Evropské ulici, Vítěznému náměstí a navazujícím silničním tepnám. U některých stanic, například u Dlouhé Míle, Nádraží Veleslavín nebo na konečné v Kladně, bude pro dojíždějící vybudováno také parkoviště P+R, ze kterého se budou řidiči moci pohodlně vypravit vlakem dál do velkoměsta. Masarykovo nádraží, Bubny, Výstaviště, Dejvice, Veleslavín, Liboc, Ruzyně, Dlouhá Míle, Letiště Václava Havla, Pletený Újezd. Která zastávka bude ta vaše?

 

   Fotografie: IPR Praha, city-dog.cz.

commentkomentáře
přihlásit se pomocí
nebo komentujte bez registrace
Přestat odpovídat

favouritnejčtenější

Našli jsme vakcínu proti koronaviru, tvrdí rumunští vědci

Nový lék se začíná okamžitě testovat.…

heart

Líbil se vám tento článek?
Podpořte nás!

Jsme nezávislé médium bez velkých investorů či zahraničních vlastníků. Proto budeme rádi, pokud nám projevíte svou přízeň prostřednictvím malého příspěvku. Děkujeme!

Podpořte nás a pošlete nám:
Zavřít nemám zájem close
heart

Líbí se vám náš obsah?
Podpořte nás!

Jsme nezávislé médium bez velkých investorů či zahraničních vlastníků. Proto budeme rádi, pokud nám projevíte svou přízeň prostřednictvím malého příspěvku. Děkujeme!

Podpořte nás a pošlete nám:
Zavřít nemám zájem close
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace
popupClose